Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Nie możesz się wyspać? Oto 6 wrogów snu

| 08.03.2007, aktualizacja: 29.02.2016 | 0

Kładziesz się do łóżka i nie możesz długo zasnąć? Hałas z ulicy albo chrapanie męża wybijają cię ze snu? Czasem wystarczy kilka drobnych zmian, aby sypialnia zmieniła się w oazę słodkich snów. Jakich? – radzi Michał Skalski, psychiatra, specjalista od leczenia zaburzeń snu.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta śpi, zaburzenia snu
fot. Fotolia
Przedłużający się brak porządnego nocnego wypoczynku może mieć zły wpływ na twój system odpornościowy. Jeśli się nie wysypiasz, jesteś bardziej narażona na przeziębienia i infekcje. Oto kilka prostych zmian, które sprawią, że będziesz lepiej spała. Wypróbuj je już dzisiaj.

1. Komputer i telewizor w sypialni

Przyzwyczaiłaś się do oglądania telewizji przed snem? Sypialnia jest także twoim pokojem do pracy? Na szafce nocnej piętrzą się sterty papierów i nieprzeczytanych gazet? Jak sobie pomóc?
  • Nieład w sypialni może być źródłem niepokoju, który będzie męczył cię także w nocy. Wyrzuć do kosza wszystkie niepotrzebne papiery i gazety. Twój mózg powinien kojarzyć ten pokój jedynie ze snem.
  • Trzymaj komputer w innym pokoju, a przynajmniej umieść go w zamykanej szafce. W ten sposób unikniesz gapienia się w ekran do późnej nocy, co utrudnia zasypianie. Światło monitora może hamować produkcję melatoniny, hormonu odpowiadającego za wewnętrzny zegar. To właśnie on podpowiada ci, że już pora kłaść się do łóżka.
  • Używaj sypialni jedynie do spania. Nie czytaj w łóżku ani nie oglądaj telewizji, bo będziesz kojarzyła sypialnię raczej z czuwaniem niż ze snem.

2. Niepokój i stres

Nie dokończyłaś ważnej pracy i niepokój nie pozwala ci zasnąć? Masz kłopoty w pracy i zamartwiasz się tym? Stres to podstawowa przyczyna okresowych, przygodnych zaburzeń snu, takich jak częste budzenie się w środku nocy i bezsenność – twierdzą psychologowie. Dlatego na bezsenność częściej cierpią nadwrażliwcy, którzy wszystkim się przejmują. Jak sobie pomóc?
  • Jeśli stresuje cię lista niezałatwionych spraw, weź kalendarz i dokładnie je zaplanuj. Przed snem nie roztrząsaj wydarzeń z całego dnia, lepiej spisz na kartce wszystkie kłopoty i odłóż ich rozwiązanie na inną porę.
  • Przynajmniej na godzinę przed snem postaraj się odpocząć i zrelaksować, zapominając o problemach. Przejście ze stanu czuwania w stan snu to odpowiedni czas na czytanie, oglądanie telewizji i wyciszenie emocji. Posłuchaj ulubionej muzyki, zrób sobie piętnastominutową kąpiel z olejkami eterycznymi, np. lawendowym (ale uwaga, na niektóre osoby kąpiel może działać pobudzająco).
  • Dobrym lekarstwem na sen jest także seks – wspaniale relaksuje i łagodzi napięcie mięśni, a wtedy lepiej śpimy.
  • Twoje kłopoty ze snem może też powodować niski poziom melatoniny w organizmie. To zdarza się szczególnie u osób po czterdziestce i może być przyczyną pogorszenia jakości snu. Wtedy warto przyjmować ten hormon w tabletkach (jest dostępny w aptekach bez recepty). Jeśli stosujesz go codziennie, po tygodniu powinnaś już odczuć poprawę.

3. Hałasy wyrywają cię ze snu

Niektóre osoby budzi w nocy każdy dźwięk – telewizor, hałaśliwi sąsiedzi, ruch uliczny. Z kolei mieszkańcy miasta nie mogą zasnąć w supercichych miejscach. Możesz być zaskoczona, ale to nie konkretne dźwięki albo ich brak nie pozwalają ci zasnąć. To niejednostajność dźwięku lub ciszy zaburza sen. Jak sobie pomóc?
  • Dobrym ekranem dźwiękowym jest cicho grające radio, szum wentylatora lub słuchanie nagrań z łagodnymi odgłosami przyrody, takimi jak szum morskich fal czy dźwięk padającego deszczu. To odwróci uwagę od hałasu i zapewni wystarczający szum dla tych, którzy nie potrafią znieść całkowitej ciszy.
  • Warto też zamontować w oknach rolety albo powiesić grube zasłony, które zagłuszą dźwięki z ulicy.
ZOBACZ TEŻ: Niedobór żelaza – jakie są objawy i przyczyny niedoboru żelaza?

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?