Baby online.pl
Partnerem sekcji jest Bebilon Szkoła Rodzenia
Rozwiń menu

Ciąża bez bólu pleców - to jest możliwe

| 14.05.2007 | 8
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
ciąża, ćwiczenia, mama, kobieta
Ból pleców dokucza wielu kobietom w ciąży, bo coraz większy brzuszek to duże obciążenie dla kręgosłupa i mięśni, które go podtrzymują. Poznaj 14 ważnych rzeczy, które pomogą ci troszczyć się o swoje plecy i uniknąć przykryć dolegliwości.
Na bolące plecy w ciąży skarży się nawet 75 procent przyszłych mam. Powodem dolegliwości jest przygotowywanie się ciała do porodu. Pod wpływem hormonów zaczynają rozluźniać się stawy. Coraz większy brzuch sprawia (zobacz, jak rośnie brzuch w ciąży), że środek ciężkości ciała przesuwa się do przodu. Mięśnie napinają się, a kręgosłup mocno wygina się w części krzyżowej.


14 ważnych spraw, by uniknąć bólu pleców w ciąży


1. Aby nie bolały cię plecy, kontroluj wagę
Ciąża nie oznacza, że możesz tyć bez umiaru. Nadmierne kilogramy to dodatkowe obciążenie dla kręgosłupa (jeden dodatkowy kilogram zwiększa nacisk na kręgosłup o osiem kilogramów)

2. W trosce o kręgosłup unikaj długiego stania
Ból pleców może pojawić się, gdy długo tkwisz, w jednej pozycji. Gdy musisz przez pewien czas stać, oprzyj jedną stopę wyżej, aby mięśnie nie mniej się napinały.

3. Jeśli musisz długo siedzieć, rób przerwy
Siedząca praca może nasilać ból pleców. Po godzinie siedzenia wstań i przejdź się.

4. Zwróć uwagę, na czym siedzisz
Krzesło powinno podpierać dolną część pleców (możesz podłożyć w to miejsce poduszkę). Jeśli ma poręcze, wstając, wspieraj się na nich. Pod stopy możesz podstawić mały podnóżek.

5. Zachowaj prostą sylwetkę, która chroni przed bólem pleców.
Zastanawiasz się, czy możesz brać leki przeciwbólowe w ciąży. Prostszym sposobem na uniknięcie dolegliwości jest zachowanie prostej sylwetki. Jeśli nie garbisz się podczas stania lub siedzenia, nie pogłębi się nienaturalne wygięcie kręgosłupa.

6. Nie wyciągaj rąk do góry
Jeśli musisz po coś sięgnąć wysoko, stań na stołeczku lub małym schodku, aby nie naciągać mięśni pleców.

7. Unikaj dźwigania
Jeśli masz starsze dziecko i musisz je podnieść, poproś, by stanęło wyżej, np. na schodku.

8. Gdy coś podnosisz, uginaj nogi w kolanach.
Nie podnoś nic ciężkiego na wyprostowanych nogach, to najprostszy sposób, by nabawić się kontuzji kręgosłupa.

9. Śpij na twardym materacu. 
Pod miękki możesz podłożyć deskę, nie kładź się w niedbałej pozycji na miękkiej sofie.

10. Układaj się do snu na lewym boku
Jeśli chcesz się położyć, najpierw usiądź. Gdy chcesz wstać, podeprzyj się na łokciach, spuść nogi z łóżka i usiądź. z pozycji siedzącej.

11. Ubieraj się na siedząco
O taką pozycję zadbaj szczególnie, gdy zakładasz coś na nogi, np. skarpetki czy buty.

12. Noś wygodne obuwie
Obcasy powinny być szerokie nie wyższe niż najwyżej pięciocentymetrowe. Do końca ciąży zrezygnuj ze szpilek.

13. Ostrożnie odwracaj się z boku na bok
Gwałtowny zwrot tułowia podczas leżenia może być przyczyną kontuzji kręgosłupa. Uważaj także, gdy wsiadasz do samochodu.

14. Doceń masaż
Jeśli czujesz ból w dolnej części pleców, poproś partnera, by zrobił ci masaż. Ból złagodzi także ciepła kąpiel lub poduszka elektryczna. Jest dużo prostych i skutecznych sposobów, które pomogą przetrwać końcówkę ciąży.

Najlepsze ćwiczenia na ból pleców w ciąży

  • Ćwiczenie na zmniejszenie napięcia w plecach -- usiądź prosto, potem nieco się przygarb, kuląc i wysuwając ramiona do przodu, tak aby brzuch nieco się schował. Potem wyprostuj się, napinając brzuch. Ćwiczenie powtarzaj ok. 40 razy rano, w południe, po obiedzie i przed snem.
  • Ćwiczenie miednicy na ból krzyża, które rozciąga mięśnie dolnej części pleców - klęknij, podpierając się rękami, plecy powinny być wyprostowane. Wypchnij miednice w przód, napinając silnie mięśnie pośladków i wyginając plecy w ”koci grzbiet”. Utrzymaj tę pozycję przez kilka sekund i rozluźnij się. Poza tym, jeśli to możliwe, regularnie chodź na basen.
  • Ćwiczenie na dobrą postawę i łagodzenie bólu usiądź na dużej piłce ćwiczeń (albo piłce porodowej), poruszaj biodrami tak, by przesuwała się do przodu, tyłu i dookoła.
Aby zachować dobrą formę w ciąży, staraj się dużo odpoczywać. Relaks w ciąży ma bardzo duże znaczenie dla przyszłych mam, szczególnie gdy do porodu jest coraz bliżej.


 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (8)
avatar

vivian
vivian | 2011-05-12 18:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

na ból pleców polecam elektrostymulator TENS, bardzo pomaga w łagodzeniu bólu, tylko nie wolno go stosować na brzuch oraz w pierwszym i drugim trymestrze ciąży.

Odpowiedz

anita
anita | 2008-05-14 18:01 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

witam, z reguły opisane są wszędzie bóle pleców, kręgosłupa w dolnej części a mnie boli jakby z góry do dołu i to bardziej lewa strona( jestem w 21 tygodniu ciąży) czuję się jakby oberwana ale przecież nic ciężkiego nie podnosiłam. Trochę się wystraszyłam bo w jednym z artykułów przeczytałam że taki ostry, kujący ból pleców jest już niepokojący... Coś komuś na ten temat wiadomo?

Odpowiedz

maka
maka | 2007-08-23 15:03 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

jestem w 28 tygodniu ciąży i ostatnio strasznie bola mnie biodra.czy to normalne? i co na to można poradzić?

Odpowiedz

Andzia
Andzia | 2007-08-06 16:32 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Witam!Nie wiem czy to normalne bo jestem w 11 tyg.ciązy,i ciągle boli mnie kręgosłup,nieraz mam takie bóle jakby na okres.Pracuje w hotelu jako kelnerka,nie dzwigam,wiadomo nosze taleze itp.Niby lekaz powiedział ze to normalne bo macica sie powiększa.Wiem ze bóle kręgosłupa zaczynają sie tak około 7 m-ca.Ja niestety mam ten problem od poczatku

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Kinia21
Kinia21 | Andzia | 2008-04-08 15:24 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

spokojnie, za niedlugo ci przejdzie i bol pojdzie gdzies indziej albo w ogóle zniknie, macica sie powieksza,miesnie sie rozciagaja,przeciez jest teraz taka mala a za niedlugo bedzie setki razy wieksza, musisz sie przyzwyczaic, jesli bardzo boli to wez no-spe jest bezpieczna ale nie przesadzaj :)

Odpowiedz

A
A | 2007-05-19 17:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A co z osobami, które mają dyskopatie i w normalnych warunkach sie mecza a co dopiero w ciazy :/

Odpowiedz

AleXara
AleXara | 2007-05-16 07:44 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Witam . Jestem w 6-mcu i juz od dłuższego czasu OKROPNIE boli mnie miednica,tak wlasnie nie plecy tylko miednica.Jest to tak okropne uczucie jakby mi sie kosci połamały :(((( Niemoge siedziec ,lezec ,nawet chodzenie sprawia mi bol.Czasem az mi słabo.Moja Pani doktor powiedziła ze minimalnie sie miednica moze poszerzac, ok minimalnie a u mnie mam wrazenie jakby mi sie rozeszła do końca :((( a jeszcze jak na złosc chodze do ubikacji na siusiu co 5 minut :(( Niewiem czy w takiej sytuacji jest możliwe abym urodziła normalnie,ale co tam lekarzy obchodzi ze rozrywa ci miednice,rodzic i juz!!!a pózniej niech sie cos stanie to oni sa ok!! Nasza słuzba zdrowia!!Pozdrawiam Wszystkie Was !!

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

alicja
alicja | AleXara | 2007-06-14 15:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Wiesz mam ten sam problem więc to chyba normalne a juz sie wystraszyłam

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?