Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta karmiącej - co możesz jeść, a czego lepiej unikać?

| 04.01.2007, aktualizacja: 28.11.2016 | 44

Karmisz piersią? Zobacz, co możesz jeść i jak powinien wyglądać Twój dzienny jadłospis.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(103)
Dieta mamy karmiącej
fot. Fotolia/Babyonline
Co jeść, gdy karmisz piersią? Dieta karmiącej powinna być lekkostrawna i odpowiednio skomponowana, tak żeby ani jej, ani dziecku nie zabrakło odpowiednich składników odżywczych. W okresie karmienia piersią nie trzeba jeść za dwoje, warto jednak spożywać około 300-340 kcal dziennie więcej

Wiele kobiet myśli, że dieta karmiącej matki powinna być restrykcyjna. To błąd. Profilaktyczne stosowanie przez kobietę karmiącą piersią diety antyalergicznej nie chroni dziecka przed alergią pokarmową, może za to wywołać poważne braki składników odżywczych w organizmie mamy i zaszkodzić jej zdrowiu.

Jeśli karmisz piersią, po prostu zdrowo się odżywiaj - ta zasada powinna nam zresztą przyświecać przez całe życie. Nie ma potrzeby stosować szczególnej diety podczas karmienia piersią, obserwuj dziecko i jeśli nic nie będzie się działo, nie stosuj żadnej diety. Jeśli zauważysz zmiany alergiczne na skórze dziecka lub dolegliwości układu trawiennego, możesz wziąć pod lupę najczęstsze alergeny i sprawdzić, czy ich odstawienie rozwiąże problem. Najlepiej w takiej sytuacji skonsultować się z lekarzem. Poniżej znajdziesz ściągawkę, co możesz jeść bez obaw, kiedy karmisz piersią, a czemu możesz się uważniej przyjrzeć, jeśli dziecko ma objawy alergii.

Dieta karmiącej: jak skomponować jadłospis?

Mama karmiąca powinna zjadać regularne posiłki, najlepiej świeżo przygotowane. Codzienny jadłospis kobiety karmiącej piersią powinien przedstawiać się następująco:
  • produkty zbożowe: 4-5 razy dziennie
  • owoce i warzywa: 4-5 razy dziennie
  • nabiał: 2 razy dziennie
  • mięso: 1-2 razy dziennie
  • ryby: 2-3 razy w tygodniu
  • jajka: 2-3 razy w tygodniu
  • napoje: 2-2,5 litra płynów dziennie
 

Dieta karmiącej: co jeść, a czego unikać?

Jeśli zastanawiasz się, co powinna jeść matka karmiąca piersią, przygotowaliśmy dla ciebie ściągawkę z podziałem na różne grupy produktów spożywczych:

NAPOJE w diecie karmiącej

Pij bez obaw:
  • wodę mineralną niegazowaną,
  • herbatę lub bawarkę,
  • herbaty owocowe i ziołowe,
  • kawę bezkofeinową albo normalną,
  • soki owocowo-warzywne,
  • kompoty.
Unikaj, bo niezdrowe:
  • napojów gazowanych (zawierają dużo cukru)
                                      

MLEKO i PRZETWORY MLECZNE w diecie karmiącej

Karmiąc piersią, jeśli nie masz alergii na mleko krowie, możesz spożywać nabiał. Jogurty, kefiry, zsiadłe mleko rzadziej wywołują alergie niż słodkie mleko i zawierają dobre bakterie kwasu mlekowego, czyli probiotyki. Odstawienie nabiału z diety karmiącej, jeśli mama zauważy niepokojące objawy u dziecka (np. zmiany skórne czy biegunki), powinno nastąpić po konsultacji z lekarzem.

Jedz:
  • jogurty naturalne
  • kefiry
  • maślanki
  • mleko zsiadłe
  • sery białe 

OWOCE w diecie karmiącej

Dieta karmiącej powinna obfitować w zdrowe pokarmy, w tym w owoce. Kiedy karmisz piersią, a dziecko zdradza oznaki alergii, zachowaj ostrożność przy owocach drobnopestkowych (poziomki, truskawki). 

Jedz bez obaw:
  • banany,
  • jabłka,
  • maliny,
  • jeżyny,
  • porzeczki,
  • agrest,
  • soki, dżemy, jogurty, galaretki z tych owoców
Uważaj w przypadku alergii na:
  • truskawki, poziomki, cytrusy
  • gruszki i pestkowce, np. śliwki, morele, czereśnie, wiśnie
  • owoce suszone (konserwowane chemicznie)
  • soki, dżemy, jogurty i galaretki z tych owoców
                                      

Wydrukuj jadłospis dla karmiącej mamy.

WARZYWA w diecie karmiącej

Dieta karmiącej powinna obfitować w warzywa – jedz je 3-4 razy dziennie. Składniki zawarte w warzywach chronią matkę karmiącą przed anemią, przemęczeniem, infekcjami, chorobami serca, cukrzycą, nowotworami.

Jedz bez obaw:
  • ogórki,
  • buraki,
  • marchewkę,
  • ziemniaki,
  • kukurydzę,
  • pietruszkę,
  • koperek,
  • soję,
  • szpinak,
  • młodą fasolkę szparagową,
  • dynię,
  • kabaczek,
  • cukinię,
  • wszystkie rodzaje sałat
Uważaj, jeśli dziecko ma oznaki alergii albo cierpisz na wzdęcia, na: 
  • cebulę i czosnek
  • kapustę, kalafior, groch, fasola, brokuły, bób
  • pomidory i seler
  • paprykę, chrzan, pory, grzyby
                                      

PIECZYWO w diecie karmiącej

Jedz - zwłaszcza ciemne i pełnoziarniste, bo jest zdrowsze
Uważaj na: pieczywo z konserwantami

KASZA, RYŻ, MAKARON w diecie karmiącej

  • wybieraj zwłaszcza te pełnoziarniste – jedz kilka razy w tygodniu

JAJKA w diecie karmiącej

  • po obróbce termicznej – 2-3 razy w tygodniu
  • Uważaj na białko, jeśli dziecko ma oznaki alergii – jest bardziej alergenne niż żółtko

RYBY w diecie karmiącej

  • ryby morskie (ugotowane lub pieczone) – 2-3 razy w tygodniu
Zobacz też: Produkty niepolecane karmiącej mamie: interaktywny talerz
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (44)
avatar

MadziX
MadziX | 2016-11-16 15:37 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

jak dla mnie karmiąc powinno się po prostu odżywiać zdrowo. Zresztą najlepiej zawsze odżywiać się zdrowo bo to po prostu dla nas dobre. Dodatkowo ewentualnie jakieś preparaty wspierające laktację jeżeli tego mleka mamy za mało

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

frelka
frelka | MadziX | 2016-11-17 14:58 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A o jakich preperatach na laktację konkretnie mówisz? I na jakiej zasadzie to w ogóle ma działać?

Odpowiedz

MadziX
MadziX | frelka | 2016-11-18 16:08 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

wiesz co, chodzi mi między innymi o coś takiego jak femaltiker ze słodem jęczmiennym. Udowodniono że słód działa bardzo dobrze na produkcję mleka i takie suplementy rzeczywiście się sprawdzają

Odpowiedz

monika
monika | 2016-03-31 14:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

mleko, pomidory alergenne ale przykładowy jadłospis ma ciekawe

Odpowiedz

Freja
Freja | 2015-08-06 08:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Karmiąca - popieram!! nie mogę już czytać o zgubnym działaniu bąbelków - niby jak do mleka mają się dostać? a może to CO2 jest szkodliwe?
wszystko ze źle przetłumaczonych badań z USA - tam pod nazwą napoje gazowane rozumie się napoje typu sprite, cola, itp słodzone i to o cukier i całą chemię w nich zawartą chodzi a nie o bąbelki - które co najwyżej mogą u mamy spowodować "beknięcie" ;)

Odpowiedz

Karmiąca
Karmiąca | 2015-04-02 13:18 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Tylko w Polsce panuje mit, że przy kp trzeba być na jakiejś diecie. Te bąbelki z napojów to jak mają powodować kolki? Mleko się robi gazowane? Ludzie, jedzcie wszystko, tylko nie pijcie alkoholu, na zdrowie

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Asiula
Asiula | Karmiąca | 2016-01-12 02:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Popieram!

Odpowiedz

Piaska
Piaska | 2015-03-13 16:48 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moim zdaniem banana należy wykreślić z listy, ponieważ jest to owoc nie z naszej strefy oraz sztucznie"pędzony" (zrywany zielony, konserwowany w drodze i sztucznie dojrzewający). Wzięłam 1 gryza i dziecko było wysypane przez 3 tygodnie.
Dorzuciłabym mleko ryżowe, dzięki niemu udało mi się zrezygnować całkiem z mleka modyfikowanego i karmić tylko piersią.

Odpowiedz

pola
pola | 2014-10-20 20:42 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja na wypisie miełam nakaz brania kwasów omega. Kupiłam po wyjściu ze szpitala pregnofer dha z Oleofarm i łykam codziennie

Odpowiedz

tomka
tomka | 2014-08-04 17:56 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jezusie... Gdzie nie zajrzeć tam piszą co innego. Najlepsze jednak jest, że sami lekarze, z którymi się konsultowałam mówią mi całkiem sprzeczne rzeczy. Komedia z tą dietą karmiącej. Nawet nie chce mi się przytaczać konkretów bo bym jeszcze godzinę pisała. Myślę sobie zatem, że najlepszą metodą jest zdrowy rozsądek tzn. stopniowe wprowadzanie produktów i wnikliwa obserwacja dziecka. Inaczej, dosłownie, nic poza kurczakiem (a faszerowanie hormonami i antybiotykami w nim zawartymi już wszelkiej maści specjalistom nie przeszkadza?), gotowaną marchewką, burakami i ziemniakami bym nie jadła...

Odpowiedz

y
y | 2013-11-23 16:54 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Pomidory sa polecane i odradzane jednoczesnie.hmmm...

Odpowiedz

mamao
mamao | 2013-09-06 21:28 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Co to za brednie?? Alkohol przy karmieniu to tak jak alkohol w ciąży. Nawet jedna lampka wina przenika do pokarmu, a w efekcie do krwiobiegu dziecka!!!

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

lola
lola | mamao | 2014-07-01 22:14 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

mi na szkole rodzenia pielęgniarka ds laktacji powiedziała że kieliszek wina nie zaszkodzi raz na jakiś czas

Odpowiedz

niki
niki | 2013-06-26 15:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

jestem mamą 7 tygodniowego bobasa i jem wszystko oprócz smażonego, jeśli juz mam ochotę na filet z kurczaka z patelni to owijam go w folię i smażę na patelni,po za tym jem wieprzowinę w każdej postaci czy to gulasz czy spagetti najpierw trochę podsmażam na patelni a potem duszę w sosie własnym, co do sosów to robię je sama nie kupuję tych z torebek, wody nie lubię więc piję dużo soku tymbark jabłko mięta, kawy bezkofeinowej i kawy typu inka po za tym herbatę miętową bo lubię.Co do pieczywa to jem chleb obojętnie jaki , bułki, chleb tostowy. Ze słodyczy to wszystkie batoniki typu mars, snikers itp. Mój bobas nie ma kolek załatwia się normalnie śpi spokojnie , i co najważniejsze ładnie przybiera na wadze nawet 1kg w ciągu 3 tygodni, niektórzy nie wierzą że dziecko karmione piersią może tak ładnie przybierać na wadze a żeby było śmieszniej to mam 157 wzrostu i ważę 47 kg, rozmiar miseczki B :DDD dodam jeszcze że to moje drugie dziecko,pierwsze ma 5 lat więc wiem co mówię , a co do owoców to średnio za nimi przepadam jem tylko banany i truskawki maczane w cukrze :))) pozdrawiam przyszłe i obecne mamusie nie dajcie się zagłodzić i zwariować jeśli będziecie nie dojadać to maluch będzie płakał nie z powodu kolek tylko z głodu bo pokarm będzie mało treściwy.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?