Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Fosfor – ile go potrzebuje kobieta w ciąży?

| 25.05.2015, aktualizacja: 02.06.2015 | 0

Jaką rolę w organizmie odgrywa fosfor? Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek u kobiet w ciąży? Czy fosfor można przedawkować i jakie mogą być tego objawy?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Zioła
fot. Fotolia

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie ma fosfor?

Kobiety w ciąży oraz karmiące piersią mamy powinny przyjmować dziennie około 1000 mg fosforu. Na szczęście pierwiastek ten występuje w wielu produktach, np. zjedzenie 800 g mięsa lub wypicie 1,2 l mleka pokrywa dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek.
Ważne! Zbyt duża ilość fosforanów hamuje wchłanianie wapnia. Prawidłowy stosunek wapnia do fosforu w diecie wynosi 1:1 lub 2:1.

Przeczytaj: 9 superproduktów w diecie przyszłej mamy

Do czego potrzebny jest fosfor?

Fosfor jest niezbędny do utworzenia prawidłowej struktury kości i zębów. Jest też ważnym elementem błon komórkowych i tkanek miękkich. Pierwiastek ten pomaga w regeneracji uszkodzonych tkanek. Jest składnikiem DNA. Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania mózgu i nerwów. Pomaga również w uwalnianiu energii z białek, węglowodanów i tłuszczów; ułatwia wchłanianie glukozy; pomaga w utrzymaniu prawidłowego pH.
Fosfor uczestniczy w przewodzeniu bodźców nerwowych, odgrywa ważną rolę w regularnej pracy serca. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania nerek. Łagodzi bóle w zapaleniu stawów.

Fosfor – jakie mogą być skutki niedoboru?

Niedobór fosforu występuje niezwykle rzadko. Jeśli jednak się pojawi mogą pojawić się: osłabienie, zmęczenie, drżenie kończyn, ból mięśni, upośledzenie odporności, utrata apetytu, rozmiękczenie kości, zaburzenia nerwowe.

Czy można przedawkować fosfor?

Przedawkowanie tego pierwiastka zdarza się rzadko, ponieważ jest on wydalany wraz z moczem. Jeśli jednak dojdzie do zwiększenia poziomu fosforu w organizmie (w przypadku nieprawidłowo funkcjonujących nerek), może dojść do odwapnienia kości, spadku wapnia we krwi i wystąpienia tężyczki. Nadmiar fosforu może objawiać się zespołem czerwonych oczu i świądem skóry, a także bólem kości i stawów.
Zwiększone spożycie fosforu wywołuje naruszenie równowagi mineralnej i obniżenie poziomu wapnia.

Warto przeczytać: Hemoroidy, zgaga i inne… Co pomoże na ciążowe „przyjemności”?

W jakich produktach jest najwięcej fosforu?

Fosfor występuje w podrobach, rybach, żółtkach jaj, serach, mleku w proszku, drobiu, fasoli (białej i kolorowej), grochu, soi, pestkach dyni, kaszy gryczanej i jęczmiennej. Pierwiastek ten występuje też w otrębach i zarodkach pszennych, płatkach owsianych, mące kukurydzianej, pieczywie, kakao, czekoladzie, orzechach, migdałach, ciemnym ryżu, ziołach (szałwia, dzika róża, pokrzywa, mniszek, mięta, lubczyk, kozieradka, kolendra, majeranek, bazylia).
Wróć do talerza
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?