Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co to jest Piramida Zdrowego Żywienia?

| aktualizacja: 28.03.2017 | 0

Takim graficznym przedstawieniem zasad zdrowej diety możesz się posługiwać także, planując posiłki dla dziecka. Zobacz, co przedstawia Piramida Zdrowego Żywienia i dlaczego warto pamiętać, jakie produkty są na poszczególnych jej piętrach.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Dziecko i warzywa
fot. Fotolia

Spróbuj kierować się także w żywieniu swojego dziecka (oczywiście starszego niż niemowlę) Piramidą Zdrowego Żywienia. Oczywiście pewne modyfikacje są konieczne, ale zaraz się przekonasz, że wcale nie takie olbrzymie. Zawsze pamiętaj, że dieta dziecka powyżej roku może już być zbliżona do zdrowej diety całej rodziny, ale koniecznie wciąż musi być lekkostrawna. 

Co to jest Piramida Zdrowego Żywienia?

Jest to graficzne przedstawienie zasad zdrowego odżywiania się, a przed wszystkim odpowiednich proporcji różnych niezbędnych w diecie grup produktów. Im wyższe piętro piramidy, tym mniejsza zalecana ilość i częstość spożycia. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej – tak od zeszłego roku brzmi jej pełna nazwa. Poniżej aktualna wersja piramidy.



Aktywność fizyczna jest u podstawy piramidy, bo jest niezwykle ważna właśnie w kontekście zdrowego żywienia. Kolejne piętra informują o najważniejszych składnikach codziennej diety:
1. Tłuszcze 
Dobre tłuszcze to oliwa z oliwek i oleje roślinne, np. rzepakowy, lniany, z pestek winogron, dla dzieci do 3. roku życia także masło, które w diecie dorosłych należy jednak ograniczać, podobnie jak tłuszcz pochodzący z mięsa. Źródłem dobrych tłuszczów są również orzechy (dla młodszych dzieci powinny być zmielone z uwagi na ryzyko zakrztuszenia się).

Zobacz też: Masło, margaryna i oliwa – 7 ważnych faktów o tłuszczach dla dziecka

2. Mięso, ryby, jajka i rośliny strączkowe
Niezbyt duża ilość mięsa w diecie – to dotyczy nawet małych dzieci, które oczywiście mogą jeść mięso codziennie, ale wcale nie muszą (zaś dorośli mogą ograniczyć ilość mięsa nawet do 1/2 kilograma tygodniowo). Mięso zwierzęce warto zastąpić rybami, jajkami i nasionami roślin strączkowych (soczewicą, cieciorką, fasolą).
3. Mleko i jego przetwory 
Dorosłym, ale też dzieciom powyżej 1. roku życia eksperci zalecają picie dwóch szklanek mleka dziennie (dzieci powyżej roku mogą już pić zwykłe płynne mleko krowie 2-proc. lub 3,2-proc.). Można je zastąpić jogurtem, kefirem i częściowo także serem.
4. Produkty zbożowe
Także maluchy powyżej roku mogą już jeść pieczywo pełnoziarniste, czyli graham lub razowe, ciemny makaron, grube kasze, np. pęczak, jaglaną, gryczaną, oraz naturalne płatki zbożowe. Nie zapominaj jednak, że w diecie wskazana jest różnorodność.

Zobacz też: 6 zbożowych przebojów dla dziecka

5. Owoce i warzywa
Najlepiej, by owoce i warzywa stanowiły połowę tego, co je cała rodzina. Koniecznie pamiętaj o proporcjach: 3/4 warzyw i 1/4 owoców.
6. Ruch
Poza dietą niezwykle ważna jest aktywność fizyczna – co najmniej 30–45 minut dziennie. Dzieci codziennie powinny być na dworze przez 2–3 godziny.

Jakie zasady są jeszcze ważne?

  • Posiłki powinny być regularne – najlepiej 4–5 posiłków dziennie, co 3–4 godziny.
  • Warzywa i owoce należy jeść jak najczęściej. Są podstawą zdrowej diety. 
  • Warto ograniczyć w diecie ilość mięsa.
  • Trzeba unikać cukru i słodyczy – można je z powodzeniem zastępować owocami i orzechami, np. włoskimi. 
  • Nie należy dosalać dań. Warto też kupuj produkty z niską zawartością soli, a potrawy przyprawiać ziołami (tymianek, oregano, majeranek, kurkuma) zamiast solą. 
  • Do zaspokajania pragnienia najlepsza jest woda – warto pić 1,5 litra wody dziennie (dorośli).
  • Dzieci mogą też pić napary owocowe, niewielkie ilości 100-proc. soków owocowych (do 150 ml dziennie), a dorośli także herbatę i kawę, ale bez cukru.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?