Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Czego nie może zabraknąć w diecie dziecka?

| aktualizacja: 22.07.2016 | 0

Jak skomponować bogatą dietę dziecka? O czym pamiętać przy rozszerzaniu diety? Te i inne problemy żywieniowe wyjaśnia doktor Hanna Dyląg z IMiD.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
dzieci warzywa
fot. fotolia.com
Aby zapewnić rosnącemu dziecku to, co jest niezbędne do rozwoju, jego jadłospis musi być możliwie urozmaicony. Nie ma bowiem produktu spożywczego, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki pokarmowe.

Wapń w diecie dziecka

Mleko, jogurt, kefir dostarczają dziecku cennego wapnia, który zapewnia zdrowe kości i zęby oraz zabezpiecza przed zachorowaniem w przyszłości na osteoporozę. Z badań prowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia wynika, że w diecie naszych dzieci (wyłączając niemowlęta) jest zbyt mało mleka, co powoduje niedobór wapnia. Proces mineralizacji kości trwa przez całe dzieciństwo i młodość, a jeśli braki wapnia utrzymują się długo mogą powodować odwapnienie kości, bowiem w stanach niedoboru organizm czerpie z nich ten pierwiastek.

Jogurt naturalny i kefir powinien znaleźć się w codziennej diecie dziecka. Zawarte w nich żywe kultury bakterii probiotycznych zapewniają prawidłową mikroflorę w jelitach. Sprzyja to lepszemu trawieniu i wchłanianiu pokarmów, zapobiega biegunkom oraz zaparciom. Codziennie podawaj dziecku porcję kefiru lub jogurtu naturalnego zawierającego żywe kultury bakterii.

Kasze w diecie dziecka

W diecie dziecka, oprócz zwykłego chleba i bułek, powinny znaleźć się również produkty z pełnego ziarna, które zawierają witaminy z grupy B, selen, wapń i żelazo. Obecny w nich błonnik daje uczucie sytości, przeciwdziała obstrukcji i przyśpiesza przechodzenie pokarmu przez jelita, niestety w dziecięcej diecie jest go często zbyt mało.

Warto stopniowo przyzwyczajać dzieci do jedzenia kaszy gryczanej, która zawiera wiele cennych soli mineralnych, a także rutynę - bioflawonaid wzmacniajacy naczynia krwionośne. Pamiętaj o podawaniu dziecku dostępnych w naszym kraju kasz oraz płatków owsianych, a także chleba i bułek grahamek.

Jajka w diecie dziecka

Najlepsze jajka pochodzą z małych hodowli, od kur, które są żywionych naturalnymi paszami. Jajka są najdoskonalszym źródłem wartościowego białka, zwierają znakomicie zrównoważone składniki odżywcze, wiele witamin z grupy B, witaminę D , żelazo, selen, cynk, fosfor , wapń, magnez, potas oraz siarkę. Aminokwasy zawarte w żółtku (cysteina i metionina) odgrywają istotną rolę w budowaniu odporności organizmu. Gotowane jajko podawaj dziecku przynajmniej co drugi dzień.

Ryby w diecie dziecka

Ryby pojawiają się w dziecięcej diecie bardzo rzadko. Tymczasem tłuste ryby morskie: śledź, makrela, łosoś, halibut, sardynka są doskonałym źródłem niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dostarczają cennego jodu, oraz selenu, łatwostrawnego białka i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach - przede wszystkim witaminy D oraz A i E.

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia wiadomo, że dzieciom w Polsce brakuje jodu. Niedobory jodu mogą powodować niedoczynność tarczycy i związane z tym zburzenia, np. opóźnienie wzrostu. Dlatego podawaj dziecku ryby 1-2 razy w tygodniu. Muszą być starannie czyszczone z ości. Jeśli chcesz posolić potrawę używaj sól jodowaną ale bierz pod uwagę fakt, że nadmiar soli w diecie jest szkodliwy.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?