Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Bądź gotowa do ciąży – 10 wskazówek

| aktualizacja: 24.01.2017 | 29
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(12)
kobieta
fot. Fotolia
Planowanie ciąży to inwestycja: łatwiej zajdziesz w ciążę, lepiej ją zniesiesz i szybciej wrócisz do formy po porodzie. Od czego zacząć przygotowania do ciąży? Co warto zrobić przed planowaną ciążą? Nasze wskazówki.
Przygotowanie do ciąży oznacza planowanie. Pomoże ono przygotować się na ten ważny etap, zdrowiej przejść przez niego, szybciej i łatwiej odzyskać formę po porodzie. Świadome planowanie ciąży to także minimalizowanie ryzyka powikłań ciąży i przyszłych problemów zdrowotnych twojego dziecka.
– Ciąża to ogromne wyzwanie dla organizmu – mówi Aleksandra Demiańczyk, biolożka. – Warto przygotować organizm do tego działania, bo musi być wystarczająco silny, by stworzyć nowe życie.
Sprawdź, jak przygotować się do ciąży.

Kiedy zacząć przygotowania do ciąży?

Lekarze radzą, by przygotowania do ciąży zacząć już 1 rok wcześniej. Pierwsze tygodnie ciąży są niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego rozwoju płodu, dlatego ważne jest, aby organizm już od samego początku był gotowy na przyjęcie nowego lokatora. Rok plus okres ciąży to także czas, aby finansowo przygotować się do posiadania nowego członka rodziny. Zabezpieczenie finansowe zapewni ci komfort fizyczny w ostatnich miesiącach ciąży i po porodzie. Oto, co zrobić przed planowaną ciążą.

1. Przed ciążą popraw swoją kondycję

Ciąża i poród to nie lada wysiłek dla twojego organizmu, mięśni, kości, stawów, tkanek. Zadbaj o własną kondycję fizyczną, o wytrzymałość. Wykonuj ćwiczenia poprawiające funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego (te, które sprawiają, że przyspiesza ci bicie serce) i te, które poprawiają elastyczność mięśni. Pływanie, pilates, aerobik, jazda na rowerze, nordic walking – możliwości jest bardzo wiele.


 2. Dbaj o zdrową dietę, bogatą w składniki odżywcze

Przygotowania do ciąży zacznij od zmiany diety. Unikaj:
  • wysoko przetworzonych produktów
  • słodyczy
  • jedzenia z dużą zawartością soli, cukru i niezdrowych tłuszczów.
Dietę wzbogać w potrzebne witaminy i mikroelementy. Jedz:
  • produkty bogate w kwas foliowy, np. pomarańcze, banany, żółtka jaj, ryż, jęczmień, pszenicę, zielone liściaste warzywa (szpinak, sałata, natka pietruszki)
  • produkty bogate w wapń, witaminę E, jod, magnez, kwasy omega-3 – to ważne minerały, których nie może zabraknąć w ciąży.
Jeżeli masz wątpliwości, czy dostarczasz organizmowi składniki odżywcze w odpowiednich ilościach, spisuj codziennie przez tydzień czy dwa to, co zjadłaś, i z taką listą odwiedź dietetyka. Nie zażywaj suplementów diety na własną rękę! 


Przeczytaj: Jak przygotować się do ciąży - radzi dietetyk

3. Przed planowaną ciążą unikaj alkoholu, słodzików, ogranicz kofeinę

Zrezygnuj z napojów energetycznych, coli itd. Badanie opublikowane w British Journal of Pharmacology, przeprowadzone na 9. tys. kobiet, udowodniło, że picie dziennie więcej niż czterech filiżanek kawy zmniejsza szanse na poczęcie dziecka o jedną czwartą. Spróbuj zatem ograniczyć się do maksymalnie dwóch filiżanek kawy dziennie. 


ZOBACZ TEŻ: dobra dieta zwiększa płodność

4. Zrezygnuj z hormonalnych metod antykoncepcji

– Po odstawieniu tabletek hormonalnych organizm może powrócić do pełnej normy z pierwszą fizjologiczną miesiączką, ale może tak się stać dopiero roku – mówi Aleksandra Demiańczyk. – Najczęściej po stosowaniu hormonalnej antykoncepcji przydarzają się albo cykle bezowulacyjne, albo owulacje wielokrotne. Następstwem przyjmowania tabletek są również nieregularne cykle, krwawienia śródcykliczne czy skrócona faza lutealna.

Dlatego niezmiernie ważne jest, aby co najmniej trzy miesiące przez planowaną ciążą zrezygnować z takiej formy antykoncepcji i dać organizmowi czas na powrót do normalnego funkcjonowania.

ZOBACZ TEŻ: ciąża po odstawieniu pigułek hormonalnych

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (29)
avatar

Renia
Renia | 2017-10-11 09:01 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Zaczęłam przygotowania do ciąży tak z pół roku wcześniej zanim zaczeliśmy się starać. Moja ginekolog poleciła mi zmiane diety, zrezygnowałam z kawy, alkoholu. Zaczęłam zwracać uwagę na to co jem żeby dostarczać organizmowi jak najwięcej wartości odżywczych. Dodatkowo brałam suplementy pregne plus wiadomo że nie wszytsko jestem w stanie dostarczyć przez jedzenie ;)

Odpowiedz

Beata
Beata | 2017-09-10 22:11 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Za niecaly rok wychodze za maz. Wybralam sie wiec do ginekologa z nowina ze za kilka miesiecy bede planowala ciaze. W odpowiedzi uslyszalam smiech... powiedzial abym przyszla za rok jak juz zaczne sie starac lub cos nie bedzie wychodzilo....

Odpowiedz

Olka
Olka | 2017-08-10 09:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Wiele kobiet dziwi się, że nie moze zajsc w ciaze, ale nic w tym kierunku nie robi. Organizm trzeba przygotowac odpowiednio! U mnie podstawa byla pregna plus i pozytywne podejscie. Naprawde dziewczyny, podejdzcie do tego bez stresu, a wszystko sie uda!

Odpowiedz

PlumBum
PlumBum | 2016-11-29 14:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Przed planowaną ciazą warto zacząć ćwiczyć swoje mięśnie dnia miednicy, bo to one w dużej mierze odpowiadają za to czy poród przebiegnie łagodnie i jak długo zajmie nam powrót do formy sprzed ciąży. Warto zaopatrzyć się w przydatne do tych ćwiczeń kulki waginalne, które zwiększają efektywność treningu. plumbum.com.pl/

Odpowiedz

PlumBum
PlumBum | 2016-05-27 09:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Aby przygotować się do ciąży warto również rozpocząć ćwiczenia mięśni Kegla. Ogromną w nich pomocą są kulki waginalne: plumbum.com.pl/pl/p/KULKI-PROGRESYWNE-KOMPLET/100 Zwiększają skuteczność ćwiczeń, sprawiają, że wykonywane są poprawnie, a ich progresywność umożliwia dopasowanie wielkość i ciężar kulki waginalnej do kondycji mięśni.

Odpowiedz

kacha
kacha | 2016-05-13 11:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Przed planowaną ciążą wystarczy zażywać sam kwas foliowy i to w formie leku, inne suplementy nie są już tak istotne jak folik.

Odpowiedz

darek
darek | 2016-01-09 14:00 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Tylko kto pisał ten artykuł.? Pytam ponieważ mnie lekarz zalecił pić ferti man , miałem za mało testosteronu we krwi. Więc zastanawiam się czemu w takim razie pisza by tego nie brac ? Lekarz zalecił i lekarz miał racje w moim przypadku.

Odpowiedz

Kicia
Kicia | 2015-09-28 12:27 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Same reklamy suplementów..... A artykule jak byk pisze zeby ich nie zażywać

Odpowiedz

Ancia
Ancia | 2015-09-20 23:32 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja wiem po sobie,ze na pewno dobrym suplementem dla przyszłej mamusi jest Ferti Lady.Stosowałam i teraz planując druga ciążę też zaczynam stosować:)

Odpowiedz

florka
florka | 2014-10-01 23:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

zaczynam przygotowania, jak na razie to zazywam kwas foliowy i probiotyki, ktore zalecil mi gienkolog, bo wlasnie wyleczylam sie z grzybicy pochwy i flora bakteryjna pochwy na pewno na tym ucierpiala, wiec musze zrobic sobie pelna 7dniowa kuracje probiotykiem Lactovaginal, ktory skutecznie kolonizuje pochwe, bo zawiera mnostwo zywych szczepow bakterii lactobacillus, jest to szczegolnie wazne zeby nie miec nawrotow infekcji podczas ciazy! a potem juz tylko starania;))

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?