Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Brzuszek bezpieczny zimą

| 02.01.2008, aktualizacja: 23.01.2014 | 1
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Zimą przyszła mama nie ma lekko – duży brzuch utrudnia utrzymywanie równowagi i łatwo o katar czy kaszel. Tymczasem leczyć się trzeba ostrożnie, bo niektóre leki szkodzą dziecku. Jak zdrowo przetrwać zimę będąc w ciąży? Podpowiadamy!
Latem łatwiej się ubrać – wystarczy założyć sukienkę, ale z drugiej strony jest taaak gorąco... Zimą nie cierpisz z powodu upałów, lecz trudniej o dzień bez kataru czy poślizgnięcia się. Jesteś teraz w ciąży? Nie daj sobie wmówić, że nie uda się przejść przez zimę z uśmiechem. Spójrz, pada śnieg! Idź na spacer, ulep bałwana – pierwszego ze swoim dzieckiem. I nie bój się zimy. Oto rady, jak uniknąć jej pułapek.

Chroń się przed przeziębieniem

W czasie ciąży leczenie infekcji może być trudniejsze niż zwykle, bo nie wolno ci zażywać większości leków. Szczególnie w pierwszym trymestrze, bo wtedy kształtują się narządy dziecka. Jak się leczyć w ciąży? Na pewno zapomnij o samodzielnym braniu:
  • antybiotyku,
  • aspiryny,
  • polopiryny,
  • preparatów z ibuprofenem,
  • leków z kodeiną
  • leków z gujakolem (składnik np. syropów przeciwkaszlowych).
Zanim weźmiesz jakikolwiek lek (nawet ziołowy), skonsultuj się z lekarzem.

Co robić, by wzmocnić odporność:
  1. Nie wychodź z domu bez śniadania. W ten sposób dostarczysz sobie energii i zabezpieczysz się przed wychłodzeniem.
  2. Gdy zmarzniesz, zrób ciepłą (ale nie gorącą) kąpiel.
  3. Po spacerze wypij herbatę z miodem.
  4. Wzmacniaj system odpornościowy naturalnym antybiotykiem, czyli czosnkiem lub mlekiem z ząbkiem czosnku i miodem.
  5. Bierz też witaminę C. Jej źródłem są czarne porzeczki, natka pietruszki, kiszona kapusta.
  6. Włącz nawilżacz i wietrz pomieszczenia. Powietrze w przegrzanym mieszkaniu wysusza śluzówki, podrażniając je, dzięki czemu zarazki łatwiej w nie wnikają. Najlepsza temperatura w mieszkaniu to 20–22°C.
Gdy już zdarzy się, że zachorujesz, nie wpadaj w panikę. Lekarz doradzi ci nieszkodliwe środki zaradcze, np. inhalacje z soli kuchennej, naparu z szałwii albo leki homeopatyczne. A co z anginą, zapaleniem oskrzeli, ucha? Być może specjalista zaleci ci antybiotyk – są bowiem i takie bezpieczne dla kobiet w ciąży.

Ubieraj się ciepło, nie przegrzewaj

Od mrozu bardziej podstępna jest wilgotna, wietrzna aura. Ale gdy temperatura spadnie poniżej -10°C, nie wychodź na długo, by nie przemarznąć. Jeśli zima zastanie cię już z brzuszkiem, racjonalnie zaplanuj kupno ubrań. Dwie pary ciepłych ciążowych spodni to podstawa. Miękkie swetry, ciepła bielizna i rajstopy też są nieodzowne. Te ostatnie możesz kupić specjalne dla kobiet w ciąży, ale sprawdzają się też zwykłe, tylko o rozmiar większe. Zawsze możesz też poratować się kurtką męża.

Stosuj zdrową, wartościową dietę

Teraz potrzebujesz produktów, które wspomagają wydzielanie endorfin, zwanych hormonami szczęścia – ach, te ciążowe zachcianki! Sięgnij po pełnoziarniste pieczywo, kasze, makaron razowy, musli. Zawierają one zdrowe węglowodany, które poprawiają gospodarkę hormonalną i dodają energii. Taka dieta ogranicza też apetyt na słodycze, które poprawiają humor na krótko. Jeśli masz ochotę na czekoladę, wybierz gorzką, bo ma dużo magnezu, który zachowuje w równowadze system nerwowy. Zimowe wieczory skłaniają do rodzinnego celebrowania posiłków. Przyjemność płynąca z jedzenia to nie tylko uczta dla zmysłów, ale także metoda terapeutyczna.

Sprzymierzeńcy zimowej mamy w ciąży

Zdrowa dieta, witaminy... Tak, to wszystko bardzo ważne w ciąży. Do tego doborowego towarzystwa zaproś jeszcze dwóch sprzymierzeńców:
1. Ruch. Najchętniej zawinęłabyś się w ciepły koc i poleżała na kanapie ze swoim brzuchem. Nie żałuj sobie, lecz pamiętaj, że trochę ruchu nie zaszkodzi. Nie za dużo, ale systematycznie. To też sposób na wyzwolenie hormonów szczęścia. Wysiłek fizyczny wzmacnia mięśnie, stymuluje odporność, dodaje energii. Jakie sporty można uprawiać w ciąży? Niezbyt forsujące zajęcia dla przyszłych mam w klubie fitness, joga, tańce, pływanie – to wszystko jest dla ciebie. Również zimą.
2. Sen. Śpij długo i mocno. Wprawdzie ciąża nie zawsze temu sprzyja, więc tym bardziej warto zadbać o sen. Ktoś, kto jest niewyspany, traci refleks i zdolność koncentracji, robi się drażliwy i mało odporny. A to wszystko absolutnie nie jest ci teraz potrzebne. Wietrzona sypialnia, wygodne łóżko, wieczorny relaks lub niespieszne poranki to luksus, który pozwoli ci przetrwać zimę z brzuchem. Czyli? Trochę ruchu, a potem słodki sen.


Przeczytaj też, jak wzmocnić odporność na wiosnę.


Ginekolog radzi, jak leczyć przeziębienie w ciąży




mtj_dopisek.gif

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

oska
oska | 2010-02-22 18:14 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Oprócz wszystkich domowych i "babcinych" sposobów na tego typu dolegliwości znam bardzo dobry, naturalny syrop - Prenalen. W składzie praktycznie żadnych konserwantów i innych podejrzanych składników, w związku z czym chyba głównie dlatego syrop przeznaczony jest właśnie dla kobiet spodziewających się dziecka. I dla karmiących również:)

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?