Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Witamina D3 ‒ witamina od słońca

| 12.05.2015, aktualizacja: 02.06.2015 | 0

Witamin D3 odpowiada za prawidłowy rozwój układu szkieletowego u rozwijającego się dziecka, zapobiega też demineralizacji kości u jego matki. Zobacz, w jakich produktach jest tej witaminy najwięcej i do czego może prowadzić jej niedobór.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Kobieta w ciąży, opalanie, słońce, odpoczynek, relaks
fot. Fotolia

Witamina D3 - jakie jest dzienne zapotrzebowanie?

Kobieta ciężarna powinna przyjmować w trakcie ciąży, a nawet jeszcze przed ciążą, preparaty witaminy D3 (cholekalcyferol). Dawka tego związku powinna być ustalona indywidualnie z lekarzem po uprzednim wykonaniu badania na stężenie witaminy D we krwi. 
Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego zaleca, by kobiety w ciąży przyjmowały dawkę 800-1000 mikrogramów tej witaminy na dobę. 
Ważne! Suplement witaminy D3 najlepiej przyjmować wraz z posiłkiem zawierającym tłuszcz.

Zobacz także: Co jeść w ciąży? - zasady zdrowej diety w ciąży

Jak działa witamina D3?

Witamina D3 w organizmie pełni istotne funkcje, m.in.:
  • reguluje wchłanianie fosforu i wapnia;
  • jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i mineralizacji kości (zwłaszcza u dziecka w łonie matki);
  • wpływa korzystnie na system nerwowy oraz na słuch ‒ ma wpływ na stan kostek ucha wewnętrznego;
  • zwiększa odporność;
  • reguluje wydzielanie insuliny.

Witamina D3 ‒ jakie są objawy niedoboru tej witaminy?

Niedobór witaminy D3 może upośledzać wchłanianie wapnia i fosforu z układu pokarmowego, utrudniać pracę układu nerwowego i systemu mięśniowego. Może również prowadzić do deformacji kostnych (upośledzać rozwój układu szkieletowego u płodu oraz na utratę wapnia z kości ciężarnej). U młodszych dzieci niedobór tej witaminy opóźnia wyrastanie zębów
U kobiet w ciąży brak tej witaminy może wynikać z unikania promieniowania słonecznego, stosowania kremów przeciwsłonecznych z wysokim filtrem oraz ubogiej w witaminę D3 diety. 

Czy nadmiar witaminy D3 szkodzi?

Czterokrotne przekroczenie zalecanej dawki jest toksyczne. Nadmiar tej witaminy może prowadzić do zwapnienia kości i zębów, biegunki, zmęczenia, wzmożonego oddawania moczu, bólu oczu, świądu skóry, bólów głowy.

Polecamy: Co powinna jeść wegetarianka w ciąży?

Witamina D3 - jakie są jej źródła?

Witaminy D3 najwięcej jest w tłustych rybach (śledź, makrele, łosoś, sardynki), tranie, olejach rybnych, jajach (głównie w żółtku), mleku pełnotłustym w proszku, maśle, tłustych serach, wątróbce. 
Witamina D3 jest też nazywana "słoneczną" witaminą, ponieważ w 80% jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni UV. Natomiast pozostałe 20% pochodzi z diety. Z tego powodu specjaliści zalecają, by podczas słonecznych dni wystawiać przedramiona i nogi na słońce (bez smarowania się kremami z wysokimi filtrami) przez 15 minut dziennie ‒ najlepiej w godzinach 10.00-15.00. 

Wróć do talerza
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?