Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Antybiotyk a wymioty

| 02.01.2009, aktualizacja: 02.01.2009 | 1

Czy to prawda, że jeśli maluch zwymiotował przed upływem godziny od przyjęcia antybiotyku, trzeba mu podać powtórną pełną dawkę? Odpowiada pediatra.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
niemowlę, lekarstwo, choroba
Nie. Wchłanianie antybiotyku zwykle zaczyna się już kilkanaście minut po podaniu leku. Po godzinie dziecko przyswaja przynajmniej część leku. Dlatego w tej sytuacji nie powinno się podawać powtórnej pełnej dawki antybiotyku. Można to zrobić, jeśli maluch zwymiotował tuż po przyjęciu antybiotyku. Warto też skontaktować się z lekarzem, gdy torsje występują za każdym razem, kiedy dziecko dostaje lek. Być może nie toleruje go i trzeba zmienić leczenie. Ale jeśli wymioty są sporadyczne, nie ma powodu do obaw.

Aby lek był skuteczny, trzeba natomiast pamiętać o ścisłym przestrzeganiu dawek i pór podawania preparatu. Jeśli stosuje się go trzy razy na dobę, podawaj lek co 8 godzin, gdy dwa razy – co 12 godzin. Jeśli spóźniłaś się z podaniem antybiotyku lub zapomniałaś o jednej dawce, podaj ją, jak tylko sobie o tym przypomnisz. Ale jeżeli nie podałaś dwóch lub więcej – skontaktuj się z pediatrą – może trzeba zmienić lek.

Jak stosować antybiotyki?
Najpierw uważnie przeczytaj ulotkę. Zwróć uwagę, czy lek podaje się przed posiłkiem, po posiłku czy w trakcie jedzenia. Przechowuj go zgodnie z zaleceniami producenta – niektóre najlepiej w lodówce. Zawiesinę przygotuj według instrukcji. Zbyt duża ilość wody może sprawić, że lekarstwo będzie za słabe. Nie przerywaj kuracji, nawet jeśli dziecko poczuje się lepiej. Podaj mu wszystkie dawki, które przepisał pediatra. Zbyt krótkie stosowanie leku może grozić nawrotem choroby i sprawia, że bakterie uodparniają się na ten antybiotyk. Do popicia leków podawaj ciepłą przegotowaną wodę lub słabą herbatę. Soki owocowe (zwłaszcza grejpfrutowy) oraz mleko mogą utrudniać przyswajanie antybiotyku. Pamiętaj też o podawaniu preparatów z prebiotykami.


Odpowiada: dr n. med. Paweł Grzesiowski, pediatra, kierownik Zakładu Profilaktyki Zakażeń w Narodowym Instytucie Leków.


separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

natalia
natalia | 2010-11-29 15:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Wymioty,wymiotami,ale u nas najgorsze jest to ze moje dziecko ma najczesciej w trzeciej dobie biegunke.
Teraz na szczescie odkryłam enterol-probiotyk,który zatrzymuje biegunkę,ale na poczatku nie potrafiłam sobie z tym poradzic.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?