Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta małego geniusza – praktyczne porady

| 06.02.2015, aktualizacja: 09.02.2015 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(4)
dziecko, okulary, jabłko, jedzenie
fot. fotolia
Chcesz mieć mądre i szczęśliwe dziecko? Sprawdź, jakie produkty najbardziej „lubi” mózg dziecka, a które go zatruwają.
Mózg człowieka rośnie w pierwszych latach życia znacznie szybciej niż w jakimkolwiek innym okresie. Sam mózg dziecka zużywa aż 60 % energii wykorzystanej przez dziecko. Energia ta jest generowana z pożywiania, wpływa na proces przemiany i wzrostu komórek mózgowych. Właściwa dieta dziecka może w sposób optymalny nie tylko zwiększyć energię dziecka, ale również umysłową kreatywność oraz poprawić samopoczucie. Dlatego tak ważne jest, co podajesz dziecku do jedzenia w pierwszych latach jego życia. Dieta małego dziecka, która zawiera zbyt dużo cukru i tłuszczów ma nie tylko negatywny wpływ na zdrowie, ale również (zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Bristolu ) prowadzi do niższego IQ u dzieci.

Co jeść, by mieć inteligentne i szczęśliwe dziecko?

Oto cztery złote elementy diety małego geniusza:
  • "mądre" tłuszcze,
  • zrównoważony poziom cukru,
  • witaminy i minerały,
  • unikanie "śmieciowego" jedzenia.

"Mądre" tłuszcze zwiększą IQ twojego dziecka

Mózg składa się w 60% z tłuszczów. To właśnie one dostarczają głównych składników błonom komórek mózgowych. 40-50% kalorii w diecie dziecka powinno pochodzić z tłuszczów.

To jest najlepszym źródłem "mądrych" tłuszczów:
  • ryby morskie (zwłaszcza łosoś),
  • olej lniany,
  • awokado,
  • oliwa z oliwek,
  • nasiona słonecznika, dyni, sezamu,
  • masło orzechowe.

Zrównoważony poziom cukru a inteligencja dziecka

Dlaczego odpowiedni poziom cukru w organizmie dziecka jest tak ważny?
Cukier jest czymś w rodzaju paliwa dla mózgu. Pamiętaj o odpowiedniej ilość i rodzaj cukrów, które podajesz dziecku.
Zbyt duża ilość cukru może przyczynić się do nadpobudliwości dziecka i problemów z koncentracją. Nadmiar cukru w spożywanych pokarmach może negatywnie wpłynąć na zdrowie dziecka i przyczynić się do otyłości. Zapewnienie stałego poziomu cukru poprzez spożywanie go w niewielkich ilościach, ale często pomoże utrzymać dziecku odpowiedni poziom energii i koncentrację.
Za mało cukru w organizmie – dziecko może czuć się zmęczone, rozdrażnione.  
Co jest najlepszym źródłem cukrów:
  • owies,
  • brązowy ryż,
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • owoce,
  • rośliny strączkowe

Witaminy i minerały na lepsze IQ dziecka

Witaminy i minerały są składnikami odżywczymi, których organizm dziecka potrzebuje, by prawidłowo funkcjonować. Brak niektórych witamin może być dotkliwie odczuwany przez mózg dziecka. Może on być przyczyną zaburzeń pamięci, kojarzenia, problemów z koncentracją. Dla prawidłowego rozwoju mózgu podawaj dziecku owoce i warzywa (będące głównym "dostarczycielem" witamin i minerałów) przynajmniej 5 razy dziennie. Przy prawidłowym odżywianiu dziecko nie musi zażywać suplementów, by uzyskać optymalną wydajność mózgu.

Jedzenie toksyczne dla mózgu

Mózg jest bardzo podatny na czynniki toksyczne. Toksyny, które mogą zostać wprowadzone do organizmu z pożywieniem mogą być przyczyną uszkodzeń komórek mózgowych, a w efekcie mogą powodować zaburzenia ich zachowań i wielu schorzeń.
Żywność typu fast-food to sztucznie przetworzone tłuszcze, które podnoszą poziom cholesterolu we krwi.
Tego nie podawaj małemu dziecku:
  • batoniki,
  • zupy i sosy w proszku,
  • kostki rosołowe,
  • smażona żywność typu fast-food,
  • chipsy,
  • parówki,
  • frytki.
Zobacz też: Co to są produkty wysoko przetworzone i dlaczego dzieci nie powinny ich jeść?
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?