Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Wybierz tydzień ciąży:

następny tydzień

1. tydzień ciąży

29.01.2014 | 0
separator Wyślij e-mailem
1 tydzień ciąży, zdjęcia ciąży, zapłodnienie
fot. Piękna

1. tydzień ciąży - Jak rośnie twoje dziecko

Aby doszło do zapłodnienia, w organizmach kobiety i mężczyzny musi dojść do wielu skomplikowanych procesów. Naukowcy wciąż ich jednak dokładnie nie poznali! Początek życia ludzkiego, nawet dziś, w XXI wieku, pozostaje więc dla ludzi bardzo tajemniczy. Jednak wielu faktów jesteśmy już pewni – oto jeden z około 250 milionów plemników, które rozpoczną wielki wyścig od pochwy przez macicę do jajowodów, będzie miał szczęście - jako pierwszy dotrze do komórki jajowej, zdoła sprawnie przeniknąć przez jej błony ochronne i uda mu się ją zapłodnić.

Jak poprawić jakość plemników? Na jakość męskiego nasienia korzystnie wpływa zdrowa dieta. Szczególną rolę odgrywa witamina C. Poprawia ona przyswajanie niektórych składników mineralnych, np. cynku, potasu, miedzi, które wpływają na ruchliwość i żywotność plemników.

Warto więc wzbogacić dietę mężczyzny w:
    •    surowe warzywa (papryka, kapusta, brokuły, brukselka)
    •    i owoce (czarne porzeczki, truskawki, aronia, cytrusy).

By zwiększyć szanse na zapłodnienie, mężczyzna powinien też unikać alkoholu oraz palenia papierosów, które utrudniają przyswajanie witaminy C.

Pamiętaj! Wewnątrz ciała, w środowisku zasadowym (czyli np. w szyjce macicy, jamie macicy, jajowodach) plemniki mogą przeżyć najdłużej – do 48 godzin. Ale już pochwie, gdzie środowisko jest kwaśne, plemniki mogą przetrwać maksymalnie 2 godziny.
 

1. tydzień ciąży - Co się zmienia u ciebie

Postanowiłaś, że będziesz starać się o dziecko? Gratulujemy decyzji! Teraz jest pora, by o siebie zadbać, aby jak najlepiej przygotować się do ciąży. Po pierwsze, dbaj o aktywność fizyczną. Ciąża i poród to nie lada wysiłek dla twojego organizmu, mięśni, kości, stawów, tkanek. Zadbaj o własną kondycję fizyczną, o wytrzymałość. Wykonuj ćwiczenia poprawiające funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego (te, które sprawiają, że przyspiesza ci bicie serca) i te, które poprawiają elastyczność mięśni. Pływanie, pilates, aerobik, jazda na rowerze, nordic walking – możliwości jest bardzo wiele.


Przed ciążą zadbaj o zdrową dietę, bogatą w składniki odżywcze. Unikaj wysoko przetworzonych produktów, słodyczy, jedzenia z dużą zawartością soli, cukru i niezdrowych tłuszczów. Jedz produkty bogate w kwas foliowy, jak np. pomarańcze, banany, żółtka jaj, ryż, jęczmień, pszenica, zielone liściaste warzywa (szpinak, sałata, natka pietruszki). Pamiętaj także o innych ważnych w ciąży minerałach jak wapń, witamina E, jod, magnez, kwasy omega-3. Jeżeli masz wątpliwości, czy dostarczasz organizmowi składniki odżywcze w odpowiednich ilościach, spisuj codziennie przez tydzień czy dwa to, co zjadłaś i z taką listą odwiedź dietetyka. Nie zażywaj suplementów diety na własną rękę! 


Zanim zajdziesz w ciążę, unikaj alkoholu, słodzików, ogranicz kofeinę. Zrezygnuj z napojów energetycznych, coli itd. Badanie opublikowane w British Journal of Pharmacology, przeprowadzone na 9 tys. kobiet udowodniło, że picie dziennie więcej niż 4 filiżanek kawy zmniejsza szanse na poczęcie dziecka o jedną czwartą. Spróbuj zatem ograniczyć się do maksymalnie 2 filiżanek kawy dziennie.

Tymczasem rozpoczął się już cykl miesiączkowy, w którym rozpoczniesz starania o ciążę. Pierwszy dzień miesiączki może być przez lekarza liczony jako pierwszy dzień ciąży, jeśli kilkanaście dni później nastąpi zapłodnienie. Zanotuj więc tę datę, bo podczas pierwszej ciążowej wizyty u ginekologa zostaniesz o nią zapytana.

Jeśli w tym cyklu zajdziesz w ciążę, już teraz możesz obliczyć przybliżony termin porodu. Jeśli masz regularne 28-dniowe cykle, do pierwszego dnia ostatniej miesiączki dodaj 7 dni i odejmij 3 miesiące. Gdy cykle mają inną długość, np. 32 dni, dodaj 9 miesięcy i 11 dni. Jeśli masz cykle krótsze, np. 26-dniowe, dolicz 9 miesięcy i 5 dni.

Trudniej wyliczyć termin porodu przy cyklach nieregularnych (a takie ma około 75 proc. kobiet). Wtedy jedynym wiarygodnym sposobem ustalenia terminu porodu jest badanie USG wykonane przed 15. tygodniem ciąży.

UWAGA! Podany przez lekarza lub wyliczony przez ciebie termin porodu nie oznacza, że urodzisz w tym konkretnym dniu – to tylko data przybliżona. 5 procent kobiet rodzi dokładnie w wyznaczonym terminie. Ciąża może bowiem trwać od 38 do 42 tygodni.

1. tydzień ciąży - Film

Zobacz, jak dochodzi do owulacji:

1. tydzień ciąży - Sprawdź teraz

4 pozycje, w których najłatwiej zajść w ciążę
10 rad przed ciążą
12 badań, które trzeba zrobić przed ciążą
Karta obserwacji cyklu miesiączkowego - do druku
6 dań zwiększających płodność - przepisy
Kalendarz ciąży tydzień po tygodniu na Polki.pl

1. tydzień ciąży - Co cię może niepokoić

Tyłozgięcie macicy a ciąża

Tyłozgięcie macicy to nie powód do zmartwienia dla kobiet, które starają się o dziecko. Nie jest to ani choroba, ani poważna wada - ma je ok. 25 proc. kobiet.

Nietypowa budowa macicy nie wywołuje bezpłodności ani kłopotów w ciąży i podczas porodu. U ciężarnych kobiet macica wraz z rozwojem płodu zaczyna się powoli prostować, a po porodzie powraca do poprzedniej budowy.

Nie wiadomo dokładnie, co jest przyczyną tyłozgięcia macicy. W niektórych przypadkach macica może się niewłaściwie ustawiać po zbyt intensywnym wysiłku fizycznym we wczesnym okresie po porodzie. Niekiedy bywa to następstwem schorzeń ginekologicznych, np. zapalenia przydatków czy endometriozy.

Zwykle tyłozgięcie nie jest związane z żadnymi dolegliwościami. Choć niektóre pacjentki narzekają czasem na:
    •    nieco bardziej bolesne miesiączki,
    •    bóle w dole brzucha lub w okolicy krzyża.

W takim przypadku najlepiej skonsultować się z ginekologiem. Czasem zdarza się, że tyłozgięcie daje dolegliwości przy współżyciu. Wówczas najlepiej poszukać „bezbolesnej” pozycji.


Encyklopedia zdrowia w ciąży od A do Z

1. tydzień ciąży - Nasz ekspert wyjaśnia

Kwas foliowy w ciąży

Około 3 miesiące przed planowaną ciążą warto zacząć przyjmować kwas foliowy i potem brać go aż do końca pierwszego trymestru ciąży.

Kwas foliowy jest potrzebny rozwijającemu się płodowi. Jego niedobór w organizmie ciężarnej może być przyczyną powstania wady cewy nerwowej u płodu (bardzo poważna wada). Uzupełnienie „zapasów” kwasu foliowego znacznie zmniejsza ryzyko choroby u dziecka.

dr n. med. Renata Jaczyńska, ginekolog położnik

1. tydzień ciąży - Częste pytania na tym etapie ciąży

Jak rozpoznać dni płodne?
Kiedy i jak najłatwiej zajść w ciążę?
Jakie badania muszę zrobić przed ciążą?
Co to jest endometrioza?
Jakie są najczęstsze przyczyny niepłodności?

separator Wyślij e-mailem separator 0 Przeczytaj i skomentuj Wydrukuj
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?