Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

10 sprawdzonych sposobów na relaks

| 16.11.2012, aktualizacja: 30.11.2015 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
kobieta, joga, ćwiczenia
Co powiesz na lekcję spokoju? Relaks i odprężenie są niezbędne dla zdrowia twojego i dziecka. Nie tylko w ciąży.

Mimo ciąży jesteś niespokojna i żyjesz w stresie? Twoje mięśnie bywają napięte do granic wytrzymałości? Towarzyszy ci nieprzyjemne uczucie sztywnienia mięśni karku? To nie jedyny powód, dla którego powinnaś się odprężyć. W czasie ciąży nie wolno się denerwować. Przyszła mama swoje napięcie psychiczne przekazuje dziecku. Przewlekły stres może sprawić, że po urodzeniu dziecko będzie płaczliwe, może mieć kłopoty ze snem i częściej niż inne niemowlęta ulewać. Psychologowie twierdzą, że dzieci zestresowanych mam częściej miewają kłopoty z koncentracją i trudności w nauce. To na pewno wystarczające argumenty, aby jak najszybciej zabrać się za relaksację.

Polecamy: Czym jest stres psychologiczny?
 

Czy jest relaksacja?

Relaksacja to jedna z najskuteczniejszych metod walki ze stresem. Nauka relaksacji jest dobrym przygotowaniem do porodu. Podczas porodu mięśnie będą się automatycznie napinać w odpowiedzi na skurcze macicy. Jeśli będziesz wiedzieć, jak się rozluźnić, łatwiej zniesiesz ból, zachowasz spokój i zbyt szybko nie stracisz sił. Oto kilka sposobów, które pomogą wyciszyć się, zdystansować od codziennych problemów:
  1. Weź ciepły prysznic. Gdy polewasz wodą swoje ciało, wyobraź sobie, jak wraz z jej kroplami spływają z ciebie wszelkie stresy.
  2. Wybierz się do masażysty lub poproś tatę dziecka, by wymasował ci kark i plecy (sprawdź też: Czy można masować brzuch w ciąży?).
  3. Poproś kogoś bliskiego o rozmowę – wspólnie szybciej znajdziecie wyjście z problematycznej sytuacji, poza tym pomaga już samo wygadanie się przyjaciółce lub mężowi.
  4. Wybierz się do kina lub przeczytaj dobrą książkę – rób to, co cię najskuteczniej uspokaja.
  5. Posłuchaj ulubionej muzyki. Nie ma znaczenia, czy będzie to Mozart, czy temat z Pulp Fiction - ważne, żebyś czuła się przy niej dobrze. Śpiewanie też rozluźnia i poprawia nastrój! (Sprawdź też: Playlista dla ciężarnej)
  6. Ubierz się tak, by było ci wygodnie, gdy usiądziesz lub położysz się na podłodze. Nogi rozstaw szeroko i ugnij je w kolanach. Zadbaj o to, by głowa i szyja miały podparcie. Wyłącz telewizor i telefon, żeby nic Ci nie przeszkadzało. Poleż w ciszy przynajmniej kwadrans.
  7. Rozluźnij mięśnie dłoni i opuść ramiona, rozluźnij też mięśnie szczękowe, zamknij oczy i wyobraź sobie, że jesteś w bardzo spokojnym miejscu. Teraz napinaj i rozluźniaj wszystkie mięśnie, zaczynając od palców stóp. W pewnej chwili poczujesz, że całe twoje ciało jest ciężkie i rozluźnione.
  8. Postaraj się o niczym nie myśleć. Weź przez nos powolny, ale głęboki wdech. Poczujesz, jak mięśnie brzucha się unoszą, a płuca napełniają powietrzem. Potem zrób wydech ustami. Powtarzaj ćwiczenie tak długo, aż poczujesz się całkowicie rozluźniona.
  9. Skoncentruj się na rytmie swoich oddechów. Postaraj się poczuć, jak powietrze wchodzi, a potem wychodzi z płuc. Naturalną reakcją organizmu na napięcie albo niepokój jest zmiana sposobu oddychania (odpowiedzią na stresujące sytuacje są płytkie i nieregularne oddechy). To z kolei może pogłębiać uczucie niepokoju. W czasie porodu płytkie oddechy mogą nawet sprawić, że przestaniesz nad sobą panować. To skomplikuje jego przebieg i nasili stopień odczuwanego bólu. Zapamiętaj – spokojne, regularne i głębokie oddechy zmniejszą napięcie. Wypróbuj ten sposób niwelowania stresu (czytaj też: Jak oddychać prawidłowo?).
  10. Nie pocieszaj się słodyczami – tylko na chwilę poprawią ci nastrój, a potem będziesz mieć wyrzuty sumienia, że źle się odżywiasz.
     
Sprawdź też: Antystresowe menu i inne sposoby na stres w ciąży
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?