Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Ćwicz w ciąży: dla siebie i dziecka

| 02.04.2009, aktualizacja: 30.10.2016 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta, ciąża, mama, joga, ćwiczenia
Prawidłowo dobrany zestaw ćwiczeń w ciąży nie tylko sprawi, że będziesz lepiej czuła się teraz, kiedy spodziewasz się dziecka, ale także zapewni ci lżejszy poród. Dbaj o formę w ciąży, to lepsze niż dieta!

Przed ciążą prowadziłaś aktywny tryb życia? Uprawiałaś sport lub po prostu gimnastykowałaś się? Nie rezygnuj z ćwiczeń. Jeżeli zaś wcześniej nie udawało ci się znaleźć czasu, by się poruszać, teraz zrób wszystko, aby to zmienić. Zacznij się ruszać dla dobra twojego i dziecka. To sam zysk!

Dowiedz się, dlaczego warto ćwiczyć w ciąży: Aktywność fizyczna kobiety a przebieg ciąży i porodu

Sporty, z których powinnaś teraz zrezygnować, to:

  • jazda konna 
  • jazda na nartach
  • forsowne biegi długodystansowe
  • większość dyscyplin lekkoatletycznych 
  • w II  i III trymestrze – jazda na rowerze (ale możesz ją zastąpić ćwiczeniami na rowerku stacjonarnym)
  • jazda na rolkach

Zobacz też: Ile sportu dla ciężarnej? Radzi położna

Wprost idealne dla zdecydowanej większości kobiet spodziewających się dziecka jest pływanie w ciąży – najlepiej na plecach lub klasyczną żabką. Możesz także pomyśleć o zapisaniu się na aquaaerobik. Podczas pływania lub ćwiczeń w wodzie twój kręgosłup jest odciążony, wytrzymałość mięśni zwiększa się, a ty prawie w ogóle się nie męczysz. W dodatku w wodzie wręcz odpoczywasz od ciężaru swego ciągle rosnącego brzuszka.
Spróbuj poszukać w swoim mieście basenu, gdzie prowadzone są zajęcia dla kobiet w ciąży. Zdarza się też, że w zwykłych zajęciach aquaaerobiku mogą uczestniczyć ciężarne. Prawdopodobnie jednak instruktor będzie chciał, byś przedstawiła zaświadczenie od lekarza prowadzącego twoją ciążę o tym, że możesz pływać i gimnastykować się w wodzie.

Dla zapracowanych przyszłych mam – spacer

Jeśli nie masz zbyt wiele czasu na treningi w grupie, to przynajmniej staraj się codziennie pójść na długi spacer. Ruch na świeżym powietrzu dotleni nie tylko ciebie, ale także twoje dziecko. Dodatkowo regularne spacery mogą sprawić, że niektóre dolegliwości typowe dla ciąży albo będą przebiegały łagodniej, albo wcale nie wystąpią (np. żylaki, zaparcia). Jak podkreśla Dorota Fortunko ze szkoły rodzenia przy szpitalu im. A. Falkiewicza we Wrocławiu, dzięki ćwiczeniom nie tylko poprawia się samopoczucie kobiety w ciąży, ale także sam poród przebiega o wiele łatwiej.

Poznaj 10 ciążowych dolegliwości, o których musi wiedzieć twój lekarz

A może joga w ciąży?

Przyszłym mamom, które nie znoszą intensywnego ruchu, mogą się spodobać zajęcia "joga dla ciężarnych". Łatwe asany (ćwiczenia jogi) będą zapewne świetnie wpływać na twoje samopoczucie i pomogą ci przygotować się do porodu. Dzięki niezbyt intensywnym ćwiczeniom poczujesz się zrelaksowana, a przez to maluszek w twoim brzuchu również będzie miał lepszy nastrój.
Dzięki jodze w ciąży mięśnie dolnej części brzucha, krocza i wewnętrznej strony ud stają się lepiej ukrwione, a cały organizm lepiej przygotowuje się do porodu. W czasie ćwiczeń staraj się skoncentrować, ale nie napinaj niepotrzebnie mięśni. Kręgosłup powinien być wyprostowany. Najlepiej ćwicz rano, nigdy po jedzeniu.
W przypadku, gdy jednak bardzo aktywnie uprawiałaś sporty uznawane za niebezpieczne w ciąży lub takie, przy których łatwo o upadki i – choćby niewielkie – urazy, koniecznie zrezygnuj z treningów, dla waszego dobra. Jeżeli właściwie nie jesteś pewna, czy taka lub inna aktywność fizyczna może zaszkodzić twojemu dziecku, zawsze możesz o to spytać swojego ginekologa lub każdego innego lekarza.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?