Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Co powinien umieć kilkulatek

| 04.01.2010 | 1

Czy można wymagać od czterolatka, by wycinał z papieru liście klonu? Co lepiej wpływa na rozwój: zajęcia dodatkowe czy szaleństwa na placu zabaw?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
dziecko, rysować, przedszkolak, dziewczynka
Nawet jeśli stanęlibyśmy na rzęsach, nie nauczymy przeciętnego trzylatka jazdy na dwukołowym rowerze, bo jego ciało i układ nerwowy nie są jeszcze na tyle dojrzałe, by sprostać takiemu wyzwaniu. Pięcio-, sześciolatek ma już sporą szansę na sukces. Szansę, ale nie gwarancję, bo kłopoty z rowerem miewają nawet pierwszoklasiści. Podobnie jest z innymi złożonymi czynnościami: jazdą na nartach, skakaniem na jednej nodze, wycinaniem skomplikowanych kształtów itd. Trzeba do nich dorosnąć, a potem ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć.
Bywa i tak, że jakiś uzdolniony smyk znacznie wyprzedza rówieśników, a nawet jest w czymś lepszy od wielu dorosłych. To nie znaczy, że reszta dzieci powinna starać się mu dorównać. Bo nie ma szans.

Dzieci są różne, ale…
Co zatem powinien umieć przedszkolak? – Różnice między dziećmi w tym samym wieku mogą być spore, dlatego wszelkie tabele rozwojowe radzę traktować z dużą ostrożnością. Bo każdy człowiek rozwija się nieco inaczej – mówi prof. dr hab. Joanna Kruk-Lasocka z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej we Wrocławiu.

Dlatego trzeba obserwować rozwój własnego dziecka (też na tle rówieśników), by w razie potrzeby mu szybko pomóc. Można założyć (za E. J. Kiphardem, ojcem niemieckiej psychomotoryki), że „statystyczny”:

Trzylatek
- wskakuje obunóż na stopień;
- przeskakuje z rozbiegu przez przeszkodę;
- przebiega 25 metrów bez upadku;
- potrafi stać kilka minut z zamkniętymi oczami;
- schodzi po schodach, trzymając się poręczy;
- potrafi przejść trzy metry na palcach;
- rysuje okrągłe formy;
- przelewa wodę z kubka do kubka, nie rozlewając jej;
- potrafi złożyć kartkę na pół; nawleka koralik na sznurek.

Trzyipółlatek
- bez pomocy schodzi ze schodów (stawiając nóżki na przemian);
- przeskakuje obunóż przez poduszkę;
- potrafi przejść po linii (trzy metry);
- przynieść wodę w kubku, nie rozlewając jej (trzy metry);
- odbijać przez chwilę balonik tak, by nie spadł na podłogę;
- jeździ na trzykołowym rowerku;
- prawidłowo trzyma ołówek, rysuje kółko;
- buduje wieżę z ośmiu klocków;
- potrafi rozwinąć cukierek z papierka;
- sam się ubiera.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

english_montessori_katowice
english_montessori_katowice | 2010-02-28 22:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

no wlasnie kazde dziecko jest inne o rozwija sie wlasnym rytmem. moja coreczka ma 1 i 5 miesiecy i juz przelewa ze szklanki do szklanki bez wylewania. rozpoznaje tez niektore literki i probuje je wymawiac zwlaszcza jak chce zebym jej poscila bebe Lilly. probuje tez pisac, trzyma prawidlowo dlugopis. mysle ze jak pokazemy dziecku jak cos robic tak jak sie powinno i jest Ono gotowe do nauki tej konkretnej czynnosci to na pewno mu sie uda i pojmie w czym rzecz.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?