Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

9 sposobów na bezsenność w ciąży

| 13.05.2008, aktualizacja: 29.09.2013 | 5

W ciąży zapomnij o tabletkach na sen – nawet tych najsłabszych. Na szczęście znamy metody, które działają równie skutecznie i nie niosą za sobą żadnych efektów ubocznych.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta, ciąża, sen
Robi się coraz ciężej i coraz bardziej niewygodnie. Rosnąca macica uciska narządy wewnętrzne, więc stale jest ci duszno, często chce się siusiu (przynajmniej kilka razy w nocy biegasz do toalety), męczą cię kurcze łydek i zgaga (bo kiedy leżysz, zawartość żołądka cofa się do przełyku). W dodatku, gdy tak leżysz, nie mogąc spać, dopadają cię różne niepokoje, lęki, wątpliwości. I wcale nie pomagają zasnąć...

Bezsenność w ciąży to wina hormonów. Na początku oczy zamykały ci się tuż po dobranocce, a teraz, gdy poród się zbliża, masz z tym coraz większy kłopot. Hormonów nie pokonasz, ale możesz zrobić inne rzeczy, by udało się „odpłynąć” w kojące objęcia Morfeusza.

1. Układaj się do snu na boku

Zwłaszcza na lewym. Tak jest zdrowiej dla ciebie i dziecka, bo wtedy łatwiej krąży krew – do łożyska dociera więcej substancji odżywczych. Łatwiej też pracować nerkom, które usuwają produkty przemiany materii i nadmiar płynów, co zmniejsza obrzęki stóp i dłoni. Będzie ci wygodniej, jeśli między kolana włożysz niewielką poduszkę (albo specjalną podłużną poduszkę-kojec).

2. Jedz małe kolacje

Jeżeli położysz się z pełnym żołądkiem, skończy się zgagą. Trudno też wtedy mówić o spokojnym śnie. Czy wiesz, że ważne jest nie tylko to, co jesz, ale też o której? Od ostatniego obfitego posiłku do położenia się spać powinny minąć dwie godziny. Potem możesz zjeść już tylko coś lekkiego: jogurt, banana. A może nie dają ci spokojnie spać koszmarne sny lub ból głowy w ciąży? Prawdopodobnie odpowiada za to niski poziom cukru we krwi. Zjedz coś wysokobiałkowego, np. jajko, jogurt, serek. Dzięki temu we krwi aż do rana utrzyma się wysoki poziom cukru. A jeśli w nocy budzi cię wilczy głód, postaw na szafce nocnej kilka zdrowych przekąsek (choć to niestety niezbyt zdrowe dla twoich zębów).


3. Wypróbuj babcine sposoby na bezsenność 

Podobno łatwiej zasnąć po wypiciu szklanki ciepłego mleka lub zjedzeniu produktu bogatego w węglowodany (kromki chleba, jabłka). Ale uwaga! Jeśli dokucza ci zgaga, musisz znaleźć inny sposób, bo ta dolegliwość niestety nasila się po posiłku obfitującym w węglowodany. Zobacz też: 4 sposoby na zgagę w ciąży.


4. Wstawaj do toalety

To normalne, że w drugiej połowie ciąży często w nocy biegasz siusiu. Ale żeby nie wiedzieć jak nie chciało ci się znowu podnosić, nie wstrzymuj moczu! To może doprowadzić do infekcji dróg moczowych. A jeśli siusiasz naprawdę co chwila i tylko po dwie–trzy kropelki, powiedz o tym lekarzowi, bo to może być już objaw rozwijającej się infekcji.

5. Wypróbuj zioła

Leki ziołowe na sen i uspokojenie mogą być równie silne jak preparaty chemiczne. Zanim więc sięgniesz po ziołowy specyfik, skonsultuj się ze swoim lekarzem. Na pewno jednak nie zaszkodzi ci melisa. Napar z niej działa uspokajająco i wypity wieczorem pomaga zasnąć.

6. Zrelaksuj się

Wieczorem spróbuj wyciszyć umysł i rozluźnić mięśnie. Pomogą w tym ćwiczenia rozciągające i oddechowe (zobacz: Jak oddychać w ciąży). Możesz też wypróbować wizualizację: wyobraź sobie, np. że siedzisz na plaży w słoneczny poranek. Patrzysz na fale. Staraj się wsłuchiwać w dźwięki, wyczuwać zapachy. To uspokaja, koi nerwy. A jeśli nocą nachodzą cię rozmaite obawy i lęki, spróbuj sposobu Scarlett O’Hary z „Przeminęło z wiatrem”. Powiedz sobie: „Pomyślę o tym jutro!”. A jutro, gdy wstanie słońce, wszystko będzie mniej straszne...

7. Nie myśl o tym, że znów nie śpisz

Zamiast godzinami przewracać się z boku na bok, wstań, poczytaj książkę, obejrzyj coś w telewizji. Jeśli przestaniesz obsesyjnie myśleć o tym, że nie możesz zasnąć, jest szansa, że sen prędzej przyjdzie. I jeszcze jedno: wieczorem wietrz sypialnię! Odpowiednia ilość tlenu sprawi, że obudzisz się wypoczęta.

8. Przegoń bezsenność masażem

Czuły dotyk bliskiej osoby pomoże wieczorem wyciszyć się i zasnąć. Oto prosty przepis dla partnera na wykonanie masażu.
  • Kup olejek lawendowy. Dostaniesz go w sklepie zielarskim.
  • Włącz muzykę. W roli „uspokajacza nerwów” dobrze sprawdzają się dźwięki natury, np. śpiew ptaków, szum fal.
  • Rozgrzej olejek w dłoniach. Delikatnie wymasuj ukochanej kark, ramiona i stopy.

9. Porozmawiaj o problemie z lekarzem

Gdy zaburzenia snu stają się bardzo uciążliwe, jesteś osłabiona i nerwowa, porozmawiaj z lekarzem. Sen jest ci niezbędny do normalnego funkcjonowania i dla psychiki! Jeśli nadal pracujesz, może przyda się kilka dni zwolnienia, byś mogła pospać w dzień. I pamiętaj: kłopoty ze snem niedługo miną. Gdy maluch się urodzi, może ci brakować czasu na sen, ale z zasypianiem nie będziesz miała problemu. Na pewno.

Zamiast liczyć barany, w oczekiwaniu na sen możesz sobie wyobrażać ze szczegółami, jak urządzić pokój noworodka, by tobie i dziecku było w nim wygodnie.



Bede mama

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (5)
avatar

Jola
Jola | 2015-01-30 15:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Poznaję bezsenność ciążową na własnej skórze. Między 3 a 6 rano zero spania, niewygodnie, ciężko oddychać i latam do wc. A o 7 dzwoni budzik do pracy.... Masakra :(

Odpowiedz

justyna
justyna | 2009-06-22 00:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

oj masaz by sie przydal:))) a na skurcze jeszcze lmoge polecic magnez

Odpowiedz

rybkaa05
rybkaa05 | 2008-06-08 21:17 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

W przesypianiu nocy pomaga tez bardzo cherbata z mlekiem i miodem,i szczeze tez przyznam ze smakuje nie najgorzej!!!!polecam pania kture nie moga spac w nocy!!!

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

ELLe
ELLe | rybkaa05 | 2008-07-16 15:15 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

to chyba jakaś analfabetka pisała?

Odpowiedz

przyszlamama
przyszlamama | rybkaa05 | 2015-07-27 20:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

o matko!!! polecam słownik.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?