Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Ciąża? Postaw na dietę bogatą w kwas foliowy – gotowy jadłospis!

| aktualizacja: 01.12.2016 | 14

Kwas foliowy (czyli witaminę B12) powinnaś przyjmować od początku ciąży. A najlepiej – już kilka miesięcy przed poczęciem. Bardzo ważna jest też dieta bogata w kwas foliowy. Podpowiadamy, jak skomponować jadłospis obfitujący w tę witaminę.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(4)
dieta w ciąży, ciąża, brzuch w ciąży, odżywianie w ciąży
fot. Fotolia

Kwas foliowy – dlaczego jest tak ważny w ciąży?

Badania naukowe potwierdzają, że niedobór kwasu foliowego ma szczególne znaczenie w okresie tuż przed ciążą i w pierwszych jej tygodniach. Sprzyja on powstawaniu wrodzonych wad cewy nerwowej u płodu (w tym tak poważnych, jak np. bezmózgowie, przepuklina układu nerwowego czy rozszczep kręgosłupa), które powstają już na przełomie 3. i 4. tygodnia ciąży. Możesz jednak znacząco zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia tego rodzaju kłopotów, regularnie przyjmując tę witaminę i mądrze się odżywiając. Preparaty kwasu foliowego w dawkach zalecanych dla kobiet w ciąży (0,4 mg), są dostępne w aptekach bez recepty. Twój ginekolog z pewnością podpowie ci odpowiedni lek.

Zobacz też, dlaczego mdłości w ciąży to dobry znak!
 

Dieta o dużej zawartości kwasu foliowego

Kwas foliowy występuje prawie we wszystkich produktach spożywczych, ale w bardzo różnych ilościach. Z pewnością doskonałym jego źródłem są warzywa i owoce bogate w witaminę C:
  • brokuły,
  • pomarańcze,
  • brukselka
  • te z dużą zawartością beta-karotenu, np. nasiona roślin strączkowych, szpinak.
Duże ilości kwasu foliowego znajdziesz też w drożdżach, pełnych ziarnach czy fermentowanym mleku. A oto propozycja dziennego jadłospisu, bogatego w produkty o dużej zawartości kwasu foliowego, idealnego dla przyszłych mam.
 

Menu bogate w kwas foliowy 

 
I śniadanie
Mleko z muesli z orzechami
Kanapka z chleba żytniego razowego z polędwicą i sałatą
Sok pomarańczowy
II śniadanie
Banan
Kefir
Obiad
Zupa fasolowa z grzankami
Duszone mięso z indyka 
Kasza gryczana
Szpinak
Kolacja
Sałatka z kurczaka z brokułami, papryką, sałatą, kukurydzą i sosem jogurtowym
Chleb żytni razowy
Herbata
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (14)
avatar

dea
dea | 2017-12-04 15:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja oprócz diety bogatej w zielone warzywa brałam też folik i nie miałam zamiaru z niego rezygnować. moim zdaniem kwas foliowy należy brać non stop aby nasze dziecko urodziło się bez wad cewy nerwowej.

Odpowiedz

Marta
Marta | 2017-08-09 15:32 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Teraz ta zywnosc jest tak przetworzona, ze nie wierze by zawierala tak duzo witamin jak kiedys niestety :( dlatego tez biore pregne plus. Z badan wynika, ze wszystko jest super z dzidziutkiem takze nic tylko czekac na porod :)

Odpowiedz

Magma
Magma | 2016-03-28 09:44 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

My też z mężem w trakcie starań oboje łykaliśmy folik, a teraz jak ja jestem już w ciąży biorę Folik Mama z jodem i DHA. Mąż nadal przyjmuje kwas foliowy, bo jak tak zaczęliśmy czytać na ten temat, to w sumie cały czas powinien go stosować, bo to dobra witamina i na pewno nie zaszkodzi :)

Odpowiedz

dolores
dolores | 2015-11-26 15:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja mojemu w trakcie starań o dziecko dawałam folik - razem łykaliśmy, taki nasz rytuał :)

Odpowiedz

vradia
vradia | 2015-10-17 15:28 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

warto podrzucać kwas foliowy dla swego partnera, wpływa korzystnie na ruchliwość plemników :)

Odpowiedz

aleksandra
aleksandra | 2015-10-14 14:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dawka 4 mg jest na receptę i zalecana jest kobietom z grupy ryyzka, które rodziły już dzieci z wadą cewy nerwowej. Normalnie bierze się 0,4 mg folika dziennie

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Annette
Annette | aleksandra | 2016-07-24 09:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dawka 4-5 mg jest rowniez dla kobiet które chorują na padaczkę i biorą kwas walproinowy .

Odpowiedz

madlene
madlene | 2015-10-13 16:00 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

błędy w artykule ! potrzebna dawka to 0,4mg dziennie, nie 4 !

Odpowiedz

ika
ika | 2015-10-06 11:48 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kwas foliowy z żywności wchłania się w bardzo małych ilościach, wiec aby uchronić dziecko od wad zaleca się jedna tabletkę folika dziennie

Odpowiedz

sara
sara | 2015-09-12 16:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Samo dostarczanie kwasu foliowego wraz ze spożywaną żywnością nie wystarczy, aby pokryć dość duże zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży, dlatego lekarze zalecają łykanie folika jeszcze przed planowaniem ciąży

Odpowiedz

angie
angie | 2015-08-28 21:12 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bzdury w artykule i niewiedza:
1 - kwas foliowy to nie witamina b12, a witamina b9. Witamina b12 to cjanokobalamina i ma zupełnie inne działanie.
2 - zalecana dawka kwasu foliowego ciężarnym paniom to nie 4 mg(miligramy), tylko 400 MIKROgramy, czyli 0,4 mg.
W pierwszym trymestrze 800 mikrogramów.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

dorota
dorota | angie | 2016-01-24 13:44 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

no masakra... też właśnie tak patrzę i oczom nie wierzę. Tu chyba artykuł nie przechodzi żadnej kontroli przed zatwierdzeniem...

Odpowiedz

Ola
Ola | dorota | 2016-11-22 12:24 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

nie drogie Panie artykuł powstaje na zlecenie koncernu produkującego folik bo jak widzicie każdy komentarz się do niego sprowadza a przecież nie tylko on zawiera kwas foliowy.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?