Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Bądź gotowa do ciąży – 10 wskazówek

| 27.03.2012, aktualizacja: 22.10.2015 | 25
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(6)
kobieta
fot. Fotolia
Planowanie ciąży to inwestycja: łatwiej zajdziesz w ciążę, lepiej ją zniesiesz i szybciej wrócisz do formy po porodzie. Od czego zacząć przygotowania do ciąży? Co warto zrobić przed planowaną ciążą? Nasze wskazówki.
Przygotowania do ciąży oznacza planowanie. Pomoże to przygotować się na ten ważny etap, zdrowiej przejść przez niego, szybciej i łatwiej odzyskać formę po porodzie. Świadome planowanie to także minimalizowanie ryzyka powikłań ciąży i przyszłych problemów zdrowotnych twojego dziecka.
– Ciąża to ogromne wyzwanie dla organizmu – mówi Aleksandra Demiańczyk, biolożka. – Warto przygotować organizm do tego działania, bo musi być wystarczająco silny, by stworzyć nowe życie.

Kiedy zacząć przygotowania do ciąży?

Lekarze radzą, by przygotowania do ciąży zacząć już rok wcześniej. Pierwsze tygodnie ciąży są niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego rozwoju płodu, dlatego ważne jest, aby organizm już od samego początku był gotowy na przyjęcie nowego lokatora. Rok plus okres ciąży to także czas, aby finansowo przygotować się do posiadania nowego członka rodziny. Zabezpieczenie finansowe zapewni ci komfort fizyczny w ostatnich miesiącach ciąży i po porodzie. Oto, co zrobić przed planowaną ciążą.

1. Popraw swoją kondycję

Ciąża i poród to nie lada wysiłek dla twojego organizmu, mięśni, kości, stawów, tkanek. Zadbaj o własną kondycję fizyczną, o wytrzymałość. Wykonuj ćwiczenia poprawiające funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego (te, które sprawiają, że przyspiesza ci bicie serce) i te, które poprawiają elastyczność mięśni. Pływanie, pilates, aerobik, jazda na rowerze, nordic walking – możliwości jest bardzo wiele.


 2. Dbaj o zdrową dietę, bogatą w składniki odżywcze

Przygotowania do ciąży zacznij od zmiany diety. Unikaj:
  • wysoko przetworzonych produktów
  • słodyczy
  • jedzenia z dużą zawartością soli, cukru i niezdrowych tłuszczów.
Dietę wzbogać w potrzebne witaminy i mikroelementy. Jedz:
  • produkty bogate w kwas foliowy, np. pomarańcze, banany, żółtka jaj, ryż, jęczmień, pszenica, zielone liściaste warzywa (szpinak, sałata, natka pietruszki)
  • produkty bogate w wapń, witaminę E, jod, magnez, kwasy omega-3 – to ważne minerały, których nie może zabraknąć w ciąży.
Jeżeli masz wątpliwości, czy dostarczasz organizmowi składniki odżywcze w odpowiednich ilościach, spisuj codziennie przez tydzień czy dwa to, co zjadłaś, i z taką listą odwiedź dietetyka. Nie zażywaj suplementów diety na własną rękę! 


3. Przed planowaną ciążą unikaj alkoholu, słodzików, ogranicz kofeinę

Zrezygnuj z napojów energetycznych, coli itd. Badanie opublikowane w British Journal of Pharmacology, przeprowadzone na 9. tys. kobiet, udowodniło, że picie dziennie więcej niż czterech filiżanek kawy zmniejsza szanse na poczęcie dziecka o jedną czwartą. Spróbuj zatem ograniczyć się do maksymalnie dwóch filiżanek kawy dziennie. 


ZOBACZ TEŻ: dobra dieta zwiększa płodność

4. Zrezygnuj z hormonalnych metod antykoncepcji

– Po odstawieniu tabletek hormonalnych organizm może powrócić do pełnej normy z pierwszą fizjologiczną miesiączką, ale może tak się stać dopiero roku – mówi Aleksandra Demiańczyk. – Najczęściej po stosowaniu hormonalnej antykoncepcji przydarzają się albo cykle bezowulacyjne, albo owulacje wielokrotne. Następstwem przyjmowania tabletek są również nieregularne cykle, krwawienia śródcykliczne czy skrócona faza lutealna.

Dlatego niezmiernie ważne jest, aby co najmniej trzy miesiące przez planowaną ciążą zrezygnować z takiej formy antykoncepcji i dać organizmowi czas na powrót do normalnego funkcjonowania.

ZOBACZ TEŻ: ciąża po odstawieniu pigułek hormonalnych

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (25)
avatar

PlumBum
PlumBum | 2016-05-27 09:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Aby przygotować się do ciąży warto również rozpocząć ćwiczenia mięśni Kegla. Ogromną w nich pomocą są kulki waginalne: plumbum.com.pl/pl/p/KULKI-PROGRESYWNE-KOMPLET/100 Zwiększają skuteczność ćwiczeń, sprawiają, że wykonywane są poprawnie, a ich progresywność umożliwia dopasowanie wielkość i ciężar kulki waginalnej do kondycji mięśni.

Odpowiedz

kacha
kacha | 2016-05-13 11:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Przed planowaną ciążą wystarczy zażywać sam kwas foliowy i to w formie leku, inne suplementy nie są już tak istotne jak folik.

Odpowiedz

darek
darek | 2016-01-09 14:00 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Tylko kto pisał ten artykuł.? Pytam ponieważ mnie lekarz zalecił pić ferti man , miałem za mało testosteronu we krwi. Więc zastanawiam się czemu w takim razie pisza by tego nie brac ? Lekarz zalecił i lekarz miał racje w moim przypadku.

Odpowiedz

Kicia
Kicia | 2015-09-28 12:27 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Same reklamy suplementów..... A artykule jak byk pisze zeby ich nie zażywać

Odpowiedz

Ancia
Ancia | 2015-09-20 23:32 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja wiem po sobie,ze na pewno dobrym suplementem dla przyszłej mamusi jest Ferti Lady.Stosowałam i teraz planując druga ciążę też zaczynam stosować:)

Odpowiedz

florka
florka | 2014-10-01 23:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

zaczynam przygotowania, jak na razie to zazywam kwas foliowy i probiotyki, ktore zalecil mi gienkolog, bo wlasnie wyleczylam sie z grzybicy pochwy i flora bakteryjna pochwy na pewno na tym ucierpiala, wiec musze zrobic sobie pelna 7dniowa kuracje probiotykiem Lactovaginal, ktory skutecznie kolonizuje pochwe, bo zawiera mnostwo zywych szczepow bakterii lactobacillus, jest to szczegolnie wazne zeby nie miec nawrotow infekcji podczas ciazy! a potem juz tylko starania;))

Odpowiedz

werka
werka | 2014-06-27 13:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja przygotowując się do ciąży i teraz, w trakcie, stosuję suplement diety Pharmaton Matruelle. Oprócz witamin A, D,E, zawiera on najważniejsze minerały i kwas omega 3 (DHA), który wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego. Z całą pewnością mogę polecić. Będę brała do końca ciąży a nawet i w okresie karmienia, żeby mieć pewność, że moje mleko jest pełnowartościowe.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

ola222
ola222 | werka | 2014-08-23 22:11 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Lepiej nie bierz suplementów w ciąży. A niestety takie suplementy zazwyczaj są bardzo chemiczne i mogą uszkodzić płód. Znam przypadek gdzie po witaminach (przyjmowanych w czasie ciąży) Dziecko urosło za bardzo i utkneło w kanale rodnym- głowa przeszła ale doszło do uszkodzenia nerwu ramiennego.

Odpowiedz

elka
elka | 2014-05-30 14:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

też uważam że warto się odpowiednio przygotować do ciąży, przede wszystkim odwiedzając wcześniej lekarza by zrobić wszystkie konieczne badania, ja właśnie tak zrobiłam, na szczęście wszystko było ok, zaczęłam aktywniej spędzać czas i odpowiednio się odżywiać, do tego kwas foliowy najlepiej na trzy miesiące przed planowanym zajściem w ciążę, a poza tym brałam też provag by uzupełnić florę bakteryjną okolic intymnych i w ciąży nie złapać infekcji a wiem że to akurat często się zdarza

Odpowiedz

iza22
iza22 | 2014-05-15 22:01 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

My przed kazdym stosunkiem stosujemy żel Pre seed. Po prostu wole jednak spróbowac wszystkich metod które tylko pomoga nam w staraniach o dziecko.

Odpowiedz

monika
monika | 2014-04-24 16:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Warto jest sobie wyznaczać dni płodne i celować w owulację :) Ja korzystałam z Afrodyty - mikroskopu owulacyjnego. Trzeba brac kwas foliowy i prowadzić zdrowy tryb życia :)

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?