Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Ćwicz w ciąży – łatwiej urodzisz!

| 20.12.2006, aktualizacja: 27.02.2014 | 6
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta, ciąża, mama, ćwiczenia, piłka
Zdrowa kobieta powinna być w ciąży tak aktywna jak przed ciążą. Jaki sport wybrać i na co sportsmenka z brzuszkiem musi uważać, radzi specjalista dr Jan Dobrowolski, ginekolog położnik.
Coraz więcej młodych kobiet regularnie uprawia różne dyscypliny sportu. Aerobik, ćwiczenia na siłowni, pływanie, jazda na rowerze czy biegi są stałym elementem życia ponad jednej czwartej kobiet, planujących zajście w ciążę.

Z badań wynika, że dwie kobiety na pięć regularnie uprawiają ćwiczenia fizyczne w ciąży, a jedna na pięć uprawia je nawet po szóstym miesiącu ciąży.

Wyrażane niekiedy obawy o szkodliwy wpływ aktywności ruchowej na dziecko nie znalazły potwierdzenia w badaniach naukowych. Nawet nurkowanie nie musi być zabronione w ciąży, pod warunkiem że odbywa się na głębokości mniejszej niż 10 metrów. Nie stwierdzono również ujemnego wpływu jazdy na nartach czy rowerze, chodzenia po górach, wspinaczki (na niedużych wysokościach), choć oczywiście należy zachować ostrożność i zdrowy rozsądek.

Nie są jednak zalecane gry zespołowe: koszykówka czy siatkówka – głównie ze względu na duże ryzyko urazów.

Kiedy potrzebna zgoda lekarza na ćwiczenia

Zdrowa kobieta, której ciąża przebiega prawidłowo, powinna być równie aktywna z brzuszkiem jak przed ciążą. Jest to bowiem korzystne nie tylko dla niej, ale i dla jej dziecka. Kobiety, które dopiero w ciąży postanawiają zadbać o swoją sprawność i zaczynają uprawiać jakiś sport, powinny być bardziej ostrożne. Oczywiście, nie wszystkie ćwiczenia są sobie równe – bezpieczne bieganie w ciąży i jazda na rowerze wymagają większego wysiłku i wiedzy niż spacer w parku. Ale nawet te intensywne ćwiczenia można bezpiecznie wykonywać w czasie ciąży – pod warunkiem że ciąża nie należy do grupy podwyższonego ryzyka. Jeśli więc w twoim wypadku w grę wchodzą choroby przewlekłe lub problemy występujące w poprzedniej ciąży, przed rozpoczęciem ćwiczeń skonsultuj się z lekarzem prowadzącym ciążę.

Początkująca sportsmenka w ciąży

Zastanawiasz się, jak często ćwiczyć? Trzy razy w tygodniu lub więcej, w dogodnym dla siebie rytmie i miejscu. Ale jeśli wysiłek jest zbyt wyczerpujący, trzeba ograniczyć czas i intensywność ćwiczeń. Zawsze zaczynamy od rozgrzewki, a po jej zakończeniu przez chwilę odpoczywamy – należy unikać przegrzania, zwłaszcza w ciepłe dni. W czasie ćwiczeń trzeba również pić dużo wody. Ponadto kobieta powinna wybrać taką dyscyplinę sportu, w której ryzyko urazów jest minimalne.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (6)
avatar

Aga
Aga | 2015-06-02 22:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kiedy nalezy przestac plywac w ciazy jesli przebiega ona prawidlowo?

Odpowiedz

delfin3717
delfin3717 | 2009-06-18 11:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

w pierwszej ciąży ćwiczyłam do polowy ósmego miesiąca i nie nie zgadzam się ze ztwierdzeniem, że jak ćwiczysz to szybciej urodzisz. Ja rodziłam 17 godzin, a poród zakonczył się cięciem cesarskim. Na pewno są plusy bo skóra jest bardziej elastyczna mniejszy celulit bądź szybszy powrót do swojej wagi przed zajsiem w ciąze.

Odpowiedz

Dagmara
Dagmara | 2008-10-19 17:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Myślę, że w tym artykule jest dużó racji. Popieram ruch to zdrowie. Oczywiście ze zdrowym rozsądkiem.

Odpowiedz

gatka
gatka | 2007-08-06 02:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

biegam juz 6 ,miesiecy planuje drugie dziecko czy ktos wie ile ijak dlugo ido kiedy mozna biegac

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Ania251185
Ania251185 | gatka | 2010-01-21 15:09 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Wybacz ale wydaje mi sie że spacery są bardziej wskazane niż bieganie! dobierz sobie odpowiedni zestaw ćwiczeń pilates lub zrociągającyhc bo onje korzystniej wpłyną na ciebie i dziecko! pozdrawia i życzę Wam zdrówka!

Odpowiedz

Goka
Goka | 2007-04-25 09:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

cieszą mnie takie artykuły; to kolejne potwierdzenie tego, że nie musze sobie odmawiać wysiłku w ciąży. lubię aktywność, a świadomość że to moze mi pomóc przy porodzie i ma dobry wpływ na moje maleństwo, sprawia, że tym chętniej zakładam dres i ruszam w kolejną wędrówkę po górach

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?