Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

DHA – tego składnika nie może zabraknąć w diecie Twojej i Twojego dziecka

| aktualizacja: 05.12.2017 | 0

DHA – co kryje się pod tym tajemniczym skrótem i dlaczego ten składnik jest tak ważny zarówno dla kobiet w ciąży, jak i ich dzieci?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Enfamil
fot. materiały prasowe
DHA to inaczej kwas dokozaheksaenowy, czyli organiczny związek chemiczny należący do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowy z grupy omega-3. Jest niezbędny każdemu człowiekowi, ale szczególną rolę odgrywa w organizmie przyszłej mamy i jej maluszka.

Do czego jest potrzebny kwas DHA w ciąży?

  • Warunkuje prawidłowy rozwój mózgu dziecka*. Kwas DHA znajduje się w każdej komórce naszego ciała i jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu nienarodzonego jeszcze dziecka – stanowi do 97% tłuszczów omega-3 tam zgromadzonych.  Jaką pełnią tam funkcję? Ułatwiają przesyłanie informacji między komórkami nerwowymi, co ma swoje odzwierciedlenie w szybkości gromadzenia i przetwarzania informacji przez neurony. Nic więc dziwnego, że istnieje naukowo dowiedziony związek między ilością DHA w diecie kobiety w ciąży a inteligencją jej pociechy. Badania przeprowadzone w 2003 roku przez norweską uczoną Ingrid Helland wykazały, że IQ dzieci matek suplementujących w czasie ciąży kwasy tłuszczowe, w tym DHA, jest nawet o 4 punkty wyższe niż ich rówieśników, których mamy nie przyjmowały odpowiedniej dawki tego składnika1
  • Wpływa na rozwój wzroku. Kwas DHA wchodzi w skład fotoreceptorów, a także komórek nerwowych odpowiedzialnych za odbieranie bodźców wzrokowych, dlatego jest niezbędny do prawidłowego rozwoju siatkówki oka dziecka, a tym samym ostrego i niezaburzonego widzenia*. 
  • Zapobiega przedwczesnemu porodowi. Badania przeprowadzone przez prof. Susan Carlson wykazały, że przyjmowanie przez ciężarne dziennej dawki DHA w wysokości 500 mg zmniejszyło ryzyko przedwczesnego porodu (czyli przed 34. tygodniem ciąży) o ponad 85%2!
  • Wpływa na dobry stan noworodka. We wnioskach badań prof. Carlson możemy przeczytać także o tym, że dzieci kobiet, które w czasie ciąży przyjmowały kwas DHA, tuż po porodzie były w lepszym stanie ogólnym niż dzieci mam, które nie prowadziły suplementacji. Maluchy miały lepsze parametry masy i długości ciała, a obwód główki był większy. Natomiast wcześniaki znacznie krócej musiały przebywać w szpitalu aż o 32 dni krócej niż dzieci urodzone przedwcześnie, których mamy nie przyjmowały DHA*. 

Gdzie znaleźć DHA?

Ten cenny składnik znajdziesz m.in. w:
  • tłustych rybach (np. makrel, śledziu, łososiu, sardynkach), pstrągu i wodorostach morskich. Uważaj jednak na możliwe w nich duże stężenie metali ciężkich, np. rtęci i kupuj produkty tylko z hodowli, od sprawdzonych dostawców. 
  • orzechach włoskich
  • pestkach dyni
  • migdałach
  • siemieniu lnianym i oleju lnianym
  • oleju rzepakowym. 
Kobietom w ciąży oraz mamom karmiącym piersią eksperci zalecają suplementację DHA w ilości min. 200 mg dziennie, a w przypadku niskiego spożycia ryb od 400 do 600 mg dziennie3

Kwasy DHA w diecie dziecka

Kwasy DHA w obrębie układu nerwowego maluch zaczyna gromadzić jeszcze przed narodzinami – najintensywniej od 20. tygodnia życia płodowego i robi to nieprzerwanie do ok. 4. roku życia. Dlatego tak ważne jest, by w diecie niemowlęcia, jak również starszego dziecka nie zabrakło tego składnika. Na początku będzie dostarczał mu go Twój pokarm (jeśli Ty sama będziesz suplementować DHA), a później warto sięgnąć po mleko następne z zawartością tego składnika, bo sama dieta, którą dopiero zaczniesz rozszerzać, nie dostarczy brzdącowi odpowiedniej ilości DHA. Zgodnie z zaleceniami ekspertów dzieci do 3. roku życia powinny przyjmować od 150 do 200 mg dziennie4.

Dieta przyszłej mamy, a także późniejsze żywienie niemowlęcia ma ogromny wpływ na rozwój małego człowieka. Czego nie powinno zabraknąć w diecie ciężarnej, jak i czym karmić maleństwo, by rosło zdrowo i było pełne energii do odkrywania świata? Dołącz do Klubu Enfamama i znajdź odpowiedź na wszystkie nurtujące Cię pytania. 
 


Przypisy:
*Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg DHA dziennie ponad zalecane dzienne spożycie kwasów tłuszczowych inega-3 dla dorosłych, tj. 250 mg DHA i EPA. EFSA 440/2011 
1Helland I.B., Smith L., Saarem K., Saugstad O.D., Drevon C.A., Maternal supplementation with very-long-chain n-3 fatty acids during pregnancy and lactation augments children's IQ at 4 years of age, „Pediatrics” 2003, nr 111(1), s. 39-44.
2Carlson S.E. , Colombo J., Gajewski B.J. ,  Gustafson K.M ., Mundy D., Yeast J., Georgieff M.K. , Markley L.A. , Kerling E.H. , Shaddy D.J.,  DHA supplementation and pregnancy outcomes, „American Journal of Clinical Nutrition” 2013, nr 97(4), s. 808–815. 
3Pierwsze 2 lata życia dziecka, red. A. Chybicka, A. Dobrzańska, J. Szczapa, wyd. Medycyna Praktyczna, Kraków 2012.
4Op. cit.

 
Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Karmienie sztuczne powinno następować w przypadku, gdy karmienie piersią jest niemożliwe lub utrudnione. Wprowadzenie mleka modyfikowanego do diety dziecka powinno odbywać się po konsultacji z lekarzem.
separator
Wyślij e-mailem
separator
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?