Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Idealna dieta po porodzie

| 23.10.2008, aktualizacja: 31.08.2015 | 2
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(6)
mama, noworodek, karmienie piersią
Nie oszukujmy się, karmienie piersią to spory wysiłek dla twojego organizmu. Teraz musisz się właściwie odżywiać, nie tylko ze względu na dziecko, ale i na siebie.
Myślisz przede wszystkim o dziecku, o tym, by twój pokarm jak najlepiej mu służył i był dla niego w pełni wartościowy. Ale nie możesz zapomnieć o sobie. To zrozumiałe, że chciałabyś jak najszybciej schudnąć, ale nie to jest teraz twoim priorytetem. Najważniejsze, by dieta nie zubożyła organizmu. Rozwiejemy wątpliwości dotyczące jej komponowania razem z dietetyczką Edytą Gulińską, autorką książki o żywieniu kobiet w ciąży.

Co powinnam jeść, kiedy karmię noworodka piersią? Czy są jakieś zasady?

Najlepiej jeść to, co się lubi. Ale nie wyłącznie ciastka, maślane bułeczki, czekoladki. To mogłoby doprowadzić do nadwagi (uwaga: przybieranie na wadze osłabia laktację), i niedoborów białka, witaminy C oraz żelaza, które są w tym okresie bardzo ważne i potrzebne.

W diecie mamy karmiącej powinny znaleźć się przede wszystkim potrawy lekkostrawne, czyli gotowane i duszone (a nie smażone), niezbyt tłuste i bardzo urozmaicone pod względem składników odżywczych. Czyli nic, o czym byś do tej pory nie słyszała. Na tym zasadzają się reguły zdrowej, polecanej każdemu diety. Oczywiście jest wśród nich też miejsce na drobne przyjemności, z akcentem na słowie drobne.

Karmię noworodka piersią. Czy muszę jeść więcej?

Kiedy karmisz, twoja dieta w ciągu dnia powinna być bogatsza o ok. 500 kcal w stosunku do tego, co jadłaś w ciąży. Powinnaś siadać do stołu regularnie, pięć–sześć razy dziennie, i nie zapominać przy okazji każdego posiłku o warzywach i owocach. To one są źródłem witaminy C, beta-karotenu, błonnika i składników mineralnych. Przynajmniej dwa posiłki muszą także zawierać produkty z dużą ilością żelaza: chude mięso, dobre gatunkowo wędliny, ryby, warzywa strączkowe. Jest to szczególnie ważne właśnie po urodzeniu dziecka, gdy organizm regeneruje się po zmniejszeniu zasobów żelaza w czasie ciąży lub po utracie krwi w trakcie porodu.

Karmię noworodka piersią. Jakich składników powinnam przyjmować więcej?

Zapotrzebowanie mamy, która karmi, na składniki odżywcze, takie jak białko, witaminy i minerały, jest jeszcze wyższe niż w czasie ciąży. W pierwszych sześciu miesiącach potrzebujesz więcej białka (ok. 20 g w ciągu doby), szczególnie białka zwierzęcego (obfituje w nie mleko i jego przetwory, mięso oraz ryby) oraz białka, które pochodzi z roślin strączkowych.

Podczas laktacji aż o 100 proc. wzrasta zapotrzebowanie na witaminę A, nieco mniej na folacynę potocznie zwaną kwasem foliowym oraz cynk. Kiedy karmisz, potrzebujesz dwa razy więcej NNKT, czyli wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

jowita
jowita | 2014-01-10 19:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jesli chodzi o mleko i zwiekszenie laktacji to tutaj na pewno warto pomyslec o Femaltikerze. Dla mnie sprawdza sie najlepiej i nie mam problemów z pokarmem.

Odpowiedz

agatridze
agatridze | 2009-04-24 12:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Witam :)jakie ryby morskie może jeść mamusia karmiąca piersią ???

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?