Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Magnez – dlaczego jest ważny dla kobiet w ciąży?

| 11.05.2015, aktualizacja: 02.06.2015 | 1

Magnez jest bardzo istotnym pierwiastkiem dla kobiet w ciąży, pomaga bowiem utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi, poprawia przemianę materii i korzystnie wpływa na układ nerwowy.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Czekolada, orzechy, suszone owoce, kakao - produkty bogate w magnez
fot. Fotolia

Magnez – dzienne zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na magnez dla kobiet w ciąży to 200-1000 mg na dobę (według zaleceń Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego). Ponieważ codzienna dieta nie zawsze pokrywa zapotrzebowanie na ten pierwiastek, dlatego eksperci zalecają suplementację magnezu (oczywiście zawsze po konsultacji z lekarzem prowadzącym ciążę).  

Warto przeczytać: Co to za skurcze? - od skurczów Braxtona-Hicksa do porodowych

Magnez – rola w organizmie

Magnez jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ:
  • bierze udział w przemianie materii – pomaga uwolnić energię z białek, węglowodanów i tłuszczów (pomaga przyswajać wiele cennych dla organizmu składników, np. wapń);
  • zapobiega nadciśnieniu tętniczemu – reguluje przewodnictwo nerwowo-mięśniowe, co ma istotny wpływ na utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego (w ciąży wzrasta objętość krwi krążącej, dzięki rozkurczowi mięśniówki naczyń możliwe jest utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi);
  • chroni przed chorobami naczyń krwionośnych – hamuje odkładanie cholesterolu, obniża ryzyko zawału serca, korzystnie wpływa na krzepliwość krwi;
  • wpływa korzystnie na układ nerwowy – koi nerwy, usuwa zmęczenie, łagodzi zdenerwowanie; bierze udział w prawidłowym tworzeniu się kory mózgowej i tkanek płodu;
  • wzmacnia kości i szkliwo zębów (magnez usprawnia proces wchłaniania wapnia, a co za tym idzie wpływa na zwiększenie gęstości mineralnej kości);
  • przeciwdziała powstawaniu kamieni nerkowych;
  • bierze udział w procesie wytwarzania insuliny;
  • zapobiega skurczom, np. łydek.
 Czy to prawda, że: Dieta przyszłej mamy wpływa na płeć dziecka?

Magnez – jakie mogą być objawy niedoboru tego pierwiastka?

Brak magnezu może wpływać na gorsze samopoczucie ciężarnej, które może się przejawiać w postaci częstego zmęczenia, skłonności do płaczu, zdenerwowania, ociężałości i rozdrażnienia. Objawem niedoboru magnezu może być również bezsenność, zawroty głowy, trudności z koncentracją, zaburzenia rytmu serca, nadciśnienie tętnicze, nadmierne pocenie się, osłabienie mięśni, skurcze mięśni.

Magnez - gdy jest go za dużo

Nadmiar magnezu świadczy o niewydolności nerek. Objawami nadmiaru magnezu może być: ospałość, osłabienie, zaczerwienienie skóry, osłabienie mięśni, mrowienie w rękach i w nogach, luźne stolce, biegunka, trudności w oddychaniu.

Jakie są najlepsze źródła magnezu?

Magnez występuje w większości pokarmów. Produktami bogatymi w magnez są: orzechy, kiełki, pestki dyni i słonecznika, migdały, rośliny strączkowe (fasola i soja), produkty zbożowe, pełnoziarniste (np. płatki owsiane, pełnoziarnisty ryż, kasza gryczana), mleko, nabiał, banany, kiwi, suszone owoce (np. śliwki), gorzkie kakao.
Wróć do talerza
Komentarze (1)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?