Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Bezpieczne bieganie w ciąży

| 29.04.2013, aktualizacja: 08.04.2016 | 5

W ciąży nie wolno biegać? Puls przyszłej mamy nie może przekraczać 140? To mity! Stosując się do pewnych zasad, możesz dbać o formę w ciąży, ćwiczyć i trenować bieganie bez szkody dla dziecka.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(6)
bieganie w ciąży, czy można biegać w ciąży
fot. Fotolia

Sezon biegowy w pełni, więc gdyby nie ciąża, wskoczyłabyś w dres i ruszyła na bieżnię lub ulubione ścieżki? Nie rezygnuj z biegania! Zanim zaczniesz treningi, odwiedź ginekologa, a jeśli nie będzie widział przeciwwskazań, biegaj, tylko mniej intensywnie. Oto konkretne wskazówki, jak i ile biegać w ciąży.

Bieganie w I i II trymestrze ciąży

Zacznijmy od tego: decyzję, czy przyszłej mamie wolno uprawiać jogging podejmuje lekarz prowadzący ciążę i kobieta musi się do niej dostosować. Jednak zazwyczaj zdrowa i nosząca zdrowe dziecko ciężarna może biegać czy uprawiać inne sporty, i to do końca drugiego trymestru. Jak biegać? Najprościej można ująć to tak: biegaj w takim tempie, które lekko zaburza ci oddech, ale wciąż pozwala na swobodną rozmowę.
A zalety biegania? Jest ich mnóstwo! Bieganie zmniejsza mdłości i zaparcia, dobrze wpływa na ogólne samopoczucie ciężarnej, jej stan psychiczny, a także świetnie dotlenia organizm jej i dziecka. Praktycznie wszystkie kobiety aktywne fizycznie w ciąży mają mniej problemów ze snem, obrzękami nóg czy bólami kręgosłupa. Przyszłe mamy lubiące sport rzadziej też zapadają na cukrzycę ciężarnych. Lekarze twierdzą też, że biegające mamy szybciej i sprawniej rodzą, a także rzadziej potrzebują podania podczas porodu oksytocyny.

Bieganie w III trymestrze ciąży

Na to mogą sobie pozwolić jedynie najlepsze, wyczynowe zawodniczki. Amatorka taka jak typowinna już odpuścić i zamienić biegi na długie spacery. Jogging w trzecim trymestrze ciąży zabroniony jest m.in. dlatego, że może nasilać niedotlenienie maluszka czy przeciążać i tak już wykonujące ogromny wysiłek kręgosłup, stawy i wiązadła. To czas, kiedy twój organizm musi już odpoczywać. Powrócisz na bieżnię lub ulubione ścieżki po połogu.

O tym, że można – jeśli lekarz wyrazi zgodę – z powodzeniem biegać w ciąży i po połogu wracać do wspaniałych wyników, świadczą historie maratonki Pauli Radcliff i naszej rodzimej świetnej biegaczki na 1500 m Anny Jakubczak. Polka mogła uprawiać sport do szóstego, a  Brytyjka – nawet do ósmego miesiąca ciąży. Paula pół roku po urodzeniu córeczki wygrała nowojorski maraton, a Anna Jakubczak błyskawicznie wraca do ścisłej czołówki europejskich biegaczek.

W 1. i 2. trymestrze, jeśli przyszła mama dobrze się czuje, nie ma dolegliwości bólowych i badanie ginekologiczne nie budzi obaw lekarza położnika, to może nie tylko biegać, lecz także gimnastykować się albo tańczyć, tylko zawsze pamiętając o tym, że najważniejszy jest umiar.
 
Konsultacja: dr Mariusz Sadowski, ginekolog – umów się na wizytę na ZnanyLekarz.pl
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (5)
avatar

wuzetka
wuzetka | 2016-05-06 14:23 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja niestety nie wiem co robic :( tak bardzo chcialabym biegac...czuje sie dobrze, I trymestr, ale mam 43 lata, ciąza ivf. Przed ciązą trenowalam regularnie, zawody, puchary itp... niestety po pierwszym transferze, staralam sie biegac tylko w strefie komfortu, ale i tak w 8tc ciaza obumarla. Wiem, ze nie przez bieganie, jednak strach pozostal...teraz bije sie z myslami, czy biegac, nie ma godziny, bym nie tesknila za treningiem :( narazie jednak czekam. Czekam i grubne :P substytut to spacery z psem, ale wiadomo, to nie to samo :( mam nadzieje, ze w 10 tyg wroce do ukochanego biegania... jestem zalamana, ze nie moge biegac, a internet nie pomaga. Brak jakichkolwiek informacji, wszystko wrozenie z fusow :( nie wiem jak wytrzymam te 9 msc :(((

Odpowiedz

Natalia
Natalia | 2014-11-05 10:18 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Intensywnie ćwiczyłam przed ciążą boks,siłownia, bieganie, fitness podczas ciąży niestety musiałam zrezygnować z boksu ponieważ było to za duże niebezpieczeństwo i wysiłek, biegałam do 3 miesiąca później przerzuciłam się na rower i tak jeździłam do 6 miesiąca. Natomiast całą ciąże ćwiczę rożne ćwiczenia dla kobiet w ciąży i rozciągające i oczywiście długie spacery....... nie potrafiłabym siedzieć w domu i nic nie robić jestem aktywną kobietą.Obecnie jestem w połowie 7 miesiąca czuje się świetnie ale już nie mogę się doczekać naszego maluszka :) pozdrawiam wszystkie przyszłe Mamy :)

Odpowiedz

dorota
dorota | 2014-11-01 07:20 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja jestem w 9 miesiacu, biegalam do polowy 8-mego. przestalam, bo czulam przeciazenia w stawach i wiazadlach. ale mozna, dzieki bieganiu, cwiczeniom i dobrej diecie, ciaze znosze swietnie. mam nadzieje, ze podobnie bedzie z porodem:)

Odpowiedz

Angela
Angela | 2014-08-11 17:15 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Biegałam tak do 6 miesiąca, było dziwnie i na pewno nie było to takie bieganie jak przed ciążą ale taka aktywność mi odpowiadała.

Odpowiedz

AnTosia83
AnTosia83 | 2014-05-27 15:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja biegam, mimo że to już 5. miesiąc, ale czuję, że brzuch mi lata i chyba przestanę. To dzwne uczucie...

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?