Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Ulżyj plecom w ciąży – to prostsze niż myślisz!

| 20.12.2006, aktualizacja: 29.11.2016 | 5
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
kobieta, ciąża, mama, ćwiczenia, piłka
Czy wiesz, że każdy ciążowy kilogram to dodatkowe siedem kilogramów nacisku na plecy? Im bliżej porodu, tym twój kręgosłup ma trudniej. Zobacz, co możesz dla niego zrobić.

Najwygodniejsza pozycja do spania w ciąży

Powiększający się brzuch czasem utrudnia spanie, zwłaszcza w trzecim trymestrze ciąży. Może ci być bardzo ciężko wybrać taką pozycję, w której poczujesz się wygodnie.

1. Staraj się spać na boku. Pod głowę podłóż jasiek. Będzie ci wygodniej, jeśli założysz jedną nogę na drugą lub włożysz między kolana poduszkę. Taka pozycja ułatwia przepływ krwi do łożyska (a więc i dostarczanie dziecku składników odżywczych) oraz wspomaga pracę nerek, co zmniejsza obrzęki kostek, stóp i rąk.
2. Śpij na twardym materacu. W ostatnich miesiącach ciąży pod rosnący brzuch możesz podłożyć miękką poduszkę. Jednak w żadnej, nawet najwygodniejszej pozycji nie wytrzymasz ośmiu godzin podczas snu, dlatego staraj się ją zmieniać, ale tak, by było to wygodne zarówno dla ciebie, jak i dla dziecka.
3. Nie śpij na plecach. Ciężar macicy spoczywa wówczas na kręgosłupie, jelitach i żyle wrotnej, odpowiedzialnej za odpływ krwi z dolnej części ciała do serca. Może to spowodować bóle pleców, pogorszyć pracę układu pokarmowego, utrudniać krążenie.
 

Jak stać w ciąży, aby bóle pleców ustały?

Zwiększona waga ciała oraz ciężar macicy daje się najbardziej we znaki podczas stania. Długotrwała pozycja stojąca może uciskać kręgosłup i nogi, przez co sprzyja bólom pleców oraz wywołuje obrzęki w ciąży.

1. Staraj się stawać prosto, z nogami lekko rozchylonymi, tak aby cały ciężar ciała opierał się na obydwu stopach. Gdy tylko to możliwe (np. podczas wykonywania różnych prac domowych), jedną nogę oprzyj na niskim taborecie i lekko ugnij w kolanie – taka pozycja zapobiega nadmiernemu napinaniu mięśni przykręgosłupowych. Gdy musisz podnieść coś ciężkiego, stań w lekkim rozkroku, ugnij kolana (nie zginaj się w pasie, nie uciskaj brzucha!) i dopiero wtedy spróbuj.
2, Unikaj długiego stania. Nie noś też ciężkich toreb w jednym ręku. Lepiej jest rozłożyć zakupy na dwie siatki lub włożyć je do plecaka.
3. Nie stawaj w ten sposób, by ciężar ciała opierał się tylko na jednej nodze, jak przy komendzie: „spocznij", bo wyginasz przy tym biodro i za mocno wypychasz kręgosłup do przodu. To może się stać przyczyną bocznego skrzywienia kręgosłupa oraz bólów pleców.
 

Mamo, usiądź, ale prawidłowo

Wbrew powszechnemu mniemaniu pozycja siedząca bardzo obciąża kręgosłup! Niewłaściwa – jest często przyczyną bólów. Sposób siedzenia jest bardzo ważny, zwłaszcza jeśli na krześle spędzasz długie godziny, np. w pracy.

1. Wybieraj krzesło z dobrym oparciem (powinny opierać się całe plecy). Dobrze też, gdy ma poręcze, bo dzięki temu będzie ci łatwiej wstawać. Jeśli krzesło jest dla ciebie za wysokie, opieraj nogi na podnóżku. Siedź wyprostowana, nie pochylaj się. Co godzinę wstań na kilka minut, pospaceruj, zrób ćwiczenia rozluźniające.
2. Nie zakładaj nogi na nogę. Może to bowiem spowodować kłopoty z krążeniem krwi, kurcze łydek, a także zbytnie przeciążenie i przegięcie miednicy do przodu, co nasila bóle kręgosłupa. Nie siadaj na dłużej na krzesłach i ławkach bez oparcia.

Czytaj też: Lordoza i skolioza – czym się różnią?

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (5)
avatar

bella
bella | 2011-05-12 18:55 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

elektrostymulator TENS na ból pleców, mnie bardzo pomógł... jednak nie należy go stosować w 2 pierwszych trymestrach

Odpowiedz

mami
mami | 2010-10-09 22:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jestem fizjoterapeutą,nie zgadzam się z poradą dotyczącą pozycji stojącej,a tym bardziej siedzącej!Fakt,plecy musza całą swoją powierzchnią przylegać do oparcia,ale pod lordozę lędżwiową musi być włożony wałeczek,który odciąży ten odcinek.Poręcze tylko wtedy mają zaletę,gdy można"wjechać"pod biurko!Nogi NIGDY na podnóżku!!!Inaczej lordoza lędzwiowa ustawia się w zgięciu,co przeciąża struktury kręgosłupa.Niestety pozycje statyczne długo trwające bardziej narażają kręgosłup niż dynamiczne!W pozycji stojącej,noga NIGDY NA STOPNIU!Wtedy znów lordoza się zgina i ból gotowy!W tej pozycji lepiej stanąć mamie w rozkroku lub w wykroku(jedna noga w przód)można wtedy przy umywalce otworzyć szafeczkę,gdy nie mamy miejsca na nogę.W takiej pozycji-wyprostu dla lędżwi,zabezpieczamy je.Dziecko też w niedbałej pozycji kręgosłupa przesuwa się w tył i swoim ciężarem uciska struktury lordozy.Zdrowy kręgosłup,to prosty kręgosłup.Jestem w drugiej ciąży i naprawdę higiena kręgosłupa jest dla niego zbawienna w tak obciążającym okresie.Pozdrawiam mamy:)

Odpowiedz

Linda RENO, Melbourne
Linda RENO, Melbourne | 2010-05-23 22:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

__PODPOWIEDŹ:
BH.46.
MOTTO: KAŻDY z nas, jeśli boli go; KRĘGOSŁUP, to myśli zaraz o lekach tzw. przeciwbólowych.

Nic bardziej mylnego. Należy zwyczajnie ćwiczyć mięśnie utrzymujące kręgosłup w prawidłowym pionie tzw.
__MIĘŚNIE OKOŁO KRĘGOSŁUPOWE, a problem oddalamy. ĆWICZENIA, takie jeśli wykonujemy 15-20 minut, we własnym łóżku, 1 x w tygodniu, to wyniki tych ćwiczeń nas zaskakują, ponieważ mamy lepszą kondycję i większą ogólną sprawność całego organizmu, ____DUŻO większą. Eliminujemy też; ZAPARCIA jednocześnie uzyskując NA STAŁE tzw. klasyczny PŁASKI BRZUCH.

Należy tylko przeczytać i zrealizować samemu opisy, pod zdjęciami ćwiczącego modela w książce;
_pt_______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku.

Dobrze jest też w trakcie ćwiczeń obciążyć się obciążnikami, lecz tylko takimi o ciężarze 500 gram. Mężczyznom poprawią się torsy, a dziewczynom talie. A więc do ćwiczeń, wesoło marsz !!

Tabele produktów wg tzw. __INDEKSU ŻYWIENIOWEGO; pomogą nam we właściwej ocenie, przy realnym doborze pokarmów dla nas biologicznie prawidłowych. Tabele te, opracowali naukowcy z instytutu o nazwie; INSTYTUT naukowo-badawczy im. Prof. Ryszard Lorenca w Krakowie.

P. S. __Chleb typu KR-IRL, stanowi aktualnie o silnym; UKŁADZIE immunologicznym, organizmu człowieka.
Dostarcza ogrom energii, eliminującej; GŁÓD, dlatego iż, GLUKOZA naturalna w nim zawarta, stabilizuje POZIOM CUKRU we krwi, na ok. 4-5 godzin !!, tzw. __NISKIE węglowodany, tj. do 26% wzrostu.
Złe to, WYSOKIE węglowodany. Podnoszą poziom cukru po spożyciu ZBYT wysoko; CUKRZYCA typu 2.
To kłopot, że nie kupisz tego chleba, nikt go nie piecze, nikt na nim nie zarabia, ale samemu upiec WARTO !!

Zobacz też; GLUKOZA naturalna, wg: IRL KRAKÓW.
__Książka; _pt._______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku.
Wydanie drugie: zaktualizowane i uzupełnione.
__Skrót adresu strony w Internecie_______: MAGDALIRL

Pozdrawiam Ciebie i WSZYSTKICH

Odpowiedz

jolcia
jolcia | 2009-05-28 21:12 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Witam, polecam wszystkim kobietom łóżka wodne. W ciąży przytyłam prawie 30kg. Nigdy nie byłam taka gruba. Dla mojego kręgosłupa to był szok. Łóżko wodne morpheo odciążyło moje plecy, a co więcej mogłam na nim spać nawet na brzuchu!! Mój maluszek też je uwielbia:)

Odpowiedz

anka
anka | 2008-09-22 20:44 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

mi na ból pleców pomogła poduszka babydoo, teraz używa jej jako siedziska moja półroczna Weronika :)

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?