Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta kobiet w ciąży i po porodzie – rola warzyw, owoców i soków

| 05.11.2012, aktualizacja: 11.09.2015 | 8
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
ciąża, jabłko, brzuch w ciąży
fot. Fotolia
Od chwili poczęcia dziecka matka poprzez swój styl życia wpływa na jego rozwój. Dlatego tak ogromną rolę odgrywa jej zdrowa, pełnowartościowa dieta.

Mądra młoda mama – jeść lekko i wartościowo

Niemiecki filozof, socjolog i psycholog, Erich Fromm twierdził, że matka jest ciepłem, jest pokarmem, matka jest pełnym błogości stanem zadowolenia i bezpieczeństwa. Od chwili poczęcia dziecka, matka poprzez swój styl życia i dietę wpływa na rozwój dziecka. Okres ciąży, a także okres po porodzie to czas, w którym matka i dziecko stanowią jedność – ich organizmy bezpośrednio na siebie oddziałują. Moment,
w którym kobieta staje się matką, to także czas wielkiego wysiłku i obciążenia dla organizmu. Dlatego tak ogromną rolę w życiu mamy i jej pociechy odgrywa prawidłowy styl życia oraz zdrowa, pełnowartościowa dieta. Młoda mama to mądra mama? Oczywiście! Każda z kobiet jest w stanie zadbać o siebie i swoje dziecko  w najlepszy sposób – przez zrozumienie jak ważna jest dieta, odpowiednio dobrana do tak ważnych okresów w naszym życiu, jak poród i czas po porodzie.

Dieta kobiety po porodzie

Dieta kobiety po porodzie, z wyjątkiem pierwszych dni po urodzeniu dziecka, znacząco różni się od diety kobiety ciężarnej – okres po porodzie jest czasem osłabienia organizmu matki. Eksperci podkreślają, że proces laktacji wymaga, aby dieta młodej mamy była jeszcze bardziej wartościowa niż w czasie ciąży. Po porodzie wzrasta zapotrzebowanie na wiele składników mineralnych i witamin, które codziennie muszą być dostarczane dziecku wraz z produkowanym przez mamę mlekiem. Młoda mama powinna jeść bardzo delikatne produkty. W pierwszych tygodniach dieta matki karmiącej powinna być raczej lekkostrawna - musi zawierać produkty niezalegające w przewodzie pokarmowym, regulujące pracę przewodu pokarmowego i chroniące przed powstawaniem uporczywych zaparć. Dlatego właśnie rekomenduję młodym mamom spożywanie dużej ilości warzyw, owoców i 100% soków – wyjaśnia dr Agnieszka Jarosz, kierownik Centrum Promocji Prawidłowego Żywienia  i Aktywności Fizycznej w Instytucie Żywności i Żywienia, ekspert aktywnie wspierający kampanię "5 porcji warzyw, owoców lub soku".

Dieta mamy karmiącej

Młoda mama powinna pamiętać, że tuż po porodzie powinna spożywać podobne produkty, jakie jadła będąc ciężarną, mając jednak na uwadze wpływ poszczególnych składników na dziecko. W kolejnych tygodniach dieta mamy nie musi już być tak delikatna, ale powinna opierać się na potrawach lekkostrawnych – pokarm, zalegający długo w przewodzie pokarmowym, może być źródłem uporczywych kolek i zaparć u naszych pociech.
 


separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (8)
avatar

Emilka
Emilka | 2013-03-28 17:00 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

a czy karmiąc piersią można brać suplementy?

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

koara
koara | Emilka | 2013-04-03 19:46 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

oczywiście że można a niektóre kobiety mają nawet wskazane .... w czasie karmienia dziecko z nas wszystko wysysa (dosłownie) więc musimy te niedobory jakoś uzupełniać

Odpowiedz

koara
koara | Emilka | 2013-04-03 19:46 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

oczywiście że można a niektóre kobiety mają nawet wskazane .... w czasie karmienia dziecko z nas wszystko wysysa (dosłownie) więc musimy te niedobory jakoś uzupełniać

Odpowiedz

Justyna
Justyna | Emilka | 2013-04-06 21:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Na witaminach powinno pisać czy są dla ciężarnej, ja swoje brałam. Nazywały się Ladee vit.

Odpowiedz

Martucha
Martucha | Justyna | 2013-04-12 16:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

a mogą je brać kobiety które karmią piersią?

Odpowiedz

Justyna
Justyna | Martucha | 2013-04-20 23:04 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

tak mogą, nie ma żadnych przeciwwskazań.

Odpowiedz

Marysia
Marysia | Justyna | 2013-04-27 21:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nawet są wskazane dziecko i matka potrzebują dużo witamin.

Odpowiedz

Justyna
Justyna | Marysia | 2013-05-02 23:31 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Tylko sprawdź na opakowaniu czy masz witaminy dla ciężarnych i karmiących.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?