Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

9 zasad rodzinnej diety

| 25.11.2009, aktualizacja: 17.12.2013 | 1

Chciałabyś, aby twoja rodzina zdrowo jadła? Sprawdź, jakie zasady powinny was obowiązywać. Dopilnuj, byście ich przestrzegali, a zobaczysz, że zyska na tym wasze zdrowie.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
rodzina, obiad, kuchnia
Trudno jest zmienić stare nawyki. Mimo to się odważ. Spróbuj ograniczyć jedzenie białych bułek, smażonego tłustego mięsa i picie słodzonych napojów. Wyzwanie? Nie tak duże.

Podawaj pięć porcji warzyw i owoców dziennie
Porcją dla dorosłego jest np. jedno średniej wielkości jabłko lub marchewka, lub szklanka soku. Dzieciom dietetycy zalecają w ciągu dnia 200 g owoców i 400–500 g warzyw. Podziel tę ilość na porcje, zgodnie z tym, co lubi maluch. Podaj np. pół jabłka, morelę, pół szklanki soku – to dzienna porcja owoców. Warzywa gotuj na parze, podawaj w zupach albo surowe – w cząstkach jako przekąski. Owocami zastępuj słodycze – są świetne na podwieczorek. Kupuj warzywa i owoce ekologiczne – choć kosztują więcej niż te z tradycyjnych upraw, to są zdrowsze. Zimą podawaj mrożonki.

Przyrządzaj dania gotowane, duszone lub pieczone
Najlepiej gotuj na parze (straty witamin i składników mineralnych są wtedy najmniejsze) lub tradycyjnie w wodzie – warzywa i owoce tylko do miękkości. Mięso duś lub piecz – tak jest najzdrowiej. Zrezygnuj ze smażenia lub smaż krótko, na gorącym tłuszczu, by nie wsiąkał w potrawę.

Postaw na produkty pełnoziarniste
Czyli bułki i chleb razowy (dobrze wypieczony), typu graham, pieczywo z dodatkiem mąki orkiszowej, makaron razowy, brązowy ryż, kasze (gryczana, jęczmienna, jaglana, kukurydziana) i płatki owsiane. Małe dzieci (powyżej roku) nie powinny jeść tylko białego pieczywa (zwłaszcza bułeczek). Produkty z ziaren mało oczyszczonych i grube kasze zawierają m.in. cenne witaminy z grupy B, witaminę E oraz PP, a także wapń i żelazo.

Serwuj ryby raz, dwa razy w tygodniu
Piecz je lub gotuj. Ich przyrządzanie nie jest skomplikowane – wystarczy 20 minut pieczenia lub gotowania. Ryby morskie to źródło jodu i nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym omega-3, które wspomagają rozwój psychoruchowy. Szczególnie dobre są tłuste, np. łosoś, makrela, halibut. Podawaj je na zmianę.

Używaj tłuszczów roślinnych
Najlepiej oliwy lub oleju rzepakowego niskoerukowego. Eksperymentuj też z innymi olejami – każdy ma inny smak, który aromatyzuje potrawy. Oliwa i oleje zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy A, D, E i K. Przyzwyczajaj dziecko do jedzenia surówek i sałatek z oliwą lub olejem. Pamiętaj, że maluch potrzebuje też tłuszczu zwierzęcego, np. świeżego masła.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

Ania
Ania | 2010-01-08 15:34 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jak to jest, że tak różnie piszą... są pediatrzy i specjaliści ds żywienia co mówią, ze zwykłe mleko (ma za dużo białka, nasyconych kwasów tłuszczowych)dopiero po 3 rż. Komu wierzyć???

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?