Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Zdrowe słodycze dla dzieci, czyli desery na 5+

| 29.03.2010, aktualizacja: 27.07.2016 | 0

Dzieci lubią słodycze i trzeba się z tym pogodzić. Zamiast z tym walczyć, naucz malca, że zdrowe desery też mogą być pyszne. Zobacz, jakie słodkie produkty możesz dawać dziecku ze spokojnym sumieniem.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
ciastka, dziecko, kuchnia, słodycze
Miłość do słodkiego smaku jest zapisana w genach. Już dziecko w brzuszku mamy znacznie chętniej łyka płyn owodniowy, jeśli ma on słodki smak. Ale z drugiej strony dobrze wiesz, że nadmiar cukru prowadzi do próchnicy i otyłości, a w przyszłości także do cukrzycy. Na szczęście są też zdrowe słodkości, które można podawać dziecku bez wyrzutów sumienia.

Daj dziecku owoce

Zawierają naturalny cukier, fruktozę i dlatego są tak słodkie. Owoce możesz miksować, przygotowywać z nich musy, dodawać do placuszków i ciast. Będą też znakomitym farszem do naleśników i pierogów. Warto również korzystać z suszonych owoców, takich jak rodzynki, daktyle, figi, morele, śliwki. Też są słodkie i można je dodawać do różnego rodzaju deserów. Oczywiście najwcześniej w połowie 2. roku życia, kiedy malec już dobrze gryzie.


Daj dziecku deser mleczny

Mleko jest słodkie dzięki temu, że zawiera naturalny cukier mleczny (laktozę). Bardzo dobrym deserem dla malca są różnego typu napoje mleczne, jogurty, budynie, koktajle. Zawierają białko i wapń, niezbędne do prawidłowej mineralizacji kości. Mleczne desery można przełożyć do pucharka, dodać do nich owoce, cukier waniliowy, cynamon, posypać wiórkami czekolady, rodzynkami lub polać syropem.


Ciasta dla dzieci

Najlepsze są ciasta domowe. Robiąc ciasto, warto do jego przygotowania chociaż od czasu do czasu wziąć mąkę graham albo razową (znakomicie pasuje, np. do piernika, murzynka). Dzięki temu ciasto będzie bardziej wartościowe, gdyż w takiej mące jest więcej witamin i składników mineralnych niż w jasnej, pszennej.

Dodaj też dobrej jakości tłuszcze (olej lub masło) oraz owoce (dzięki nim ciasto nabiera nowych smaków i witamin, jest też bardziej „mokre”. Ciasta nie przesładzaj. Zwykle wystarczy, gdy wsypiesz połowę ilości cukru, który jest podany w „książkowym” przepisie. Resztę możesz zastąpić suszonymi owocami.

Nie używaj gotowych posypek do dekoracji, bo zawierają barwniki i substancje koloryzujące – lepiej, żeby dziecko zjadało ich jak najmniej. Zamiast używać gotowej polewy czekoladowej, po prostu rozpuść czekoladę (tylko nie owocową!), dodaj kilka łyżek mleka i polej nią ciasto.

Ciasteczka dla dzieci

Raczej nie kupuj ich w sklepie (jedynym wyjątkiem są ciasteczka przeznaczone dla niemowląt). Niestety, do przygotowywania większości ciastek jest używany tłuszcz cukierniczy, w którym znajduje się dużo tłuszczów trans, szkodliwych dla zdrowia. Ciasteczka dla dziecka po prostu upiecz w domu, dodając mąkę, dobry tłuszcz i oczywiście nie za dużo cukru.
 

Uwaga na ukryty cukier w produktach dla dzieci!

Od czasu do czasu dziecko może zjeść coś słodkiego, ale zwróć uwagę, by wszystkie posiłki nie były takie. Pamiętaj, że cukier ukryty jest w:
  • napojach i słodzonych sokach - często w jednej szklance napoju jest aż 5–6 łyżeczek cukru,
  • słodkich serkach, jogurtach - dlatego lepiej kupić serek czy jogurt naturalny, dodać owoce i ewentualnie samemu osłodzić. Na pewno nie dosypiesz tyle cukru, ile producent. Jeszcze więcej „białej słodkości” znajduje się w gotowych deserach mlecznych. Lepiej samemu przygotować dla dziecka budyń – z mąki ziemniaczanej (nie będzie też wówczas zawierać żadnych dodatkowych składników,typu barwniki),
  • gotowych kaszkach - zwracaj na to uwagę (na szczęście nie do wszystkich jest dodawany cukier). Czytaj informacje na etykiecie,
  • płatkach śniadaniowych - często cukier stanowi 30–40 proc. ich składu. Lepiej ugotować płatki owsiane, a tzw. śniadaniowe traktować jako dodatek.

Wypróbuj nasze przepisy na zdrowe deserki:
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?