Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Na kłopoty bajka. Czym jest bajkoterapia?

| 26.02.2016, aktualizacja: 26.02.2016 | 0

Słowo ma magiczną moc - można nim zranić, ale też uleczyć. Na duże kłopoty małych ludzi pomaga bajkoterapia. Czym jest, jak i kiedy ją stosować?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
jimjam
fot. materiały prasowe
Mówi się często, że ma magiczną moc. Wpływa korzystnie na rozwój dziecka, motywuje do działania, pomaga w sytuacjach kryzysowych. Bajka, bo o niej mowa, może stanowić odpowiedź na różne problemy. Oprócz właściwości terapeutycznych opowiadane historie mogą również uczyć oraz utrwalać wzorce pozytywnych zachowań.

Mówione lekarstwo

Dziedzina nazywana biblioterapią zakłada stosowanie literatury w celu stymulacji rozwoju i poprawy jakości życia. Jedną z jej metod jest właśnie bajkoterapia, którą należy rozpocząć od rozpoznania problemów z jakimi boryka się dziecko. Kolejnym krokiem jest dobór odpowiedniej literatury, czytanie można wzbogacić również dodatkowymi formami pracy z malcem. Często stosuje się np. techniki plastyczne. W bajkoterapii wykorzystuje się nie tylko tradycyjne bajki, ale również tzw. bajki terapeutyczne, pisane według pewnego schematu. Opowiadania te spełniają określone funkcje. Pomagają dzieciom radzić sobie z sytuacjami, które je martwią czy negatywnymi emocjami. Uczą wiary we własne możliwości, pozytywnego nastawienia oraz podpowiadają sposoby na rozwiązanie problemów.
 

Bajka terapeutyczna skierowana jest do dzieci w określonym wieku – najczęściej od trzech do maksymalnie dziesięciu lat.
- W tym okresie najmłodsi często doświadczają lęków i niepokojów, jednocześnie mają kłopoty z nazwaniem swoich stanów emocjonalnych, nie potrafią wyrazić tego co je boli. Dziecięce rozterki z punktu widzenia dorosłych, czasami wydają się błahe, jednak dla dzieci mogą okazać się murem nie do przeskoczenia. Warto wtedy sięgać po odpowiednią literaturę – podpowiada Agata Obara-Giera, animator Europejskiego Centrum Bajki.
Taka forma terapii może być wsparciem dla dzieci z zaburzeniami nerwicowymi, z upośledzeniem, nadpobudliwych czy wycofanych, ale może okazać się także skutecznym narzędziem w rękach rodziców, którzy próbują zakorzenić w dziecku pewne zasady, jak choćby potrzebę sprzątania. Opowiadanie może pomóc również okiełznać i nazywać budzące się w dziecku emocje.
- To świetny sposób na wytłumaczenie maluchowi, że strach, wstyd, czy smutek to normalne uczucia, które dotykają też innych, i z którymi można sobie poradzić. Dzieci powinny znać i rozumieć całą gamę odczuć, dzięki temu będą potrafiły określać swoje potrzeby, wytyczać granice, odmawiać, będą cechowały się empatią i chęcią pomocy innym – wymienia Agata Obara-Giera.

Napisz dziecku bajkę

Bajki terapeutyczne mogą być wykorzystywane w chwili pojawienia się konkretnego problemu, jak również profilaktycznie w celu zapobiegania sytuacjom kryzysowym. O tym, kiedy i jaką bajkę wybrać, wiedzą najlepiej ci, którzy na co dzień przebywają z dzieckiem i znają jego rozterki. Stąd zachęta dla rodziców, by sami tworzyli bajki dla swoich dzieci.
 

Żeby napisać bajkę „pomagajkę”, nie trzeba mieć wcale wielkiego talentu, należy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach związanych z tworzeniem tego rodzaju opowieści. Bardzo duże znaczenie ma konstrukcja.
- Akcja powinna toczyć się w środowisku zbliżonym do tego, w którym znajduje się dziecko. Ważne, by bohater zmagał się z podobnymi problemami, przy jednoczesnym zachowaniu jego indywidualności. Dzięki temu dziecko ma możliwość utożsamiania się z nim, widząc w nim kogoś, kto ma podobne problemy – radzi Obara-Giera. 
 

Bajka terapeutyczna powinna być prosta, dostosowana do możliwości koncentracji dziecka, nie powinna pouczać, zbędny jest zatem morał. Wskazane są za to elementy humoru i, co najważniejsze - dobre zakończenie. Pewna doza humoru wzbudza zainteresowanie dziecka, jest dobrą odskocznią od napięcia i niepokoju. Natomiast szczęśliwe zakończenie, daje dziecku nadzieję, że poradzi ono sobie ze swoimi zmartwieniami.

Jak czytać, by pomagać

Pisząc bajkę terapeutyczną warto trzymać się określonych reguł. Podobnie jest w przypadku czytania. Pamiętajmy, że bajka terapeutyczna ma wywołać zamierzony cel, nie jest to zwykłe opowiadanie czytane dla relaksu. W trakcie czytania warto obserwować dziecko, aby wiedzieć, czy treść wywołuje zamierzony efekt. Jeśli dziecko się boi, należy je przytulić, ale nie przerywać lektury. Po przeczytaniu bajki nie należy zmuszać dziecka do rozmowy, chyba, że samo ją rozpocznie. Jeśli tak się stanie, warto wysłuchać tego co maluch ma do powiedzenia, a zadając pytanie, nie sugerować odpowiedzi. Jeśli nawet zdarzy się, że dziecko wyciągnie z bajki niewłaściwe wnioski, nie należy go krytykować, ale warto zapytać dlaczego tak myśli.
- Bywa i tak, że dziecko po wysłuchaniu wcale nie chce rozmawiać. Niekoniecznie musi to świadczyć o braku zrozumienia lektury. Czasami dzieci potrzebują czasu, aby samodzielnie ocenić bajkę. Często wracają do niej po pewnym czasie. Warto uszanować ich decyzję – podpowiada Obara-Giera.

Ponadczasowe wartości 

Utrwalaniu pozytywnych wzorców i wartości takich jak przyjaźń, tolerancja czy uczciwość mogą służyć także seriale animowane. Przykładem bajek, które spełniają zarówno funkcję edukacyjną jak i rozrywkową, są klasyczne polskie produkcje.
- Miś Uszatek uczy tolerancji i zasad dobrego wychowania. Pokazuje, że w życiu ważna jest przyjaźń i uczciwość. Pingwin Pik-Pok zaraża natomiast ciekawością świata i pobudza wyobraźnię. 
 

Z wróblem Ćwirkiem można poznawać zwyczaje różnych gatunków ptaków, a z bohaterką „Wędrówek Pyzy” doceniać piękno polskiego krajobrazu. O zaletach tych produkcji stanowią również prosta narracja, zapraszająca widza do współuczestnictwa i łagodny humor. Serialom tym towarzyszy także pewna nostalgia i sentyment. W opinii wielu osób odwiedzających Europejskie Centrum Bajki dominuje przekonanie, że były to bajki, które miały pewien urok, przekazywały dzieciom wartości.  – podkreśla Agata Obara-Giera.

Nie bez powodu stacje telewizyjne decydują się na powrót do klasyki animacji. Bohaterów kultowych dobranocek można obecnie spotkać od poniedziałku do piątku od godz. 12:00 na kanale POLSAT JimJam. W cyklu „Klasyczne polskie bajki” emitowane są takie produkcje jak: „Miś Uszatek”, „Mały pingwin Pik-Pok”, „Wędrówki Pyzy”, „Przygód kilka wróbla Ćwirka”, „Wiklinowa Zatoka” oraz „Przygody Koziołka Matołka”. 


Tekst przygotowany został we współpracy z Europejskim Centrum Bajki http://www.stolica-bajek.pl/ 

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?