Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Aktywność fizyczna w ciąży: co ćwiczyć?

| 01.02.2012, aktualizacja: 01.09.2015 | 0

Jesteś w ciąży? Rosnący brzuszek nie oznacza, że masz przestać ćwiczyć. Przeciwnie! Aby być w ciąży w formie, powinnaś być aktywna fizycznie. Pływanie? Fitness? Bieganie? Podpowiadamy, jaki sport ci teraz najbardziej służy.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
ciąża, ćwiczenia
fot. Panthermedia
Jeśli do tej pory uprawiałaś sport, pewnie nie chcesz z niego rezygnować? I nie musisz. Powinnaś tylko dostosować ćwiczenia do obecnych możliwości i samopoczucia. Do tej pory nie ćwiczyłaś? Tym bardziej warto teraz o to zadbać. Dzięki ćwiczeniom zmniejszą się dolegliwości kolejnych miesięcy. Możesz wybrać zajęcia dla przyszłych mam lub ogólne (poproś wtedy o odpowiednie ćwiczenia). Upewnij się też u swojego lekarza, czy dany sport jest dla ciebie wskazany. Masz do wyboru kilka rodzajów.

Aqua fitness w ciąży

Ćwiczenia w wodzie w ciąży są jedną z najbezpieczniejszych form ruchu. Taki trening nie obciąża stawów ani kręgosłupa. Zanurzenie w wodzie daje poczucie lekkości, utęsknione w zaawansowanej ciąży. To fantastyczny sposób na usprawnienie ciała.
Jak wygląda trening: Zajęcia odbywają się na pływalni, pod okiem instruktora, który stoi na brzegu lub w wodzie i pokazuje kolejne ruchy. Ćwiczenia wykonuje się w rytm muzyki. Zajęcia mogą odbywać się w płytkiej wodzie (do pasa), w wodzie o średniej głębokości (do klatki piersiowej) lub głębokiej (stopy nie dotykają dna), wtedy korzysta się ze specjalnych pasów zwiększających wyporność. Do większości ćwiczeń używa się akcesoriów, które zwiększają opór: rurek piankowych, pasów i rękawic. Czasem przydają się deski do nauki pływania. Dzięki tym przyborom mięśnie pracują efektywniej. Trening trwa około 30 minut.
Co daje: Odciąża stawy i kręgosłup, wzmacnia mięśnie całego ciała, zwiększa ich elastyczność (podobnie ze ścięgnami i więzadłami). Ćwiczenia w wodzie poprawiają ogólną kondycję i równowagę, relaksują, wyciszają, odstresowują.
Dla kogo: Dla wszystkich – kobiet we wczesnej ciąży i zaawansowanej. Mam wysportowanych i początkujących. Nie trzeba umieć pływać.

Gimnastyka ciążowa

Niektóre kluby sportowe prowadzą specjalne zajęcia dla przyszłych mam. Każdy z nich ma odmienny program ćwiczeń. Jedno jest wspólne: są one tak dobrane, by nawet mało aktywne i mało wytrzymałe mamy z nich skorzystały, wzmacniając ciało i przygotowując je do porodu. To forma aktywności dla kobiet wolących zajęcia na lądzie oraz tych, którym nie zaleca się ćwiczeń w wodzie. Do treningu potrzebujesz jedynie wygodnego stroju – resztę zapewni klub. Niektóre ośrodki wymagają zaświadczenia od lekarza o braku przeciwwskazań.
Jak wygląda trening: Może zawierać elementy różnych programów ćwiczeniowych, jak gimnastyka z dużymi piłkami, na macie, nauka prawidłowego oddychania i relaksu. Trening powinien być dostosowany do etapu ciąży.
Co daje: Gimnastyka dla kobiet w ciąży usprawnia ciało, koryguje postawę, uczy prawidłowego zachowania się podczas wykonywania codziennych czynności, uelastycznia mięśnie dna miednicy, uczy prawidłowego oddychania (co przyda się podczas porodu) i technik relaksacyjnych.
Dla kogo: Zarówno dla aktywnych i wyćwiczonych przyszłych mam, jak i dla tych, które dopiero chciałyby rozpocząć gimnastykę.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?