Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Chrzest? Nie, dziękuję! Może kiedyś...

| aktualizacja: 09.11.2017 | 41

Według danych Kościoła coraz więcej Polaków nie chrzci swoich dzieci. Skąd wynika ta zmiana?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(10)
Coraz mniej rodziców chrzci dzieci
fot. Fotolia
Niezależnie od rzeczywistej liczby katolików w Polsce (niektóre źródła podają, że katolicy stanowią ponad 90% społeczeństwa), dyskusja o wierze i religii nie cichnie od wielu lat. Według danych Kościoła Katolickiego spada liczba ochrzczonych dzieci.

Nie chrzczę, zostawiam tę decyzję dziecku

Jak podaje serwis Wirtualna Polska, "Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego, porównując dane z 1990 r. z obecną sytuacją, odnotował obniżenie liczby przyjmowanych chrztów o 200 tys. rocznie. W tym samym czasie liczba rodzących się dzieci spadła o trochę ponad 150 tys". Jak podkreśla dr Agnieszka Bukowska w materiale dostępnym na stronie WP, Polacy mają coraz większą "świadomość religijną". Chrzest przestał być wyborem politycznym czy obrzędem przyjmowanym bez namysłu. Rodzice są bardziej świadomi konsekwencji wynikających z przyjęcia sakramentu, wielu z nich nie chce podejmować tak ważnej decyzji w imieniu dziecka – wolą poczekać, aż dziecko dorośnie i samo wybierze religię najbliższą jego przekonaniom.

Zobacz także: Najpiękniejsze zaproszenia na Chrzest do druku

Chrzczę "na wszelki wypadek"

Mimo większej świadomości, rodzice często zapominają, że przyjęcie sakramentu chrztu jest zobowiązaniem wobec wspólnoty chrześcijańskiej i Boga. Część rodziców chrzci dzieci wyłącznie dlatego, że "tak wypada" lub "na wszelki wypadek". Ochrzczenie dziecka powinno być równoznaczne z obietnicą wychowywania go w wierze katolickiej. Czy w takim wypadku chrzczenie dzieci "dla świętego spokoju" nie mija się z celem? Wielu rodzicom wydaje się, że chrzest w dorosłym życiu jest trudniejszy od wystąpienia z Kościoła, jednak to błędne przekonanie. "Wbrew pozorom dokonanie apostazji nie jest łatwe" – mówi dr Bukowska.

Chcę ochrzcić, ale nie mogę

Jak zauważa jedna z internautek, czasem rodzice chcą ochrzcić dziecko, jednak nie mogą tego zrobić. "[...] gdy rodzice dziecka poszli do tej samej parafii w Czarnkowie okazało się,że ksiądz odmówił chrztu dziecka, ponieważ rodzice mają ślub cywilny nie kościelny pomimo,że rodzice chrzestni mają wszystkie sakramenty. Problem nie polega na tym ,że to rodzice nie chrzczą swoich dzieci - tylko księża wprowadzają zasady które czasem dla ludzi młodych są przeszkodą bo nie mają ślubu kościelnego. [...] W tym chyba tkwi problem? - że pieniądze dla księdza ze ślubu kościelnego nie wpłynęły do kasy kościelnej" – napisała jedna z użytkowniczek portalu (pisownia oryginalna).

Czy rzeczywiście coraz więcej rodziców decyduje się nie chrzcić dzieci? Weźcie udział w naszej sondzie!

Czytaj także: Czy znasz wszystkie przesądy dotyczące chrztu?

źródło: kobieta.wp.pl
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (41)
avatar

piotr
piotr | 2017-11-06 21:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Chrzest dziecka to bzdura kompletnie nic nie daje.Wielu ludzi myśli,że poleje główkę nieświadomego i nic nie rozumiejącego dziecka i będzie ok.W Biblii Jan chrzcił tylko dorosłych,świadomie przyjmujących wiarę w Jezusa,więc kto dał pozwolenie na zmianę tego przez kościół?
Nawet ten kto przyjął chrzest święty będzie rozliczany ze swoich uczynków nie łudzcie się ,że jesli jesteście ochrzczenie jesteście lepsi od innych lub w jakiś sposób chronieni.

Odpowiedz

Emka
Emka | 2017-10-31 13:47 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

I może dzięki nieprzychylności księży ludzie zaczną postępować i chrzcić tak jak jest to zapisane w Biblii a mianowicie, że chrzczone sa osoby, które mają pełnię poznania dobra i zła (tzn dojrzałe, niekoniecznie pełnoletnie) oraz są ŚWIADOME czy chcą iść za Jezusem Chrystusem!

Odpowiedz

M...E....
M...E.... | 2017-10-31 10:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nie tylko ksiądz w Czarnkowie robi problemy. Nie życzę nikomu należeć do parafii Ostroróg lub Obrzycko bo ci ksieża dosyć że nie chcą ochrzcić dziecka jak rodzice nie mają ślubu kościelnego to jeszcze nie chcą wystawić zaświadczeń rodzicom chrzestnym. To jest jakaś paranoja co księża wyprawiają. Ksiądz w Ostrorogu nie chciał wystawić mojemu bratu zaświadczenia do chrztu mimo że rok wcześniej chrzcił w tym kosciele córeczkę. Dobrze że są tacy księża jak proboszcz Paweł i wikariusz Jerzy w Chojnie ktorzy są dla ludzi ....

Odpowiedz

M_a
M_a | 2017-10-31 09:30 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

W naszym przypadku ksiadz powiedział ze bddzie "taniej " jak wezmiemy slub kościelny i ochrzcimy dziecko... Poniewaz jestesmy tylko po cywilnym ... Zdecydowalismy ochrzcic dziecko w innej parafii i to bez żadnych problemów i widzi misie ksiedza...

Odpowiedz

Nati
Nati | 2016-11-01 15:12 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Osobiście znam przypadki Anty ślub kościelny bądź chrzty .
.
Jedna para wzięła ślub cywilny w 2008 r .
Cywilny bo kościelny jest dla wiesniakow-ludzi zasciankowych itd .
Długo starali się o dziecko .
Po latach urodziły się bliźnięta .
Absolutnie Nie będą chrzczone
Do czasu az dzieci zaczęły chorować ,chłopiec w pewnym czasie walczył o życie.
Dzieci zostały ochrzczone zaraz po tym jak stan zdrowia się poprawił .A w tym roku wzięli ślub kościelny spodziewają się kolejnego dziecka i wiem ze zostanie ochrzczone .Z góry mówię chrzest nie uzdrowil cudownie ich dzieci lecz oni w strachu zmienili nastawienie do Wiesniackich wyznań ;)
Jak Trwoga to do Boga

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

marek
marek | Nati | 2016-11-28 16:17 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Masz absolutną rację ;) miliardy hindusów, żydów i islamistów będzie się "smażyć w piekle" bo nie są ochrzczeni.

Odpowiedz

serwer
serwer | Nati | 2017-10-01 20:43 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

"Do czasu az dzieci zaczęły chorować". A to chrzest ma również właściwości terapeutyczne? Jakoś statystyki tego nie odnotowują? To zwyczajne tchórzostwo rodziców, podyktowane zaściankowymi poglądami i obciążeniami wychowawczymi w młodości. Znam przypadek młodej kobiety chorej na raka. Odprawiono za grube pieniądze kilka mszy o uzdrowienie, by po roku w tym samym kościele i za pieniądze ją pochować. Co o tym sadzić? Polaczkom wydaje się, że świat jak długi i szeroki chrzci dzieci, a jak ich nie chrzci, to chorują i umierają. To bzdura.

Odpowiedz

....
.... | 2016-10-29 21:25 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

60 %nie będzie chrzcic dziecka .
połowa komentarzy na fb jest na Nie .
A 100%za miesiąc wpadnie w szał zakupowy bo Świata blisko będą życzyć wszystkim wesołych świąt .
I dodawać słodkie fotki swoich reniferkow i aniołków przy choince ,stole wigilijnym z rybka i opłatkiem .
TO jest Polska .
Popieram opinie niżej Albo rybki Albo akwarium.
A moja odpowiedź względem chrztu TAK .
Aczkolwiek wychodzi na to ze wg opinii Tych Nowoczesnych Zbuntowanych Mam krzywdze dziecko .

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Jak to?
Jak to? | .... | 2016-10-30 07:39 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Rozumiem, że te reniferki to symbol chrześcijański?
Polecam dowiedzieć się trochę więcej o świętach przesilenia zimowego, o pochodzeniu choinki, "opłatka", potraw wigilijnych... To wszystko było nim Kościół nastał w Europie, te święta ludzie w różnych kulturach czcili na długo prze tym, nim Kościół postanowił wyplenić je przez ustalenie na ten dzień zupełnie niezgodnej z Ewangelią daty narodzin Jezusa.
Ateiści nie czczą urodzin Jezusa, ale jak każdy lubią dobrze zjeść, spotkać się z rodziną i dostać prezenty :P

Odpowiedz

...
... | Jak to? | 2016-10-30 09:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Czyli obchodzenie Bożego Narodzenia jest właśnie po to żeby jeść ,pic ,dac prezenty ,spedzic czas rodzina i nie ma nic wspólnego z Narodzinami Jezusa .
Polecam obchodzic urodziny kogoś z rodziny a Jezusa pozostawić tym którzy są wierzący i praktykujący .
Czyli jednym słowem nie chodzisz do kościoła ,nie wierzysz w Boga nie jesteś praktykujący chrześcijaninem to odpuść sobie Obchodzenie świąt .
No ludzie cały czas mylą wiarę z tradycją .
Uwielbiają wykorzystywać każde święto kościelne omijając Kościół szerokim łukiem

Odpowiedz

mati
mati | ... | 2016-10-30 17:56 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ale kto mówił o bożym narodzeniu? Czytaj ze zrozumieniem. To zbieżność, że w tym czasie ty masz Boze Narodzenia, ktoś ma Yule, ktoś święto ptzesilenia zimowego... Ja mam po prostu rodzinną biesiadę, bo jest wolne w robocie. Przypominam, że to twoja religia wchraniła się z urodzinami Jezusa w pogańskie święta, obchodzone na tych ziemiach znacznie dłużej niż Boże Narodzenie, a teraz wypleniają je "Święta" bez guseł.

Odpowiedz

mati
mati | ... | 2016-10-30 17:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Boże Narodzenie to wymysł po to, by zniszczeć zastane kulty innych religii. Ale chrześcijanie z reguły nic nie wiedzą o historii swojego Kościoła.

Odpowiedz

Andy
Andy | .... | 2017-11-17 16:27 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jak zachorujesz to zostaw to Bogu. Zeslal chorobe to I uleczy. Wiara Cie uleczy.

Odpowiedz

Ivva
Ivva | .... | 2017-10-31 11:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ludzie obchodzą święta dla samej idei rodzinnej atmosfery, choinki, obdarowywania bliskich upominkami. Mało kto świętuję bo się '' Chrystus narodził''. Ja sama świętuję bo uwielbiam ta atmosferę i właśnie wtedy jako rodzina możemy być całkowicie razem, bo w tych czasach gdzie nie mamy na nic czasu to jedyny moment aby tak naprawdę pobyć w gronie rodzinnym..

Odpowiedz

serwer
serwer | .... | 2017-10-01 20:48 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

"A 100%za miesiąc wpadnie w szał zakupowy bo Świata blisko będą życzyć wszystkim wesołych świąt .
I dodawać słodkie fotki swoich reniferkow i aniołków przy choince ,stole wigilijnym z rybka i opłatkiem .
TO jest Polska" No i co z tego? Taka świecka tradycja - bym powiedział. W Niemczech, a nawet w Skandynawii jest jeszcze gorzej. Mają w nosie Kościół, a obchodzą święta nie jako wielkie nabożne, religijne uniesienie, a jako tradycję przodków. Świętowanie może być wyzute z wiary, mimo że ma korzenie religijne. Topiąc Marzannę nie wierzę w topienie zimy. Po prostu taka miła tradycja, osiołki w szopkach, germańskie choineczki, opłateczki, życzenia, a wszystko daleko od kościoła.

Odpowiedz

SSSS
SSSS | .... | 2017-03-04 00:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Mój nauczyciel filozofii z liceum, zdeklarowany ateista, opowiedział nam krótką historię ze swojego życia. Znajoma nie mogła zrozumieć, dlaczego obchodzi Boże Narodzenie, jeśli jest ateistą. On zapytał ją: "A co ty robisz w święta?". Odpowiedziała: "No jak to co, ubieram choinkę, kupuję prezenty, gotuję, spotykam się z rodziną". Odpowiedział: "To widzisz, ja jako ateista, robię dokładnie to samo". Wtedy własnie nas w klasie olśniło, jak pusty jest ten katolicyzm i pojmowanie obrzędów religijnych.

Odpowiedz

Matkaa
Matkaa | 2016-10-29 14:34 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dodaj komentarzNapiszę długo pewnie z błędami bo nie mam czasu na nie równa walkę z moim telefonem .zostanę zjedzona przez innych Ale nie o to chodzi .Z góry mówię nie mam zamiaru nawracać tych którzy podjęli swoją decyzję tylko wyrażam swój pogląd .

Ludzie nie chrzcza bo nie mają zamiaru dawać kasy "czarnym"-rozumiem bo chodzę do kilku kościołów i w kilku parafiach liczy się tylko kasa W mojej parafii liczy się człowiek nasz ksiądz za chrzest nie wziął pieniędzy mimo że nas stać .Powiedział że dla niego liczy się to ze kolejne dziecko przylaczylo do wspólnoty kościoła .
Tak się składa ze ten sam ksiądz rok wcześniej nie wziął grosza za pochowanie naszego synka .
Kolejny argument rodziców -nie podejme decyzji za dziecko (rodzice sami są w kościele na potrzebach i slubach oraz świecą koszyczek i idana pasterke to po co)
Jeśli rodzice są na NIe to niech wychowują wedle własnych przekonań nic na siłę mogą się obrazić babcie ciocie i sąsiadki mogą pluć jadem matki na forach to decyzja rodziców -tak samo w drogą stronę jeśli Pani Kowalska z mężem chcą ochrzcic dziecko to pytanie Po Co ?od Pan Anty jest zbędne .
Jeszcze jedna myśl mi się nasowa skąd to dziecko ma wiedzieć ze chce chrzest komunie itd? Przykład z domu-rodzice nie chodzą do kościoła A Ty jak chcesz to idź?przecież rodzice są nasladowani przez pociechy ,przykładem.
I jak matka mówi tam jest zlo, tam gwalca dzieci ciągną kasę do tego trzeba wystac w kościele 40 minut-ale twój wybór jak chcesz to idź - to dziecko z góry wie ze tego nie chce!
A jak jest z posiłkami dla dzieci dajecie tylko to co Wy lubicie?A o reszcie mówicie że to nie jadalne? Ja osobiście nienawidzę barszczu czerowonego każdy w domu to lubi ja nie .
Mama próbowała na milion sposobów i odpuscila (chciała żebym poznała smak nie poszlo)nie lubię szpinaku i krewetek bo w domu go nikt nie jadł to zakodowane ze nie dobre .
Corce daje to czego ja nie lubię i uwielbia szpinak .
Tak samo z chrztem i chodzeniem do kościoła póki co mu jesteśmy jej drogowskazem i prowadzimy naszą drogą A może kiedyś powie Po co mi Kościół tam już nikt nie chodzi tylko Stare baby .
ok jak świadomy dorosły wybór może zmieni zdanie po latach A może pozna kogoś z innej religii i będzie chciała przejść do nich Ok ale ja będę żyć z myślą robiłam co mogłam nie podeszlo jej trudno .
Poznała Kościół historie kościoła Biblię przykazania przystąpiła do 2 sakramentów następne to już jej dojzala decyzja .

Znam bardzo dobrych ludzi którzy najpierw byli głęboko wierzącymi katolikami jak mieli dzieci po komunii przeszli cała rodzina do świadków j.Ojciec jest ich Goru, po latach synowie poznali kobiety swojego życia najstarszy syn wziął ślub cywilny ochrzcil 2 dzieci i chce kościelny .
Rodzice nie chcą o tym słyszeć bo ojciec straci Funkcję w ich grupie .
młodszy syn walczy o ślub kościelny zerwał kontakt z rodziną .

Pewnie połowa wypocin bez sensu ..
Moje zdanie jest takie ze każde następne dziecko ochrzcze.
Mi Kościół nie jest straszny nikt tam nie gryzie nie wygania mnie i nikt mnie do niego nie zmusza .
Zostałam wychowana tak nie inaczej i będę kontynuować.
A ci co tego nie robia to też ich świadomy wybór .
najgorsze jak ktoś robi coś wbrew własnym zasadą.
Pozdrawiam i przepraszam za haos w mojej wypowiedzi.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Magda
Magda | Matkaa | 2016-12-18 15:55 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A dlaczego w takim razie nie pokazać dzieciom innych wyznań, żeby miało możliwość wyboru. Każda religia głosi, że jest wybrana i jedyna, więc jeśli dziecko od małego jest nauczane doktryny kk to może być mu trudno w starszym wieku ocenić czy chce należeć do wspólnoty czy nie.

Odpowiedz

Anna
Anna | 2016-10-29 09:30 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Grupa na Facebooku "Nie chrzczę - droga do świeckiego państwa" zrzesza mnóstwo ludzi , którzy myślą racjonalnie i nie dają się manipulować klerowi. Polecam

Odpowiedz

Mamak
Mamak | 2016-10-28 15:14 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moja mala ochrzczony jak miała równy miesiąc.
Od nas zależy jaka drogę wybierze dziecko .My mamy wpływ na jego sakramenty do pełnoletności .
Ja z nie o chrzczonym dzieckiem nie powołanym do kościoła A ze czekał nas ślub w rodzinie i 2 komunie to zdecydowaliśmy o szybkim chrzcie w gronie najbliższych czyli 12 osób .
Jak słyszę tekst "ochrzcze na roczek bo ładnie zdjęcia wyjdą" to zastanawiam się po co ten rodzic to robi ?
Kwestia sumienia rodziców a nie ze babcia się obrazi imusze chrzcic!
Tyle w temacie

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Edi
Edi | Mamak | 2016-10-29 09:24 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Mamak, Ty się na terapię nadajesz . Nie dość , że po polsku pisać nie umiesz , to jeszcze sukienkowe pranie mózgu podziałało w 100%. Rozumiem , że jak Jezus ochrzcił się w wieku 33lat to bezbożnik?

Odpowiedz

Mamak
Mamak | Edi | 2016-10-29 12:43 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moja droga t9 uparcie obraca mi słowa mimo ze poprawiam to po zakończeniu pisania i tak wychodzą dziwne słowa!
A odnośnie chrztu napisałam moje przekonania Ale nie zmuszam innych do podążania wg moich zasad.To raz a 2 w naszym kraju choinki ubierają i świętują Boże Narodzenie oraz każde kościelne święto celebruja wolnym -bo to taka tradycja .
W mojej rodzinie nie ma nie ochrzczonych ludzi to też taka tradycja .
Kwestia dobrego wychowania w wierze ,dzieci od małego często sa w kościele ,najpierw zabierani przez rodziców później dzieci same chcą chodzić .
I nic wam do tego Wy róbcie jak chcecie .

Odpowiedz

kari882
kari882 | 2016-10-28 12:12 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dwa pytania, mamy naśladować Jezusa, Syna Bożego tak? a ile lat miał Jezus jak został ochrzczony?

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

dorota
dorota | kari882 | 2016-10-28 13:13 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Coś koło 30. 😊

Odpowiedz

Kasia
Kasia | kari882 | 2016-10-28 15:03 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

dokładnie!!! dziecko musi być swiadome!!!

Odpowiedz

mrts
mrts | kari882 | 2016-11-02 08:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

to moze poczekaj az sie kolejny raz Jan Chrzciciel urodzi hmmm? kochanienki - wtedy nie było chrztu tylko ofiarowanie z obrzezaniem - w ósmym dniu życia

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?