Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Encyklopedia żywienia dziecka

A B C D F G J K M O P R S T W Z Wszystkie

Cykoria

Cykoria jest dostępna od listopada do kwietnia, kiedy jest mało świeżych warzyw. Ma podłużną główkę o ciasno ułożonych listkach. Wybieraj cykorię w kolorze biało-kremowym, ponieważ zielone główki są gorzkie. Listki cykorii zielenieją pod wpływem światła, dlatego cykorię należy chronić przed słońcem.

Cykoria dla dzieci - od kiedy podawać?

Dzieci mogą zacząć jeść cykorię po 1. roku życia, początkowo w niewielkich ilościach. Jest mało kaloryczna i jest to jedno z niewielu świeżych warzyw dostępnych zimą. Dobrze też wpływa na trawienie. 

Wartości odżywcze cykorii

Cykoria zawiera składniki mineralne, m.in. potas, wapń, żelazo, cynk, miedź, fosfor, a także witaminy z grupy B (B1, B2, B3), witaminę C. Wpływa korzystnie na działanie nerek i wątroby oraz pracę przewodu pokarmowego (zawiera błonnik), a także sprzyja tworzeniu się czerwonych ciałek krwi. To warzywo warto podawać dzieciom o słabym apetycie, ponieważ zawiera ono substancje, które stymulują wątrobę do wydzielania większej ilości żółci. Cykoria sprzyja też rozwojowi pożytecznych bakterii w jelitach. 

Jak podawać dziecku cykorię

Cykorię najlepiej jeść na surowo (wystarczy ją pokroić i polać oliwą z oliwek oraz pokropić cytryną). Można ją też dodawać do surówek, sałatek, a także zapiekać oraz dusić. Smaczna jest zapiekana cykoria polana beszamelem i posypana parmezanem. Aby pozbyć się goryczki, trzeba usunąć ze środka głąb i obciąć końcówki liści. 

Zobacz też: 
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?