Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co jeść w ciąży: ważne zalecenia eksperta

| 27.04.2015, aktualizacja: 27.04.2015 | 2

Kobiety w ciąży wiedzą, jak się odżywiać, ale z tej wiedzy niewiele wynika. Rzadko zmieniają swoją dietę - okazuje się z badań Instytutu Żywności i Żywienia. Od ciebie zależy, czy kiedyś twoje dziecko nie będzie miało nadciśnienia, chorób serca i nowotworów - mówi dr Regina Wierzejska.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
dieta w ciąży
fot. Fotolia

To prawda, że w ciąży kobieta nie powinna jeść dużo więcej niż przed ciążą?

Tak. W I trymestrze w ogóle nie musi jeść więcej, jeśli chodzi o kalorie. Dopiero w II i III trymestrze powinna jeść dodatkowe 300-400 kcal dziennie. Nie mogą być to jednak byle jakie kalorie, tylko takie z produktów wartościowych, a więc zbożowych z pełnego ziarna, warzyw, owoców, mleka, chudego mięsa, ryb, roślin strączkowych.
W ciąży bardzo rośnie zapotrzebowanie na witaminy z grupy B,  jod, witaminę D, żelazo, białko. Żeby to zapotrzebowanie pokryć i żeby spożycie kalorii nie wzrosło, w diecie kobiety w ciąży nie ma miejsca na produkty typu fast food, słodycze, napoje słodzone.
Z naszych badań wynika, że 60 proc. kobiet w ciąży za dużo tyje. Nadmierny przyrost masy ciała to nie tylko to, że po porodzie nie wraca się do wagi tak szybko, jakby się chciało. To problem dla dziecka, bo rodzi się za duże.
Czytaj też: Dieta na każdy trymestr ciąży (plus jadłospisy)

To źle, jeśli noworodek jest duży?

Źle. 80 proc. dzieci, które przychodzą na świat z wagą ponad 4 kg, to dzieci mam, które w ciąży przytyły za dużo. W ostatnich 20 latach w Europie średnia masa ciała noworodka wzrosła o 250 g. Dziś wiemy, że zarówno dzieci z niską masą ciała, ważące poniżej 2,5 kg, jak ważące powyżej 4 kg, mają większe ryzyko rozwinięcia w życiu dorosłym cukrzycy, nadciśnienia, otyłości, chorób serca.

Jakie produkty są szczególnie zalecane kobietom w ciąży?

Warzywa i owoce, mleko, orzechy, chude mięso, ryby, produkty zbożowe z pełnego ziarna, rośliny strączkowe, jak fasola, soczewica – to skarbnica białka, witamin z grupy B, składników mineralnych. Z żywieniowego punktu widzenia są zamiennikiem mięsa.
Czytaj też: Dieta w ciąży na każdy miesiąc

Wiele młodych kobiet jest dziś wegetariankami. Czy mięso jest konieczne w ciąży?

W Polsce nie ma wytycznych dotyczących diety wegetariańskiej, ale amerykańskie towarzystwa ginekologiczne i pediatryczne twierdzą, że dobrze zbilansowana dieta wegetariańska jest odpowiednia na każdym etapie życia. Szczegół jednak tkwi w słowie: "zbilansowana". Trzeba mieć dużą wiedzę, co czym zastępować, gdzie jest żelazo, cynk, magnez, jakie techniki kulinarne stosować, by nie mieć niedoborów.

Czy kobiety w ciąży dziś dobrze się odżywiają?

Nie. Z badań Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że kobiety w czasie ciąży rzadko zmieniają w ciąży sposób odżywiania i jakość żywności. Większy nacisk kładą na przyjmowanie suplementów, których w aptekach jest dużo.
Można przyjmować suplementy, jednak nie wolno zapominać, że podstawą jest odpowiedni sposób odżywiania, bo to z żywności składniki przyswajają się najlepiej. Jednak niektóre suplementy trzeba przyjmować: witaminę D, jod, często żelazo, kwasy tłuszczowe DHA (jeśli kobieta nie je ryb)...
Czytaj też: 5 suplementów niezbędnych w ciąży: nowe zalecenia ekspertów

W ciąży można jeść ryby? Podobno nie można bałtyckich, bo są zakażone rtęcią...

To nie tak. EFSA (Europejski Urząd ds Bezpieczeństwa Żywności) zrobiła badania w Europie, także w Polsce, jeśli chodzi o rtęć. Okazało się, że spożycie rtęci z ryb wynosiło ok. 6 proc. tolerowanej tygodniowej normy. Nie stanowi to zagrożenia, dlatego zaleca się, by kobiety w ciąży jadły ryby 2 razy w tygodniu, w tym nie częściej niż raz w tygodniu ryby drapieżniki, jak rekin, tuńczyk.

To prawda, że kobieta w ciąży nie powinna solić?

Jemy za dużo soli. Dopuszczalna norma 5 g dziennie: 1 łyżeczka od herbaty. Trzeba pamiętać, że sól jest już zawarta w produktach spożywczych: wędlinach, pieczywie. Spożywamy ok. 11-12 g soli dziennie, czyli 2 razy za dużo. Nie można dosalać w domu zbyt dużo, trzeba unikać kostek rosołowych i produktów zawierających dużo soli. Sól sprzyja nadciśnieniu, które w ciąży jest bardzo niebezpieczne.

Może kobieta powinna dostać zalecenie od ginekologa, by iść na wizytę do dietetyka?

To byłoby dobre rozwiązanie. Ginekolog nie ma czasu, by mówić na temat diety. Byłoby idealnie, gdyby obok gabinetu ginekologa i pielęgniarki był gabinet dietetyka. Bardzo zachęcam do takiej wizyty, niestety jest ona możliwa tylko prywatnie. Do Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki przy Instytucie Żywności i Żywienia przychodzą kobiety w ciąży, chcą się upewnić, czy dobrze się odżywiają, bo wiedzą, że to jest kluczowy okres dla dziecka. Jednak takich kobiet jest niewiele. Większości wydaje się, że dieta w ciąży to nie problem, wystarczy w ciąży jeść trochę więcej niż zwykle.
Czytaj też: Co jeść w ciąży, a czego lepiej unikać
dr Regina Wierzejska konsultacja: dr Regina Wierzejska
dr nauk o zdrowiu, Instytut Żywności i Żywienia
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

Suzi
Suzi | 2016-05-28 10:41 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja zawsze suplementowałam tyko kwas foliowy, ale od moja giekolog zwróciła mi też uwagę na to, że za mało w mojej diecie jest kwasów omega3 - niestety nie lubię ryb, a to główne źródło tej witaminy. Biorę więc dodatkowo Folik Mama, który zawiera oprócz kwasu foliowego DHA i jod.

Odpowiedz

W oczekiwaniu
W oczekiwaniu | 2015-06-01 10:34 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nie planowaliśmy z mężem dziecka, dlatego nie przygotowywałam się specjalnie do ciąży. Wyszło to wyraźnie w pierwszych badaniach, miałam spore niedobory mimo że odżywiałam się dobrze. Lekarz polecił mi Pharmaton Matruelle bo jedna kapsułka zawiera odpowiednie dawki potrzebnych witamin i minerałów. Duży plus za zawartość DHA, który odpowiada za rozwój wzroku niemowlęcia. Początkowo może zaskoczyć wielkość kapsułki, ale jest ona łatwa do połknięcia i ma przyjemny czekoladowy zapach!

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?