Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Czy w ciąży brać witaminy

| 27.04.2007, aktualizacja: 09.03.2016 | 12

Wszystko to, czego Twoje maleństwo w brzuszku potrzebuje, dostaje od Ciebie. A Ty? Czy dbasz o siebie?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
ciąża, tabletki
Nigdy przedtem nie byłaś tak odpowiedzialna za innego człowieka, jak teraz, gdy jesteś w ciąży. To dzięki Tobie Twój maluszek rozwija się, rośnie...
To Ty dostarczasz swojemu dziecku składników do budowy kości, tkanek, komórek. Dlatego, patrząc na talerz, zamiast brukselki zobacz żelazo, a zamiast truskawek – witaminę C.

Pewnie już wiesz, że w ciąży nie powinnaś jeść za dwoje, tylko dla dwojga. Co to oznacza? Mniej więcej to, że nie musisz zjadać dwa razy więcej – dopiero w drugim i trzecim trymestrze potrzebujesz o 300–500 kcal więcej niż przed ciążą. To kotlet z chudego mięsa, jarzynka i owoce, nie zaś pięć porcji lodów! Postaw na jakość, a nie ilość. Tym bardziej, że zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały rośnie aż o połowę! Czy dobra dieta jest w stanie dostarczyć ich wszystkich? A jeśli nie, to może warto sięgnąć po gotowe preparaty witaminowo-mineralne? Nie zawsze są potrzebne. Ale czasem bywają konieczne – szczególnie gdy dokuczają Ci ciążowe dolegliwości.

Gdy jesteś zdrowa...

Jeśli nie przestrzegasz żadnej diety (np. antyalergicznej albo wegetariańskiej), jesz codziennie pięć urozmaiconych posiłków, dużo owoców i warzyw, a oprócz tego chude mięso, ryby, nabiał, kasze, czyli odżywiasz się tak, jak zalecają lekarze, nie musisz w czasie ciąży brać preparatów witaminowo-mineralnych! Wszystkie cenne składniki przekazujesz dziecku w tym, co jesz. Jeżeli nie masz pewności, czy Twój jadłospis jest idealny, i bierzesz gotowe preparaty, to pamiętaj, że są one tylko dodatkiem do diety – organizm łatwiej przyswaja witaminy z warzyw i owoców.

... albo na diecie

Jeśli stosujesz dietę wegetariańską, najlepiej by było, żebyś na czas ciąży zrezygnowała z niej.
Jajka, ryby, chude mięso (drób, cielęcina) to źródło świetnie przyswajalnego żelaza, a także witamin z grupy B. Zamiast mięsa możesz jeść więcej kasz, fasoli, orzechów i moreli. Licz się z tym, że lekarz zaleci przyjmowanie preparatów witaminowych. To także konieczne, gdy masz alergię na mleko krowie.

Ach, te nudności

Ciążowe kłopoty z żołądkiem często oznaczają też mniejszy apetyt. Aż się prosi, abyś wzięła dodatkowe witaminy. Bo gdy wymiotujesz, są szczególnie potrzebne. Dlatego jedz jak najwięcej owoców i warzyw. Pomocne mogą być gotowe preparaty witaminowe. Niestety, często podrażniają żołądek. Powiedz o tym lekarzowi, na pewno coś na to poradzi.

Masz anemię...

Gdy Twój organizm pracuje dla dwojga, spada ilość hemoglobiny i czerwonych krwinek we krwi, co może doprowadzić do anemii (krwinki nie dostarczają dziecku odpowiedniej ilości tlenu i składników odżywczych). Zadbaj, by na Twoim talerzu często gościły ryby, zielone warzywa, orzechy, morele czy mięso. To bogactwo żelaza. Lekarz zaleci przyjmowanie preparatów krwiotwórczych: żelaza i witamin z grupy B.

... lub skurcze

Drętwiejące nogi, kołatanie serca, ból w mięśniach. Brakuje Ci magnezu! Jedz kasze, migdały, figi, banany, ryby, pij kakao i niegazowaną wodę mineralną bogatą w magnez. Lekarz może też przepisać Ci preparaty zawierające ten pierwiastek.

Zdrowa dieta to...

Dużo warzyw i owoców, nabiał, kasze, ryby, chude mięso. To najlepsze źródło witamin i składników odżywczych. Gotowe preparaty witaminowo-mineralne nie powinny zastąpić pożywnego posiłku.

Zestaw obowiązkowy dla brzuszka

Witamina, o której przyjmowaniu nie możesz zapomnieć w czasie ciąży, to B9, czyli kwas foliowy. Twojemu maluszkowi w brzuchu jest ona wprost niezbędna!
  • Kiedy brać. Kwas foliowy powinnaś zacząć przyjmować, ZANIM zajdziesz w ciążę. Możesz go stosować długie miesiące. W ciąży łykanie tej witaminy jest konieczne co najmniej do 12. tygodnia.
  • Dlaczego taki ważny. Bo to najlepszy i bardzo prosty sposób zapobiegania poważnym wadom centralnego układu nerwowego dziecka.
  • W jakiej ilości. Wystarczy 0,4 mg dziennie, o większych dawkach decyduje lekarz. Uwaga: kwas foliowy znajduje się także w wielu zestawach witamin dla ciężarnych, więc jeśli je bierzesz, spytaj ginekologa, czy musisz go dodatkowo przyjmować.
PAMIĘTAJ!
Żadnych preparatów witaminowych nie bierz bez konsultacji z ginekologiem. Szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży, gdy tworzy się cały układ nerwowy dziecka. Nadmiar witamin może szkodzić!

Konsultacja: dr n. med. Jacek Lisawa, ginekolog położnik
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (12)
avatar

metalla
metalla | 2016-11-08 15:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Folik możesz brać spokojnie całą ciąże, teraz folik jest na 1 i 2/3 trymestr, oba mają tez kwasy DHA a ten drugi dodatkowo wit. D3, potas i magnez.

Odpowiedz

halinka
halinka | 2014-09-03 09:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nie wiem czy wiecie, ale warto łykać folik non stop, bo chroni od anemii i poronienia nawykowego.

Odpowiedz

julia
julia | 2014-08-11 13:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Myślę, ze już każda mama wie jaką rolę odgrywa folik w rozwoju układu nerwowego u dziecka

Odpowiedz

majka
majka | 2014-03-17 09:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

No ba, od dawana wiadomo jak ważną role odgrywa kwas foliowy w zamykaniu się cewki nerwowej u płodu. Niedomknięcie moze spowodować wodogłowie a nawet rozszczep kręgosłupa.

Odpowiedz

polszka
polszka | 2014-01-16 09:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A ja myślę, że tylko kwas foliowy jest w ciąży potrzebny, zresztą każdy lekarz powie, ze jest on odpowiedzialny za prawidłowe zamknięcie cewy nerwowej i nie można sobie pozwolić aby go w organizmie zabrakło

Odpowiedz

Hania
Hania | 2013-02-06 15:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Uważam, ze w czasie ciąży warto brać dodatkowo jakieś witaminy lub suplementy diety, sama stosowałam np Lade Vit prze cały okres ciąży, dziecku to nie zaszkodzi a może tylko pomóc

Odpowiedz

Jadzia
Jadzia | 2012-09-18 09:08 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

W ciąży jak najbardziej warto brać witaminy, no i oczywiście kwas foliowy. Najlepiej wszystko razem, żeby nie rozdrabniać się i pamiętać o tym. Ja sama mogę polecić Centrum Maternę, bo ją brałam w ciąży.

Odpowiedz

Ada_jaska
Ada_jaska | 2012-05-14 13:46 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Witaminki wraz z kwasem foliowym trzeba brać jeszcze przed zajściem w ciążę. Najlepiej zrobić morfologię i sprawdzić poziom żelaza, wit.B12. U mnie gdy starałam się o dziecko wyszło że mam za niski poziom ferrytyny. Musiałam na parę miesięcy zaprzestać starań gdyż mogłabym zrobić sobie i dziecku krzywdę. Piłam na spokojnie Floradix żelazo i czekałam aż wyniki się poprawią i....dziś jestem szczęśliwą mamą zdrowego dzidziusia:)

Odpowiedz

Liliana
Liliana | 2010-10-29 19:05 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

jak przeczytałam w książce "w oczekiwaniu na dziecko" jak powinna wyglądać odpowiednia dieta ciężarnej to się poryczałam (ach te hormony) i poszłam do apteki po witaminy, bo wiedziałam, że musiałabym być smokiem wawelskim żeby zjeść tyle wszystkiego, ile w tej książce zalecali ;) i nie żałuję ;) brałam feminatal 800 oraz feminatal 400 z dha. o dietę dbałam, ale bez przesadnego napinania się :)

Odpowiedz

majorka
majorka | 2010-10-04 16:42 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jestem dopiero na początku ciąży, bo w 10 tygodniu, ale staram się urozmaicać dietę. Na szczęście nie mam nudności i wymiotów i nie odrzuca mnie jakoś szczególnie od różnych produktów. Zauważyłam, że największą ochotę mam na owoce i warzywa - widocznie dzidziuś potrzebuje teraz witamin. Dodatkowo jednak wspieram się suplementem w kapsułkach - mój ginekolog kazał mi brać Feminatal metafolin 800 - bierze się to właśnie do 12 tyg. ciąży, więc pewnie później przejdę na ten drugi Feminatal.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?