Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Ciąża? Postaw na dietę bogatą w kwas foliowy – gotowy jadłospis!

| 03.02.2013, aktualizacja: 01.12.2016 | 12

Kwas foliowy (czyli witaminę B12) powinnaś przyjmować od początku ciąży. A najlepiej – już kilka miesięcy przed poczęciem. Bardzo ważna jest też dieta bogata w kwas foliowy. Podpowiadamy, jak skomponować jadłospis obfitujący w tę witaminę.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
dieta w ciąży, ciąża, brzuch w ciąży, odżywianie w ciąży
fot. Fotolia

Kwas foliowy – dlaczego jest tak ważny w ciąży?

Badania naukowe potwierdzają, że niedobór kwasu foliowego ma szczególne znaczenie w okresie tuż przed ciążą i w pierwszych jej tygodniach. Sprzyja on powstawaniu wrodzonych wad cewy nerwowej u płodu (w tym tak poważnych, jak np. bezmózgowie, przepuklina układu nerwowego czy rozszczep kręgosłupa), które powstają już na przełomie 3. i 4. tygodnia ciąży. Możesz jednak znacząco zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia tego rodzaju kłopotów, regularnie przyjmując tę witaminę i mądrze się odżywiając. Preparaty kwasu foliowego w dawkach zalecanych dla kobiet w ciąży (0,4 mg), są dostępne w aptekach bez recepty. Twój ginekolog z pewnością podpowie ci odpowiedni lek.

Zobacz też, dlaczego mdłości w ciąży to dobry znak!
 

Dieta o dużej zawartości kwasu foliowego

Kwas foliowy występuje prawie we wszystkich produktach spożywczych, ale w bardzo różnych ilościach. Z pewnością doskonałym jego źródłem są warzywa i owoce bogate w witaminę C:
  • brokuły,
  • pomarańcze,
  • brukselka
  • te z dużą zawartością beta-karotenu, np. nasiona roślin strączkowych, szpinak.
Duże ilości kwasu foliowego znajdziesz też w drożdżach, pełnych ziarnach czy fermentowanym mleku. A oto propozycja dziennego jadłospisu, bogatego w produkty o dużej zawartości kwasu foliowego, idealnego dla przyszłych mam.
 

Menu bogate w kwas foliowy 

 
I śniadanie
Mleko z muesli z orzechami
Kanapka z chleba żytniego razowego z polędwicą i sałatą
Sok pomarańczowy
II śniadanie
Banan
Kefir
Obiad
Zupa fasolowa z grzankami
Duszone mięso z indyka 
Kasza gryczana
Szpinak
Kolacja
Sałatka z kurczaka z brokułami, papryką, sałatą, kukurydzą i sosem jogurtowym
Chleb żytni razowy
Herbata
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (12)
avatar

Magma
Magma | 2016-03-28 09:44 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

My też z mężem w trakcie starań oboje łykaliśmy folik, a teraz jak ja jestem już w ciąży biorę Folik Mama z jodem i DHA. Mąż nadal przyjmuje kwas foliowy, bo jak tak zaczęliśmy czytać na ten temat, to w sumie cały czas powinien go stosować, bo to dobra witamina i na pewno nie zaszkodzi :)

Odpowiedz

dolores
dolores | 2015-11-26 15:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja mojemu w trakcie starań o dziecko dawałam folik - razem łykaliśmy, taki nasz rytuał :)

Odpowiedz

vradia
vradia | 2015-10-17 15:28 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

warto podrzucać kwas foliowy dla swego partnera, wpływa korzystnie na ruchliwość plemników :)

Odpowiedz

aleksandra
aleksandra | 2015-10-14 14:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dawka 4 mg jest na receptę i zalecana jest kobietom z grupy ryyzka, które rodziły już dzieci z wadą cewy nerwowej. Normalnie bierze się 0,4 mg folika dziennie

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Annette
Annette | aleksandra | 2016-07-24 09:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dawka 4-5 mg jest rowniez dla kobiet które chorują na padaczkę i biorą kwas walproinowy .

Odpowiedz

madlene
madlene | 2015-10-13 16:00 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

błędy w artykule ! potrzebna dawka to 0,4mg dziennie, nie 4 !

Odpowiedz

ika
ika | 2015-10-06 11:48 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kwas foliowy z żywności wchłania się w bardzo małych ilościach, wiec aby uchronić dziecko od wad zaleca się jedna tabletkę folika dziennie

Odpowiedz

sara
sara | 2015-09-12 16:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Samo dostarczanie kwasu foliowego wraz ze spożywaną żywnością nie wystarczy, aby pokryć dość duże zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży, dlatego lekarze zalecają łykanie folika jeszcze przed planowaniem ciąży

Odpowiedz

angie
angie | 2015-08-28 21:12 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bzdury w artykule i niewiedza:
1 - kwas foliowy to nie witamina b12, a witamina b9. Witamina b12 to cjanokobalamina i ma zupełnie inne działanie.
2 - zalecana dawka kwasu foliowego ciężarnym paniom to nie 4 mg(miligramy), tylko 400 MIKROgramy, czyli 0,4 mg.
W pierwszym trymestrze 800 mikrogramów.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

dorota
dorota | angie | 2016-01-24 13:44 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

no masakra... też właśnie tak patrzę i oczom nie wierzę. Tu chyba artykuł nie przechodzi żadnej kontroli przed zatwierdzeniem...

Odpowiedz

Ola
Ola | dorota | 2016-11-22 12:24 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

nie drogie Panie artykuł powstaje na zlecenie koncernu produkującego folik bo jak widzicie każdy komentarz się do niego sprowadza a przecież nie tylko on zawiera kwas foliowy.

Odpowiedz

folianka
folianka | 2013-04-16 10:23 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Gdy przychodzą mdłości je się tylko to, co jakoś podchodzi, dlatego trzeba codziennie przyjmować tabletkę Folika. Zawiera on 0,4 mg kwasu foliowego,i to jest zalecana dawka dla kobiet starających się o dziecko i w ciąży. 4 mg muszą przyjmować kobiety z grupy ryzyka.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?