Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co trzeba jeść w ciąży, a czego lepiej unikać?

| 13.02.2014, aktualizacja: 22.02.2017 | 6

Masło czy oliwa, wołowina czy drób? Ciąża to doskonały moment, by pomyśleć o tym, co jeść. Zdrowa dieta wpływa na zdrowie dziecka. Zobacz, co warto położyć na swoim talerzu.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(9)
zdrowa dieta w ciąży, co jeść w ciąży
fot. fotolia
Jeśli zastanawiasz się, co jeść w ciąży, nie musisz szukać kulinarnych inspiracji w dalekim świecie. Dr Preeti Agrawal, ginekolog położnik z Wrocławia* uważa, że zdrową dietę w każdym trymestrze ciąży można stworzyć w oparciu o tradycyjne składniki znane w Polsce od lat. Zobacz, co najlepiej jeść w ciąży, aby mieć dobrą formę i wagę oraz urodzić zdrowe, mądre dziecko. Do polecanych produktów podajemy również przepisy oraz informacje o tym, czego nie można jeść w ciąży.

Dlaczego w ciąży warto jeść kasze?

Kasze są niedoceniane, a zawierają wszystkie ważne dla zdrowia składniki odżywcze. Uodporniają również na stres. Zwiększają wytrzymałość organizmu – co jest bardzo ważne przed porodem. Jest w nich białko, które znajdziesz w mięsie, a także węglowodany, których w nim nie ma. Dostarczają składniki mineralne, a także błonnik i tłuszcze.
  • Co jeść w ciąży: kaszę jaglaną, gryczaną, jęczmienną, naturalne płatki zbożowe.
  • Czego unikać: gotowych produktów typu muesli (oprócz płatków mogą zawierać dużo cukru i soli).
  • Wypróbuj przepis na: krupnik z kaszą orkiszową i tofu

Czy w ciąży można jeść ryby?

Ryby dostarczają białka i zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, m.in. omega-3 i najcenniejszego wśród nich DHA. Jego rola dla zdrowia dziecka jest tak ważna, że Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca, aby przyszłe mamy uwzględniały jego obecność w swojej diecie (wpływa m.in. na inteligencję dziecka). Ryby dostarczają również cennego dla rozwoju umysłowego dziecka jodu. Dwa razy w tygodniu zjedz około 100 g ryby. Nie zapominaj, że źródłem zdrowych tłuszczów jest też olej rzepakowy czy siemię lniane.
  • Co jeść w ciąży: Tłuste ryby morskie i pstrąga. Wybieraj mniejsze okazy – ich mięso kumuluje mniej zanieczyszczeń z wody.
  • Czego unikać: surowych ryb i owoców morza – bywają zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami.
  • Wypróbuj przepis na: potrawkę z ryby z ogórkiem i żurawiną

A co z tłuszczem w ciąży?

W ciąży można jeść tłuszcz, ale oczywiście tylko dobry. Trudno się bez niego obejść choćby dlatego, że nadaje potrawom smak. Organizm potrzebuje go również do przyswojenia witaminy A, E, D i K. Ale tłuszcz tłuszczowi nierówny, dlatego pytanie o to, czy jeść margarynę czy masło w ciąży – pojawia się bardzo często.
  • Co jeść w ciąży: oleje tłoczone na zimno (np. rzepakowy, lniany, słonecznikowy, z pestek winogron), oliwę z oliwek. Kobieta w ciąży może także jeść świeże masło.
  • Czego unikać: utwardzonych tłuszczów roślinnych (np. margaryny), olejów w przezroczystych butelkach stojących w świetle (mogą zawierać nadmiar wolnych rodników).
  • Wypróbuj przepis na: sałatkę bogatą w kwasy omega-3

Jak często w ciąży jeść mięso?

Codzienne jedzenie mięsa może doprowadzić do nadmiaru białka w organizmie. To szkodzi nerkom i wątrobie. Mięso, które kupujesz w sklepie, nie zawsze jest najlepszej jakości. W ciąży możesz jeść je rzadziej a nawet całkiem z niego zrezygnować bez obaw, że zaszkodzisz dziecku. Dieta wegetariańska to bezpieczne rozwiązanie dla przyszłej mamy pod warunkiem, że pamiętasz o uzupełnianiu białka. Możesz przyrządzać dania z fasoli, jeść jajka czy produkty mleczne. Dla pewności możesz skonsultować z lekarzem, co jeść w ciąży, jeśli rezygnujesz z mięsa.
  • Co jeść w ciąży: chude mięso (indyk, kurczak, królik), najlepiej z ekologicznych hodowli. 
  • Czego unikać: gotowych wędlin (zawierają konserwanty, dużo soli i tłuszczu), smażonych mięs, podrobów (niezdrowy tłuszcz, cholesterol, toksyny), wędzonego oraz surowego mięsa, np. tatara czy carpaccio (może zawierać pasożyty lub bakterie).
  • Wypróbuj przepis na zupę z soczewicą

Co lepiej jeść w ciąży – owoce czy warzywa?

Warzywa są bardziej wartościowe niż owoce. Obie grupy produktów zawierają dużo witamin i składników mineralnych. Ale w owocach występuje fruktoza, czyli cukier, którego nadmiaru powinnaś unikać w ciąży. Staraj się jadać różne warzywa (od sałaty po ziemniaki) 5–6 razy dziennie, ale nie tylko na surowo. Nawet latem, gdy jest dużo świeżych produktów, jedz ciepłe posiłki, np. zupy. W ten sposób dostarczysz energii, której bardzo potrzebuje twój organizm. 
  • Co jeść w ciąży: warzywa i owoce kupowane w  sprawdzonych punktach, np. sklepach ze zdrową żywnością, na targu u zaufanego dostawcy.
  • Czego unikać: warzyw, po których dokuczają ci wzdęcia
  • Wypróbuj przepis na: sałatkę pełną kwasu foliowego

Czy w ciąży trzeba pić mleko?

Niekoniecznie. Mleko jest najlepszym pokarmem dla dzieci, szczególnie jeśli jest to mleko mamy. Jednak niewielu dorosłych dobrze toleruje mleko krowie, które może wywoływać problemy trawienne i bywa przyczyną reakcji alergicznych. Mleko uznaje się za cenne źródło wapnia, jednak krowie można zastąpić ryżowym, owsianym czy migdałowym i jeść produkty bogate w ten pierwiastek, czyli fasolę, orzechy, łososia, sardynki, brokuły czy kapustę. Rezygnacja z mleka nie oznacza jednak niejedzenia nabiału.
  • Co jeść w ciąży: masło, kefir, jogurt naturalny, śmietanę, naturalny biały ser, sery owcze.
  • Czego unikać: serów pleśniowych z niepasteryzowanego mleka, serków homogenizowanych.
  • Wypróbuj przepis na: pastę Budwigową pełną omega-3

Dlaczego w ciąży trzeba unikać soli i cukru?

  • Na pewno słyszałaś, że nadmiar soli może szkodzić. W ciąży nie można jednak całkiem zrezygnować z solenia – dzienna norma to nie więcej niż płaska łyżeczka we wszystkich zjedzonych produktach.
  • Jeśli nie możesz całkiem zrezygnować z cukru, mocno go ogranicz. Słodycze powodują straty potrzebnych w ciąży witamin z grupy B, wapnia i żelaza. Ochotę na coś słodkiego zaspokajaj świeżymi lub suszonymi owocami i miodem.
  • Wypróbuj przepis na: pieczone banany z musem malinowym

Czytaj także:

dr n. med. Preeti Agrawal konsultacja: dr n. med. Preeti Agrawal
ginekolog położnik, pochodzi z Indii, od ponad 20 lat prowadzi praktykę w Polsce, łączy wiedzę medycyny tradycyjnej z medycyną naturalną, psychosomatyczną i tradycyjną medycyną Wschodu, założyła Szkołę Świadomego Macierzyństwa i klinikę Integrative Medical Center we Wrocławiu.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (6)
avatar

😉
😉 | 2017-03-27 14:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

;-)

Odpowiedz

Fit mama
Fit mama | 2016-12-07 15:23 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Regularność posiłków to bardzo ważne w czasie ciąży. Jak byłam w ciąży z pierwszym dzieckiem to miałam straszne zachcianki upodobałam sobie musztardę dodawałam ją praktycznie do wszystkiego. Jadłam też sporo słodyczy co było ogromnym błędem, bo odbiło się to na mojej wadze. Z drugim dzieckiem było inaczej owszem miałam zachcianki, ale mniejsze. Słodycze zamieniłam na świeże owoce i różne koktajle owocowo-warzywne. Mama podarowała mi w prezencie wytłaczarkę Ronica i w niej robiłam soki, teraz przygotowuje w nich też napoje dla dzieci.

Odpowiedz

Marta
Marta | 2016-04-30 14:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Przez całą ciążę staram się jeść zdrowo. Teraz jestem w 8 miesiącu (34tc) i przytyłam tylko 6kg. Dodam, że Mały rozwija się prawidłowo i waży ponad 2 kg.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

anka
anka | Marta | 2017-03-07 20:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ale Malo

Odpowiedz

aga
aga | 2015-11-18 14:40 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

???a aminokwasy egzogenne, skąd je czerpać jak nie z mięsa??? warzywa nie dostarczą odpowiednich ilości dla mamy i rozwijającego się dziecka.

Odpowiedz

Betti
Betti | 2015-02-24 10:28 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Świetny artykuł. Przez obydwie ciąże jadłam jak w artykule. Jednak podniosłam sobie poprzeczkę i posiłki były przygotowywane w parowarze. Ponieważ miałam dobre wyniki, nie chorowałam . To ten sposób jedzenia stosuje w dalszym ciągu.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?