Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co jeść, by nie chorować? 9 sposobów na wzmocnienie odporności

| 13.10.2008, aktualizacja: 24.09.2014 | 0

Już za moment jesień rozgości się na dobre. A to pora roku, która sprzyja przeziębieniom i różnym innym infekcjom. Można się przed nimi bronić, odpowiednio komponując jadłospis.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
rodzina, kuchnia, warzywa
Dieta sprzyjająca odporności? Tak! I to dla całej rodziny: dziecka, ciebie, zwłaszcza jeśli jesteś w ciąży, męża. Przewód pokarmowy to ważna część układu odpornościowego, który nie tylko chroni przed chorobami, ale jest naszym wewnętrznym lekarzem (kieruje procesem samoleczenia). Dieta to dobra broń przeciw chorobom. Co zatem jeść?

1. Przyrządź pasztet z soczewicy

Soczewica zawiera saponiny wspomagające układ odpornościowy. Jest źródłem białka roślinnego, składników mineralnych i witamin: A, B1, B2.
Nasza rada. Zrób pasztet bez pieczenia: filiżankę soczewicy namocz i ugotuj do miękkości. Dodaj trzy łyżki zmielonych włoskich orzechów, łyżkę soku z cytryny, łyżeczkę łagodnej musztardy oraz łyżkę oleju. Zmiksuj, wymieszaj z łyżką posiekanej zielonej pietruszki i odrobiną soli kamiennej. Pasztet jest świetny do smarowania kanapek i grzanek.
Od kiedy? Od 3. roku.

2. Podawaj sok ze świeżej marchwi

Marchewka to bogate źródło prowitaminy A, która m.in. zwiększa odporność na infekcje. Zawiera też witaminy: C, D, E, K i składniki mineralne: potas, wapń, mangan, żelazo. Sok marchwiowy wpływa korzystnie na trawienie, a niejadkom poprawia apetyt.
Nasza rada. Marchewkę na sok domowej roboty kupuj w sklepach ekologicznych lub na bazarze u uczciwego sprzedawcy. To ważne, bo w korzeniu marchwi mogą gromadzić się pozostałości nawozów sztucznych. Wybieraj warzywa nieduże, o zaokrąglonych końcach i intensywnie pomarańczowe. Do soku dodaj kilka kropli oliwy.
Od kiedy? Niemowlętom lepiej podawaj gotowy sok (od 5. miesiąca). Starszym dzieciom pół szklanki świeżego soku trzy razy w tygodniu.

Zobacz też: 6 sposobów, jak uprzyjemnić dziecku posiłki

3. Dodawaj miód do potraw i napojów

Miód ma działanie wzmacniające, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i oczyszczające. Stymuluje produkcję czerwonych krwinek i hemoglobiny.
Nasza rada. Najlepiej dodawać go do ciepłej (nie gorącej) wody z cytryną. Wystarczy łyżeczka na pół szklanki.
Od kiedy? Od 3. roku życia.

4. Gotuj potrawy z kaszy jaglanej

Kasza jaglana to królowa wszystkich kasz. Obfituje w witaminy z grupy B, lecytynę, wapń, potas, żelazo, tryptofan (cenny aminokwas). Kleik z kaszy jaglanej wzmacnia organizm i pomaga w leczeniu przeziębienia.
Nasza rada. Zrób kaszę na słodko: do litra wrzącej wody wsyp szczyptę soli kamiennej i szklankę kaszy jaglanej. Gotuj do miękkości. Pod koniec dodaj po łyżce rodzynek, drobno pokrojonych daktyli i suszonych moreli. Kaszę ugotowaną na słono podawaj z jogurtem naturalnym.
Od kiedy? Od 2. roku, kleik już od 5. miesiąca.

5. Podawaj kolorowe warzywa i owoce

Warzywa i owoce oprócz witamin i mikroelementów zawierają substancje biologicznie czynne, które chronią przed chorobami, oraz tzw. biokatalizatory usprawniające ciała odpornościowe. Dlatego często podawaj:
  • zupy wielowarzywne – także bez wywarów mięsnych;
  • soki owocowe z miąższem – np. jabłkowy z kiwi, pomarańczowy z gruszką;
  • surówki i sałatki – ze świeżych warzyw i owoców.
Nasza rada. Żeby poprawić smak zupy, dodaj łyżeczkę masła, oleju. Sałatki doprawiaj oliwą, cytryną, jogurtem.
Dla kogo? Zupa jarzynowa i soki od 5. miesiąca, surówki i sałatki po 18. miesiącu.

Zobacz też: Jak poprawić odporność? 6 najlepszych źródeł witaminy C
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?