Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Czy karmiąca mama może jeść bez obaw dynię?

| 02.09.2015, aktualizacja: 09.09.2015 | 0

Najpopularniejszą odmianą dyni jest dynia zwyczajna, ale to zdrowe warzywo ma też kilka innych pysznych odmian. Bardzo cenne odżywczo są też pestki dyni.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Dynia dla karmiącej mamy
fot. Fotolia
Dynia to niskokaloryczne warzywo, które można przyrządzać na wiele sposobów. Ma kilka odmian, które czasem bardzo się od siebie różnią. Bardzo wartościowe są również pestki dyni. Zobacz, dlaczego warto jeść dynię.

Co dobrego w dyni?

Dynia jest niezwykle bogata w beta-karoten, ma też sporo potasu, fosforu oraz witamin z grupy B, zwłaszcza B2, i jest zupełnie pozbawiona sodu (nadmiar tego pierwiastka jest dość powszechny w naszej diecie). Dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia, wzmacnia układ odpornościowy.
Bardzo wartościowe są też pestki dyni. Zawierają mnóstwo magnezu (w 100 g jest ok. 150 proc. dziennego zapotrzebowania), fosforu (w 100 g aż 168 proc. dziennego zapotrzebowania), manganu (214 proc.) i cynku (80 proc. zapotrzebowania na cynk kobiet i 50 proc. mężczyzn). Cynk wzmacnia cerę, rozjaśnia ją i wygładza, przyśpiesza gojenie ran. Pestki dyni są też bogate w witaminę B3, czyli niacynę, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Czy karmiąca mama może jeść dynię?

Karmiąca mama może bez obaw jeść dynię, w każdej postaci. To wartościowe warzywo, które zawiera bardzo mało kalorii (28 kcal w 100 g) i jest łatwostrawne.

Zobacz też: Mleko na zapas: odciąganie, zamrażanie, odmrażanie

Kiedy jest najlepszy sezon na dynię?

W naszym kraju sezon na dynię trwa od września do stycznia. Dynia doskonale się przechowuje nawet przez pół roku i jest idealna na przetwory.

Jak jeść dynię?

Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej w niem witamin. Nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Można z niej przygotować zupę, placki, dżem, dodawać ją do ciasta, makaronu czy kopytek.
Odmiany dyni:
  • zwyczajna – zwana też olbrzymią, w Polsce najbardziej popularna, ma okrągły lub podłużny kształt, kolor skórki od zielonkawego do jasnożółtego lub pomarańczowego, jej miąższ może być żółty lub pomarańczowy. Ten gatunek dyni może ważyć nawet do 45 kg. Jej miąższ nie jest tak słodki i aromatyczny jak innych gatunków dyni.
  • piżmowa – ma nieduże rozmiary i kształt gruszki. Kolor jej skórki ma odcienie od kremowego do ciemnobrązowego, a miąższ jest złoty lub pomarańczowy, z małą ilością pestek. Waży zwykle od 1 do 2,5 kg. Ma słodki, kremowy, pozbawiony włókien miąższ.
  • hokkaido – jest nieduża, ma intensywnie pomarańczową skórkę i jasnopomarańczowy miąższ. Jej miękka skórka jest jadalna (najlepiej gdy pochodzi z ekologicznej uprawy). Może być gotowana na parze, pieczona w całości lub w kawałkach, duszona lub być wykorzystywana do zup dyniowych.
  • japońska kabocha – jest mała, spłaszczona, ma twardą, chropowatą, ciemnozieloną skórkę z jaśniejszymi paskami. Miąższ jest słodki, kremowy i niewłóknisty, o pomarańczowym zabarwieniu. Jest doskonała do deserów i ciast. Średnica tej dyni może sięgać do 30 cm. Kabochę można gotować na parze, piec i dusić. Jeśli nie jest duża, można ją piec w całości po nakłuciu skórki.
  • makaronowa – jest nieduża i podłużna. Może osiągnąć 20-30 cm długości i ważyć 1-1,5 kg. Ma dość niezwykłą strukturę: po ugotowaniu żółty miąższ może być rozdzielany widelcem i wyglądem przypomina spaghetti. Często stosuje się ją jako niskokaloryczną lub bezglutenową alternatywę dla makaronu.

Wróć do talerza
Czytaj też na Polki.pl: 5 pomysłów na dekoracje z dyni
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?