Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

10 sygnałów, że twoje dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej

| aktualizacja: 31.01.2017 | 0

Zaburzenia integracji sensorycznej powodują, że dziecko nie radzi sobie z codziennymi rzeczami, z którymi inne dzieci nie mają kłopotu. Trudno mu się ubrać, skupić, chodzić itd. Zobacz, jakie zachowania dziecka mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
dziewczynka
fot. fotolia.com

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej często są postrzegane jako niegrzeczne. Tymczasem ich „złe zachowanie” wynika z niewłaściwej obróbki informacji, w której mózg się jakby… trochę pogubił. 

Bywa też, że te dzieciaki są uważane za jakieś „dziwne” – nie chcą lepić z plasteliny, nie chcą chodzić boso, nie dają się czesać. Przez to, że unikają kontaktu z niektórymi kształtami, fakturami, przedmiotami, wolniej się rozwijają. 

Zaburzenia nie wynikają z wad narządu słuchu czy wzroku, ale niewłaściwej organizacji bodźców przez układ nerwowy. Te dysfunkcje mogą wystąpić u dzieci zdrowych (w normie intelektualnej), ale też u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną lub ruchową, autyzmem, mózgowym porażeniem dziecięcym. Nasilenie objawów może być różne.  

Jakie są najczęstsze objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dziecka  

Inne objawy zaburzeń integracji sensorycznej

Objawy wymienione w infografice oczywiście nie wyczerpują tematu zaburzeń integracji sensorycznej. To tylko te najbardziej „książkowe”. Rodzic powinien też zwrócić uwagę, gdy jego dziecko: 

  • ma trudności z samodzielnym żuciem i przełykaniem,
  • ​woli papkowatą konsystencję pokarmów,
  • ma trudności z dłuższym utrzymaniem głowy w pozycji pionowej - podpiera ją ręką, kładzie,
  • jest niespokojne, płaczliwe, nadwrażliwe emocjonalnie, z trudnością zasypia,
  • źle znosi czynności higieniczne: obcinanie paznokci, czesanie, ścinanie włosków, czyszczenie uszu, mycie twarzy, smarowanie kremem
  • czuje się zagubione w nowym miejscu, dużo czasu zajmuje mu zdobycie orientacji 
  • nie ma dominacji jednej ręki, z trudnością posługuje się nożyczkami, słabo rysuje po śladzie

Zobacz też: Zaburzenia integracji sensorycznej - kto jest w grupie ryzyka? Film

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?