Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Jadłospis dla rocznego dziecka

| 05.03.2013 | 20

Twoje dziecko skończyło pierwszy rok życia i masz problem z układaniem jego codziennego menu? Wydrukuj przykładowe jadłospisy, a planowanie posiłków stanie się prostsze.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(10)
Jadłospis rocznego dziecka jest prawie taki jak dorosłego, ale nie identyczny. Przygotowaliśmy dla ciebie listę dietetycznych kruczków. Jeśli będziesz o nich pamiętać podczas przygotowywania posiłków dla roczniaka – dziecko będzie zdrowe i pełne energii.

5 posiłków dziennie, ale o stałych porach

Po pierwszym roku menu dziecka nadal musi zawierać wszystkie niezbędne składniki: białka, tłuszcze i węglowodany. Te trzy główne grupy powinny mieć odpowiednie proporcje. Ważne jest też, by pilnować stałych pór posiłków. Właśnie teraz bowiem ustala się tempo metabolizmu dziecka. Jeśli będzie jadał bardzo nieregularnie, organizm przestawi się na „tryb oszczędnościowy” i zacznie gromadzić tkankę tłuszczową (a metabolizm zwolni). To marny kapitał na przyszłość, bo wolny metabolizm to większa skłonność do tycia. Poza tym trzeba też pamiętać, że żołądek dziecka jest o wiele mniejszy niż dorosłego i lepiej funkcjonuje, gdy dostaje małe porcje jedzenia, ale za to częściej (a nie odwrotnie).

Zobacz też: Dieta na dobry nastrój

Różnorodność, ale kontrolowana

Dobrze skomponowany jadłospis pomoże dziecku w przyszłości uniknąć problemów z otyłością, nadwagą, czy nawet chorób serca. Urozmaicaj menu swojego starszaka, ale zdrowymi produktami. Niestety, większość rodziców o tym nie pamięta. Dużo ponadrocznych dzieci dostaje niezdrowe dla nich zwykłe parówki, czarną herbatę, smażone kotlety i słodkie gazowane napoje. Zupełnie nie to mieliśmy na myśli, pisząc o tym, że maluch będzie jadł „po dorosłemu”. Lepiej w inny sposób wykorzystać ciekawość dziecka i zapał do jedzenia nowości. To najlepszy moment do tego, by przyzwyczaić je do chrupania słupków świeżej marchewki lub popijania wody.

Solidne porcje, ale na miarę wieku

Pamiętaj o tym, że jeśli będziesz nakładać dziecku zbyt duże porcje, może zamienić się w niejadka. Góra jedzenia na talerzu demotywuje – dziecko wie, że i tak wszystkiego nie zje i mama będzie niezadowolona. Lepiej zatem podać mniej (i ewentualnie dołożyć albo powiększyć następny posiłek), niż zabrać ze stołu talerz pełen jedzenia.

Porcją dla dorosłego jest np. jedno średniej wielkości jabłko lub marchewka, lub szklanka soku. Dzieciom dietetycy zalecają w ciągu dnia 200 g owoców i 400–500 g warzyw. Podziel tę ilość na porcje zgodnie z tym, co lubi dziecko. Podaj mu np. pół jabłka, morelę, pół szklanki soku – to dzienna porcja owoców. Warzywa gotuj na parze, podawaj w zupach albo surowe w cząstkach.

Kliknij w przykładowy jadłospis rocznego dziecka, aby go wydrukować.
 

dieta rocznego dziecka, jadłospis rocznego dziecka, karmienie rocznego dziecka

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (20)
avatar

mmm
mmm | 2014-11-22 21:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

moje roczne dziecko też nie potrafi jeszcze gryźć, zmiksowanym ryżem w postaci małych grudek się dławi, a ma zjeść kotleta? ludzie bez wyobraźni myślą też nad postacią posiłków w słoiczkach od 6mcy wzwyż (np.cały makaron dla bezzębnika?), które muszę codziennie miksować. również uważam, że przy takim menu dziecko padłoby z głodu.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

polka
polka | mmm | 2014-12-05 11:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

To je naucz, bo już powinno. Potem będą problemyz wymowa! Makaron w obiadkach słoiczkowych jest bardzo miękki wręcz rozgotowany i normalnie dzieci 7-8 mies sobie z nim radzą nawet jak nie mają zębów. To samo ryż.
Moje roczne je surowa marchewkę, wyciąga z jedzenia duże kawałki warzyw i mięsa i je zjada. Ma z tego frajdę.Twoje tez to polubi. P.S. Moje tez na początku się dlawiło. Często.

Odpowiedz

hahs
hahs | 2014-11-20 19:40 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ten jadłospis to porazka, najpierw napisane ze nie podawac dziecku smazonego a potem w jadlospisie kotlety i nalesniki, nie podawac slodkiego a potem ciasto i kisiel czy budyn.
Masakra.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Dala
Dala | hahs | 2014-12-02 13:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A gdzie tu jest napisane, że kotlet ma być smażony? Jak nie potraficie inaczej zrobić kotlecików dla dziecka to polecam przepisy z tej strony. Jeżeli chodzi o naleśniki to przydałaby się teflonowa patelnia - odrobina oleju do ciasta (bo tłuszcz jest ważny) i smażysz bez tłuszczu. Tak samo kisiel czy budyń - przepisy bez cukru są na tej stronie i chyba są pyszne dla bobasa, bo wpiernicza aż jej się uszy trzęsą. Trochę wysiłku i wyobraźni mamuśki!

Odpowiedz

ho
ho | 2014-11-20 19:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

i domowe ciasto :/

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Dala
Dala | ho | 2014-12-02 13:20 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Tak, domowe drożdżowe ciasto...

Odpowiedz

jd
jd | 2014-08-21 21:17 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

a mleko????
na sniadanie kaszka na mleku i tyle?
Dziecko do 3 roku zycia potrzebuje duzo wapnia i witaminy D zeby miec mocne kosci, bo rosnie bardzo szybko
Kto ukladal ten jadlospis????

Odpowiedz

acia
acia | 2014-07-26 23:05 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

najpierw piszecie ze dzienna porcja owoców to 200 g, a potem ze dzienna porcja to np. pół jabłka. To ja powiem, że jeszcze nie widziałam 400 gramowego jabłka. Zważylam z ciekawosci - srednie jabłko to ok. 150 gr, czyli połowa będzie ok. 75 gram. Warzywa też ma być niby 400 gram jako dzienna porcja... po czym w przykładowym jadłospisie na dzien trzeci bodajże, jest na sniadanie pomidor, a na obiad pomidorowa, i to wszystko z warzyw. nie sądzę żeby to było 400 gram. sredni pomidor to ok. 150 gram, dziecko 1 roczne w życiu nie zje całego na sniadanie (a jesli juz to nic innego poza tym)...
przeanalizujcie sami co powypisywaliscie ... bo to sie kupy nie trzyma

Odpowiedz

sushi
sushi | 2014-07-12 23:03 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Może jestem z innej planety, ale mojej niespełna 13-miesięcznej córce wyrastają dopiero górne "czwórki" a z dwójek ma tylko lewą górną... czy ktoś mi wytłumaczy jak mam podać dziecku posiadającemu 5 zębów kanapkę z sałatą i wędliną? I jeszcze mi powiedzcie, że wcale się nie zadławi...

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

koko
koko | sushi | 2014-07-13 09:13 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moja właśnie skończyła 12 mcy i ma tylko dolne jedynki i wlasnie wyrznely jej sie dolne dwojki. Z powodzeniem je różne rzeczy - jabłko, brokuły itd i radzi sobie. Z chlebem rowniez. Od poczatku dostawala jedzenie w kawalkach bo nie chciala jesc z lyzeczki.

Odpowiedz

kasia
kasia | sushi | 2014-08-07 21:43 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moja ma dopiero 3 ząbki...:) już widzę tą surową marchewkę do chrupania:)

Odpowiedz

Anula
Anula | sushi | 2014-08-31 23:34 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moja córcia też tak miała. Gdy miała prawie półtora roku, to prawie na raz wyszły jej 4-ki i 3-ki. 4-ki ma naprawdę duże, jak na taką małą buźkę. Teraz (22-mce) bez problemu chrupie ogórki - najchętniej kiszone. Papek nie tknie :)

Odpowiedz

Dala
Dala | sushi | 2014-12-02 13:07 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moja ma 10 miesięcy i tylko dolne jedynki - je chleb z wędliną, makaron, owoce i inne cuda. Już dawno nie robię jej papek. Nawet jak dziecko zębów nie ma to i tak dziąsła są bardzo silne, zresztą dziąsła trzeba ćwiczyć.

Odpowiedz

ela
ela | 2014-02-02 09:32 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

nie macie racji droge mamy, przekarmiacie swoje dzieci, zapominajac, ze zoladek maluszka nie jest taki duzy jak doroslej osoby

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Dala
Dala | ela | 2014-12-02 13:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Prawda. Pakują w maluchy mnóstwo jedzenia. Moja 10 miesięczna córa dostaje 4 posiłki dziennie i nie wyje z głodu.

Odpowiedz

Beatrice
Beatrice | ela | 2014-12-03 11:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moje dziecko dostaje dwa razy tyle jedzenia i domaga się więcej, więc mam mu odmawiać jedzenia? :))))) ps. oczywiście je naprawdę zdrowe jedzenie, a nie coś typu "wędlinka" albo galaretka itp. Czymś takim rzeczywiście może się zapchać i nie musi dużo jeść.

Odpowiedz

mama
mama | 2013-12-12 16:14 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

najbardziej podoba mi się "kaszka na śniadanie jako posiłek bogaty w węglowodany" i "kaszka na kolację, jako danie lekkostrawne" ;))

Odpowiedz

mamuska1980
mamuska1980 | 2013-09-16 23:18 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nie ma sensu się na tym przykładzie wzorować,każda z nas może ułożyć dla swojego dziecka lepszy jadłospis,wystarczy pomyśleć,nie sądzę aby dziecku rocznemu wystarczyło kilka śliwek na drugie śniadanie,wyraźnie czegoś tu brakuje.

Odpowiedz

z
z | 2013-09-04 22:20 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

z całym szacunkiem, ale ten jadłospis układał jakiś idiota!!!! sliwki, nalesniki na kolacje, porażaka!!

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?