Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

9 rad na 9 miesięcy

| 12.03.2010, aktualizacja: 12.03.2010 | 1

Potraktuj je serio. Nie będziemy cię straszyć, ale pojawienie się nowego człowieka w twoim brzuchu wymaga pewnych zmian. Byście czuli się dobrze.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta, mama, ciąża, leżeć, uśmiech
Zacznę od tego, co jest zakazane: papierosy i alkohol. Bezdyskusyjnie. Chyba że chcesz urodzić dziecko ciężko chore fizycznie lub umysłowo. Tak właśnie może się skończyć picie i/lub palenie w ciąży. A co poza tym? Nie musisz pić bawarki (ani teraz, ani w czasie karmienia), nie musisz chodzić w sukienkach-namiotach... Masz nadal być sobą. Pamiętaj tylko o kilku ważnych rzeczach. Oto one:

1. Chodź regularnie do lekarza
Najlepiej, by pierwsza wizyta miała miejsce do ósmego tygodnia ciąży. Ginekolog cię zbada, zmierzy ci ciśnienie, założy kartę ciąży, skieruje na badania (krew, mocz, USG), obliczy spodziewany termin porodu. Ustali też datę kolejnej wizyty. Będziecie się widywać mniej więcej co miesiąc, więc powinnaś mieć do niego zaufanie – pytaj go o wszystko, co cię niepokoi. W przychodni, która ma podpisaną umowę z NFZ, za wizyty nie zapłacisz nic, prywatnie – każda to wydatek minimum 60 zł plus badania. Jeśli ciąża nie jest zagrożona, zamiast lekarza może się tobą opiekować wykwalifikowana położna, która ma podpisaną umowę z NFZ. Takie rozwiązanie, mało popularne w Polsce, jest powszechne np. w Holandii.
Uwaga: Zapytaj lekarza (lub położną), jak możesz się z nim kontaktować w nagłych przypadkach. Jeśli da ci swój numer telefonu komórkowego, poczujesz się bezpieczniej.

2. Zwolnij tempo
Najważniejsze jest maleństwo i ty. Nie rób z siebie super woman, która w pracy realizuje 200 proc. normy, a do tego sprząta, gotuje i bawi się do rana na imprezach. Twoje ciało poprzez różne dolegliwości ciążowe domaga się łagodnego traktowania. Więcej śpij, wypoczywaj, nie próbuj być mistrzynią we wszystkim.
Uwaga: W pierwszym trymestrze możesz być bardziej zmęczona i śpiąca. Nie lekceważ żadnych objawów i nie próbuj ich „przechodzić”. Nie rób nic, przeciwko czemu twoje ciało się buntuje.

3. Sprawdź, co jesz
Jeśli do tej pory jadałaś byle co i byle gdzie, postaraj się to zmienić. Nie musisz się katować szpinakiem i brukselką, jeśli ich nie lubisz (zwłaszcza że na początku ciąży twój apetyt może być mniejszy, a nasilony zmysł powonienia tym bardziej zniechęca do wizyt w kuchni). Ale twój jadłospis powinien być zrównoważony, przemyślany. Jedz dla dwojga, a nie za dwoje (więcej o ciążowej diecie w Klubie Szczęśliwego Brzuszka za miesiąc). Wybieraj produkty świeże, jak najmniej przetworzone (bez sztucznych dodatków, konserwantów), bogate w składniki odżywcze.

4. Pij wodę!
Teraz, kiedy będziesz karmić i przez następne 100 lat. Z badań wynika, że pijemy za mało wody, a właśnie ona jest zdecydowanie najzdrowsza. Woda pomoże w zwalczaniu ciążowych dolegliwości, zapobiega zmęczeniu, które ma często związek z odwodnieniem. Pomaga pokonać nudności, chroni przed zaparciami. Wybieraj niskozmineralizowaną wodę mineralną. Potrzebujesz jej około dwóch litrów dziennie.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

danka
danka | 2010-04-08 11:12 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Gromadź wiedzę. hmm...dobre tylko jest tyle informacji na temat ciąży ile osób. Każda inna. Ciekawa jestem jak to jest np. z tymi lekami. Jedni mówią, ze pod żadnym pozorem nie wolno nic brać bez konsultacji z lekarzem a inni, ze to Ci nie zaszkodzi, np. Prenalen podobno jest całkiem bezpieczny. I komu wierzyć?

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?