Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

10 sposobów na wyciszenie dziecka przed snem. Znasz wszystkie?

| aktualizacja: 21.06.2017 | 2

Gdy dziecko jest rozbawione albo podenerwowane, bardzo trudno mu zasnąć. Najpierw trzeba je uspokoić i wyciszyć. Jak to zrobić?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
niemowlę śpi
fot. Fotolia
Wieczorem, gdy dziecko ma niedługo iść spać, warto je wyciszyć: zwolnić tempo i zrezygnować z zabaw, które je rozśmieszają albo zachęcają do ruchu – są świetne, ale nie na tę porę dnia!
Lepiej też unikać sytuacji, które mogą rozzłościć bobasa, np. obcinania paznokci czy innych nielubianych zabiegów.
Sprawdź, co pomaga dziecku wyciszyć się przed snem, a co mu w tym przeszkadza.
 

Co pomaga dziecku wyciszyć się wieczorem?

W wyciszaniu  niemowlaka przed snem pomaga: 

1. Ograniczenie ilości bodźców

Trudno wejść w tryb "wieczorny relaks" gdy w sąsiednim pokoju huczy telewizor,  palą się wszystkie światła, a domownicy biegają jak szaleni,  załatwiając  mnóstwo pilnych spraw naraz.  Ograniczenie ilości docierających do dziecka bodźców (względna cisza, zasłonięte okna przytłumione światło, spokój) sprawi, że i dziecko zwolni obroty. 

2. Rozmowa twarzą w twarz

Nawet najmniejsze niemowlęta uwielbiają patrzeć na bliskie osoby i słuchać ich głosu. Lubią też "rozmawiać" (a nie tylko słuchać monologów) i odpowiadają tak, jak na danym etapie potrafią: uważnie patrząc w oczy, naśladując miny, parskając, posapując, uśmiechając się, a potem także gaworząc. 

3. Mówienie "pa pa"

Starsze niemowlę  może przed pójściem spać pożegnać domowników, psa, kota  i swoje zabawki, robiąc im z twoją pomocą "pa pa". Z czasem taka rundka stanie  się elementem waszego wieczornego rytuału.
Gdy dziecko podrośnie, może też wraz z tobą kłaść pluszaki (autka i klocki też, bo czemu nie?) "do łóżeczka," czyli w miejsce, w którym powinny się znaleźć po skończonej zabawie.

4. Wieczorne przytulaski

Tulone, głaskane po główce, poklepywane, drapane po pleckach  i całowane dziecko czuje się bezpieczne i kochane, może więc spokojnie zasnąć.

5. Kojąca muzyka

Na pewno zauważyłaś, że przy energetycznej muzyce (a nawet zwykłym umpa umpa, które nie do końca zasługuje na to miano) ćwiczy się, maszeruje, sprząta itd. szybciej niż przy  spokojnej. I odwrotnie, dlatego wieczorem włącz kojącą muzykę. Niekoniecznie klasykę, po prostu coś, co lubisz i czego często słuchałaś w ciąży - dziecko pamięta te dźwięki jeszcze z czasów, gdy było w twoim brzuchu.  Możesz też  włączyć pozytywkę. Uważaj jednak na te tandetne. Niektóre z nich  wydają z siebie dźwięki tak okropne, że trudno po nich usnąć.

6. Kołysanka

Kołysanki są naprawdę skuteczne. Nie bez powodu śpiewają je   mamy w każdej części świata.  Nie pamiętasz żadnej z nich?  Teksty  najpopularniejszych kołysanek  znajdziesz w serwisie babyonline. Warto śpiewać je dziecku regularnie. Z czasem zacznie je rozpoznawać, mruczeć po swojemu, w końcu śpiewać je razem z tobą.

Polecamy: Teksty popularnych kołysanek do druku

7. Szeptanie

Maleństwu, które lada moment ma iść spać, warto szeptać na ucho miłe słowa. Słysząc taki nietypowy dźwięk prawdopodobnie ucichnie, by się na nim skoncentrować. 

8. Oglądanie rozgwieżdżonego nieba

W sklepach z akcesoriami dla dzieci i nie tylko pojawiły się lampki-projektory, wyświetlające różne obrazki, np. rozgwieżdżone niebo. Można też przykleić do sufitu fluorescencyjne gwiazdki, które delikatnie świeca po zgaszeniu światła. Oglądanie gwiazd to świetny sposób na zwolnienie obrotów. 

9. Bujanie

Dzieci uwielbiają być kołysane, bo kojarzy im się to z czasem przed narodzinami. Kochają huśtać się w kołysce, w ramionach rodziców, w chuście, na leżaczku, w wózku. 
Jednak uwaga: nie usypiaj dziecka kołysząc je w ramionach. Wycisz je, ale zanim zaśnie, odłóż je do łóżeczka.  To ważne, bo zdaniem psychologów dziecięcych maluszek powinien zasnąć tam, gdzie się obudzi. Dzięki temu nie będzie przerażony gdy się obudzi w nocy (a obudzi się na pewno).

10. Wieczorne czytanie

Nie trzeba czekać aż dziecko podrośnie, by czytać mu bajki na dobranoc. Nawet jeśli jest jeszcze zbyt małe, by zrozumieć choć słowo, uspokoi je twój głos

A jaki jest Twój sposób na wyciszanie dziecka przed snem?

Rodzice wyciszają dzieci przed snem na różne własne sposoby. I dobrze, bo przecież  to właśnie oni znają je najlepiej.
Spróbuj się zorientować, co uspokaja twoją pociechę. Może pomoże mu w tym  monotonny szum (jest mnóstwo "szumiących" zabawek), mruczenie w wykonaniu taty,  płyta z muzyką relaksacyjną albo np. radio nastawione "na gadanie"?
Cokolwiek postanowisz, pamiętaj o jednym: dzieci szybko przyzwyczajają się do wieczornych rytuałów, więc zadbaj o to, by nie były zbyt skomplikowane i nie stały się na dłuższą metę męczące.

Co utrudnia wieczorne wyciszenie?

  • Energiczne zabawy. Wieczór to nie jest dobra pora na berka na czworakach  czy sprężynowanie. Warto by o tym pamiętali także tatusiowie, którzy późno wracają z pracy i chcą w dwa kwadranse wynagrodzić dziecku swoją nieobecność. 
  • Oglądanie bajek. Po pierwsze,  niemowlęta i małe dzieci  w ogóle nie powinny oglądać bajek w telewizji, komputerze ani na tablecie. Po drugie, światło emitowane przez ekrany tych urządzeń sprawia, że nawet dorosłemu trudno jest potem zasnąć.
  • Nerwowa atmosfera w domu. Dzieci są jak sejsmografy  i bezbłędnie wyczuwają napięcie opiekunów. 
  • Nadmierne zmęczenie.  Gdy dziecko będzie zbyt zmęczone, trudno mu będzie wyciszyć się przed snem a potem szybko zasnąć.
  • Nieuporządkowany rytm dnia. Maluch, który żyje w chaosie ma kłopot z wieczornym "hamowaniem", bo zwyczajnie nie wie, że już czas szykować się do snu.
Polecamy także: Kalendarz rozwoju dziecka – tydzień po tygodniu
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?