Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Cechy dobrego pediatry

| 19.01.2012, aktualizacja: 23.07.2012 | 0

Który jest lepszy: świeżo po studiach czy ten z 20-letnim doświadczeniem? To podstępne pytanie, bo tak naprawdę podczas wyboru pediatry kryterium wieku zupełnie się nie liczy.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
niemowlę, lekarz, badanie
fot. Panthermedia
Niektóre cechy dobrego lekarza są oczywiste: musi lubić swój zawód, mieć rozległą wiedzę o zdrowiu i rozwoju dzieci i do tego cały czas się doskonalić w swoim fachu. Co poza tym wyróżnia najlepszego pediatrę na świecie? Podpowiadamy.

Nigdzie się nie śpieszy
Badanie maluszka, które trwa dwie minuty, nie jest żadnym badaniem. Pediatra, nawet badając „jedynie” przeziębione dziecko, powinien obejrzeć nie tylko jego gardło, ale też osłuchać oskrzela i płuca, zajrzeć do uszu (i to z pomocą specjalnego wziernika), spróbować przygiąć głowę dziecka do klatki piersiowej, aby wykluczyć zapalenie mózgu, i na koniec sprawdzić, czy maluch ma miękki brzuszek. Kiedy lekarz skończy badanie i postawi diagnozę, powinien jeszcze szczegółowo wytłumaczyć rodzicowi, co dolega choremu maluchowi. Taka pełna wizyta w gabinecie zwykle trwa nie mniej niż 15–20 minut.

Bierze pod uwagę twoje zdanie
Badanie dziecka i wyjaśnianie to jeszcze nie wszystko – idealny lekarz nigdy na tym nie poprzestaje. Zanim wybierze sposób leczenia, najpierw wypyta cię (i to bardzo dokładnie, przygotuj się więc dobrze!) o zachowanie malucha w domu. Na pewno zainteresuje się jego apetytem i snem. Twoje obserwacje często mogą być decydujące w wyborze kuracji – np. w przypadku, gdy chore na biegunkę dziecko odmawia w domu picia, lekarz może zdecydować o skierowaniu go do szpitala i podaniu nawadniającej kroplówki.

Wie, że nie ma głupich pytań
Nie lekceważy twojego niepokoju, kiedy dopytujesz się, czy dziecko powinno aż tyle płakać – bo wie, że nieukojony płacz czasem jest jedynym objawem poważnych chorób (np. zapalenia ucha). Nie tłumaczy z wyższością się, gdy chcesz wiedzieć, dlaczego maluch ma jechać do szpitala, ani nie przerywa ci zniecierpliwiony, kiedy pytasz o szczegóły rozszerzania diety niemowlęcia. Nigdy nie krępuj się przedstawiać swoich wątpliwości dotyczących zdrowia dziecka albo metody leczenia. Nie daj się też zbyć. Masz prawo: po pierwsze, nie wiedzieć, a po drugie, prosić o wyjaśnienia.

Szanuje swoich pacjentów
Nie spóźni się na umówioną wizytę, bo jest zdania, że chore dzieci nie powinny czekać przed gabinetem dłużej niż kilka minut. Przed badaniem zawsze uśmiechnie się do malucha (to działa cuda!), ogrzeje stetoskop zanim dotknie nim dziecięcego ciałka, a podczas badania będzie wyjaśniał spokojnym głosem, co robi. Na koniec oczywiście nie zapomni o naklejce albo kolorowance w uznaniu dla dzielności małego pacjenta... Drobiazgi? Być może, jednak dużo ułatwiają. Przecież (choć brzmi to paradoksalnie!) maluch o wiele chętniej pokaże język lekarzowi, którego lubi, niż temu, którego się boi.

W razie nagłej potrzeby jest dostępny
Podczas pierwszej albo drugiej wizyty u wybranego pediatry, zapytaj go, jak mogłabyś się z nim skontaktować np. wtedy, kiedy gorączka u dziecka nie będzie spadała mimo podania leków albo wtedy, gdy np. maluch spadnie z przewijaka (takie rzeczy się przecież zdarzają). Wielu pediatrów udostępnia swoim pacjentom numer telefonu komórkowego. Jeżeli jednak twój lekarz do nich nie należy, poproś go o wskazanie najbliższej całodobowej izby przyjęć, w której znajdziesz pomoc.

Tak powinna przebiegać wizyta z dzieckiem u pediatry:




Księga skarg i pytań
Jeśli jesteś zdania, że lekarz zaniedbał swoje obowiązki albo naruszył twoje prawa lub prawa twojego dziecka, masz prawo zgłosić to do Rzecznika Praw Pacjenta, korzystając z bezpłatnej infolinii: 800-190-590, czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 9–21. Swoje pytania lub wątpliwości związane z prawami pacjenta możesz też zgłosić poprzez stronę internetową: www.bpp.gov.pl.

To mi się spodobało!
Sprawdź, na co zwracały uwagę podczas wyboru lekarza doświadczone mamy:
Pediatrę mojej córki poleciły inne mamy z mojego osiedla. Na pierwszej wizycie wydawał mi się nieco oschły, ale potem przyzwyczaiłam się do jego sposobu bycia, tym bardziej że w stosunku do mojej Madzi zawsze wykazuje się ogromną cierpliwością  i życzliwością. Rzadko przepisuje antybiotyki, nie jest też wielbicielem preparatów wzmacniających dla dzieci, za to doradził mi włączenie do diety córki kaszy jaglanej, która jest kopalnią zdrowych składników. Katarzyna, mama dwuletniej Magdalenki 
• Lekarz, do którego chodzę z moimi maluchami, już na pierwszej wizycie dał mi numer swojej komórki. Powiedział, żebym dzwoniła w razie kłopotów (do tej pory skorzystałam z tej możliwości jedynie raz, kiedy mojemu rocznemu synkowi zaczęła nagle lecieć krew z nosa). Podoba mi się, że nasz Pan Doktor Bogdan to nie lekarz „od-do”, ale jest gotowy pomagać nam w każdym trudnym momencie. Joanna, mama pięcioletniego Maćka i rocznego Jasia


Konsultacja: dr n. med. Lilianna Baran, pediatra neonatolog, pracuje w Katedrze i Klinice Ginekologii i Położnictwa Akademii Medycznej we Wrocławiu.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?