Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Alergia na leki

| 22.03.2010, aktualizacja: 22.03.2010 | 2
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
dziecko, lekarz, mama, badanie, zdrowie dziecka
Czy umiesz poznać, że malucha uczuliło lekarstwo, a nie zjedzona ostatnio czekoladka? Nie? Przeczytaj koniecznie! Im więcej wiesz, tym jesteś spokojniejsza.
Idąc z dzieckiem do lekarza zanotuj pytania. Łatwiej wyjaśnisz, co cię niepokoi. Podając dziecku syrop przeciwbólowy czy antybiotyk, chcesz szybko przynieść ulgę małemu chorowitkowi. Czasem jednak reakcja organizmu bywa zaskakująca. Po zażyciu lekarstwa mogą powstać zupełnie nowe związki chemiczne, które wywołają np. biegunkę czy alergię.

Jak często maluchy źle reagują na leki?
To sprawa indywidualna. Wiele dzieci jest leczonych antybiotykami, ale tylko niektóre dostają np. wysypki lub duszności. Znacznie częściej niż objawy spowodowane uczuleniem pojawiają się niepożądane reakcje, takie jak zatrucia, biegunki poantybiotykowe. Typowe reakcje alergiczne przebiegają z udziałem układu odpornościowego. W innych przypadkach – choć objawy są niemal identyczne jak przy uczuleniu – mechanizm wywołujący niepożądaną reakcję na lek jest całkiem inny.

Jak poznać, że dziecko jest uczulone na lek?
Najczęściej pojawia się wysypka, np. swędzące bąble, drobne czerwone plamki lub zlewające się duże plamy czy rozległe wysypki drobnogrudkowe. Zdarzają się obrzęki na ustach, języku oraz rękach i nogach. Objawem alergii polekowej bywa też gorączka, obrzęki stawów, uszkodzenia wątroby, zaburzenia czynności nerek. Czasem powoduje ona zmiany w obrazie krwi (np. zmniejszenie liczby białych krwinek lub płytek krwi), a niekiedy dolegliwości ze strony układu oddechowego – skurcz oskrzeli, duszność, zapalenie płuc. Rzadko zdarzają się ciężkie reakcje, np. zaburzenia akcji serca, spadek ciśnienia, zaburzenia świadomości (wstrząs anafilaktyczny). Wtedy konieczna jest szybka pomoc.

Czy reakcja alergiczna pojawia się nagle?
Może wystąpić tuż po podaniu leku (a nawet w trakcie) albo po kilku dniach. Natychmiastowa reakcja jest częstsza i łatwiejsza do rozpoznania. Dziecko zaczyna czuć się źle, ma wysypkę, obrzęki. Znacznie rzadziej pojawiają się inne, groźniejsze symptomy, jak duszność czy zapaść. Objawy alergii mogą też wystąpić później, np. po kilku dniach od posmarowania skóry maścią z neomycyną pojawia się wysypka.

Czy alergia występuje po pierwszym zetknięciu z lekiem?
Nigdy tak się nie dzieje. Nie można być jednak pewnym, czy jest to naprawdę pierwszy raz – ze śladową ilością leków dziecko może się zetknąć, jedząc mięso, jaja, mleko pochodzące od zwierząt, które np. dostawały antybiotyki.

Na które lekarstwa szczególnie uważać?

Często zdarza się uczulenie na antybiotyki, np. penicylinę i jej pochodne. Trzeba wtedy ustalić, czy niepożąana reakcja ma rzeczywiście podłoże alergiczne. Jeśli tak, to objawy uczulenia mogą pojawić się też po antybiotykach z grupy cefalosporyn (np. Ceclor, Zinnat) lub betalaktamowych (Ospen, Amotaks). Częste są uczulenia na sulfonamidy. Dolegliwości podobne do alergii, np. wysypki, mogą dać środki kontrastujące zawierające jod, używane w badaniach rtg (np. urografia). Podobnie mogą działać niektóre leki, np. kodeina. Niepożądane objawy wywołują też konserwanty i barwniki dodawane do leków.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

Ewela
Ewela | 2016-02-09 15:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bactrim, oto lek ktory przysporzyl mnie a przede wszystkim corce wiele niepokoju i zmartwienia....

Odpowiedz

VeraIcon
VeraIcon | 2011-11-30 13:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

tym bezpieczniej będziemy leczyć nasze dziecko, niestety jeśli raz wystąpiła uczuleniowa reakcja na lek, bardzo możliwe, że zostanie na całe życie. Sporo o alergiach można sobie poczytać w Przewodniku Rodzica na stronie latopic.pl.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?