Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta na ostatni trymestr - czego potrzebuje dziecko i mama

| 23.02.2010, aktualizacja: 28.11.2013 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta, kuchnia, ciąża, jedzenie, talerz, obiad, warzywa, brokuły
Teraz już nikt nie ma wątpliwości, że jesteś w ciąży. Twoje kształty mówią same za siebie. Pod koniec ósmego miesiąca powinnaś przestać tyć. Ale nadal odżywiaj się racjonalnie.
Nawet jeśli nadal chodzisz do pracy i spędzasz tam niemal cały dzień, powinnaś znaleźć czas, by w ciągu dnia zjeść ciepły posiłek – najlepiej taki, który sama przygotowałaś w domu. A po nim zaplanuj chwilę na relaks. Pozwól swojemu organizmowi w spokoju uporać się z porcją witamin i składników mineralnych, których mu dostarczyłaś.

Czego potrzebuje teraz dziecko
Nadal dużo białka do budowy komórek, ale także żelaza i wapnia. Aby zgromadzić zapasy potrzebne na kilka miesięcy po urodzeniu, maleństwo czerpie składniki odżywcze bezpośrednio od ciebie. Nawet niewielkie niedobory witamin i składników mineralnych mogą zaszkodzić wam obojgu.

Co powinnaś jeść
Staraj się siadać do stołu regularnie. Ale nie powinnaś się przejadać – wystarczy, że posiłki będą częstsze. Zadbaj też, aby były urozmaicone. Bez wątpienia w twoim codziennym menu powinny znaleźć się różne rodzaje białka (z mięsa, ryb, jaj, serów, masła, fasoli, soi), bo w każdym z nich są inne aminokwasy. Żółtko, płatki zbożowe, rośliny strączkowe, warzywa, owoce, razowe pieczywo – dostarczą tobie i dziecku żelaza, magnezu, potasu, witamin z grupy B, A, E i C oraz błonnika. Jedz też produkty zbożowe, kasze, ziemniaki – zawierają węglowodany. Są one bogatym źródłem skrobi, która w twoim przewodzie pokarmowym przekształca się w glukozę magazynowaną potem przez dziecko.

O czym warto pamiętać
Lubisz słoną kuchnię? Zmień przyzwyczajenia. Nadmiar soli może przyczynić się do obrzęków, bo zatrzymuje wodę w organizmie.

Nie wiesz, czy dobrze jesz?
Porównaj swoje menu z jadłospisem eksperta.

PIERWSZE śniadanie:
- kromka chleba graham z plasterkiem szynki, kiwi i nektarynką
- bułka maślana z 2 łyżkami serka ziarnistego i łyżką pestek słonecznika
- szklanka mięty z miodem
DRUGIE śniadanie:
- sałatka: czerwona papryka pocięta w paski, 4 łyżki kukurydzy, mała posiekana cebula czerwona lub biała, łyżeczka majonezu, 2 łyżki jogurtu naturalnego
- pół grahamki
- 2 plastry żółtego sera
- ok. 25 g mieszanych kiełków
- woda mineralna
Obiad:
- kuskus z polędwicą: 5 łyżek kaszy zalej wrzątkiem, dodaj łyżeczkę masła, duszone polędwiczki wieprzowe z dodatkiem
5 pieczarek i cebuli uduś na łyżce oleju, podaj z natką
- surówka z kapusty kiszonej z utartym jabłkiem
- szklanka soku wiśniowego pół na pół z wodą
Podwieczorek:
- gruszka obrana i pokrojona w cząstki, maczana w rozpuszczonej gorzkiej czekoladzie
Kolacja:
- plaster pieczonego w domu indyka na słodko z dodatkiem brzoskwini
- bułka grahamka posmarowana masłem l herbata z cytryną


Konsultacja: Edyta Gulińska specjalista w dziedzinie żywienia z SGGW.

td_dopisek.gif

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?