Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Kwas foliowy – dlaczego jest tak ważny dla kobiet w ciąży?

| 12.05.2015, aktualizacja: 04.07.2015 | 9

Kwas foliowy ma ogromne znaczenie w zapobieganiu wrodzonych wad układu nerwowego. Zobacz, w jakich dawkach powinny go przyjmować kobiety w ciąży i w jakich produktach spożywczych jest go najwięcej.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Rośliny strączkowe, nasiona soi, fasoli, soczewicy
fot. Fotolia
Niestety kwas foliowy jest trudno przyswajalny i łatwo ulega rozkładowi pod wpływem wysokiej temperatury (z pożywienia przyswajamy go w 50%). Dieta bogata w folacynę zwykle dostarcza około 0,15-0,25 mg tej witaminy, dlatego zwykle zaleca się kobietom w ciąży również suplementację tej witaminy. Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy u kobiet w ciąży wynosi 0,4 mg.

Zobacz także: Ciąża: dieta bogata w kwas foliowy – gotowy jadłospis!

Kwas foliowy - jakie jest dzienne zapotrzebowanie?

Odpowiedni poziom kwasu foliowego jest niezwykle istotny w pierwszych tygodniach ciąży, kiedy zachodzi proces organogenezy, czyli kształtowania się narządów dziecka. Przyjmuje się, że każda kobieta – co najmniej 6 tygodni przed planowaną ciążą i do końca drugiego trymestru ciąży – powinna przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego. Kobiety otyłe (BMI ponad 30) powinny przyjmować większą dawkę uzgodnioną z lekarzem prowadzącym ciążę. 
Kobiety, które urodziły dziecko z wadą układu nerwowego, przed kolejną ciążą powinny przyjmować kwas foliowy w dawce 4,0 mg dziennie (oczywiście po konsultacji z lekarzem prowadzącym ciążę.
Kwas foliowy jest witaminą rozpuszczalną w wodzie i jego nadmiar wydalany jest z moczem, dlatego też nie ma niebezpieczeństwa przedawkowania go. 

Kwas foliowy - jakie ma znaczenie dla kobiet w ciąży i dla ich dziecka?

Kwas foliowy (witamina B9), czyli folacyna, jest jedną najważniejszych witamin dla kobiet planujących potomstwo. Niezbędną dla prawidłowego rozwoju płodu. Kwas foliowy:
  • reguluje rozwój komórek nerwowych w okresie płodowym (bierze ona udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych, wewnątrzkomórkowych substancji niezbędnych dla prawidłowego podziału komórek rosnącego płodu);
  • zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu i ryzyko małej masy urodzeniowej dziecka;
  • zwiększa odporność, ponieważ bierze udział w powstawaniu i funkcjonowaniu białych krwinek;
  • poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego;
  • wraz z witaminą B12 współuczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, przeciwdziała anemii, pobudzając procesy krwiotwórcze.

Kwas foliowy – jakie są objawy niedoboru?

Niedobór kwasu foliowego może prowadzić do niedokrwistości (anemii) oraz zmian w szpiku kostnym. Osoby, które mają za mało kwasu foliowego, mogą być nerwowe, osłabione, mogą mieć trudności z zasypianiem i zapamiętywaniem. Niedobór tej witaminy w czasie ciąży może prowadzić do wad rozwojowych układu nerwowego u płodu, takich jak: bezmózgowie, przepuklina mózgowo-rdzeniowa, rozszczep kręgosłupa.

Polecamy: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży

Kwas foliowy – w których produktach jest go najwięcej?

Najwięcej kwasu foliowego jest w roślinach strączkowych i ich nasionach (fasoli, soczewicy, grochu i soi), zielonych warzywach liściastych (sałacie, kapuście, brukselce, szpinaku), brokułach, szparagach, natce pietruszki, pszenicy. Niewielka ilość folianów znajduje się też w pomarańczach, pełnoziarnistym pieczywie, otrębach, płatkach owsianych, pomidorach, mleku, jogurcie, serach, jajkach oraz tłustych rybach. 

Wróć do talerza
Komentarze (9)
avatar

Femma
Femma | 2016-04-17 11:27 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nie tylko kwas foliowy w ciąży, ale ważna jest również witamina D, jod, dha, magnez. Folik Mama ma bardzo dobre skomponowany zestaw witamin na każdy etap ciąży dokładnie z tymi witaminami.

Odpowiedz

Kasica
Kasica | 2015-11-26 15:55 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

No własnie też tego nie rozumiem, bo ta witamina jest bardzo ważna dla naszego organizmu. Pomaga w odbudowie wątroby chociażby, więc kobiety przyjmujące doustną antykoncepcje hormonalna powinny brać też razem np. folik. bo wtedy nasza wątroba jest obciążona, a kwas foliowy będzie wspomagał jej regenerację.

Odpowiedz

benny
benny | 2015-10-27 10:13 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

szkoda, że o kwasie foliowym wspomina się głównie w kontekście ciąży, a taka tabletka folika dziennie może duużo zmienić w naszym samopoczuciu niezależnie od wieku czy płci

Odpowiedz

stavento
stavento | 2015-10-17 15:30 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

folik jest jedynym kwasem foliowym w formie leku z tą potrzebną dawkę 0,4 mg :)

Odpowiedz

marika
marika | 2015-10-13 15:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

zdecydowanie powinniśmy wybierać te w formie leków a nie suplementu, bez porównywalnie większa wchłanialność

Odpowiedz

Nicki
Nicki | 2015-09-02 23:05 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bardzo fajnym suplementem jest Ferti Lady zawierające właśnie kwas foliowy oraz inne niezbędne witaminy dla każdej przyszłej mamy.Do tego jest on w bardzo fajnej formie proszku rozpuszczalnego w wodzie.Ja jestem bardzo zadowolona.

Odpowiedz

martyna
martyna | 2015-08-03 11:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kwas foliowy w formie leju jest najlepszym wyborem, bo działa skuteczniej niż jakieś suplementy

Odpowiedz

ulka
ulka | 2015-07-03 08:47 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ale chyba tylko ten w formie leku, bo inne suplementy nie są przebadane klinicznie i nie ma pewności, że się wchłoną w ilości, która jest dla organizmu potrzebna

Odpowiedz

ada
ada | 2015-06-15 12:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Warto dodać, że syntetyczny kwas foliowy wchłania się w 100%,
a foliany zawarte w warzywach liściastych wchłaniają się tylko w 50-70%

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?