Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Dieta na każdy trymestr ciąży (+ gotowe jadłospisy)

| aktualizacja: 01.12.2017 | 39

Na pewno wiesz, że to, co jesz w czasie ciąży, ma ogromny wpływ na ciebie i dziecko. Dobrze skomponowana dieta w ciąży pomaga w rozwoju dziecka, a także w porodzie i powrocie do sylwetki sprzed ciąży. Sprawdź, co jeść w czasie ciąży.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(35)
dieta w ciąży
fot. Fotolia

Odpowiednia, zdrowa dieta w czasie ciąży, pozwoli ci przetrwać 9 miesięcy w dobrej formie: bez podkrążonych oczu, bladej cery, męczących zaparć i zgagi. Odrobina wysiłku przy komponowaniu posiłków zaprocentuje także po porodzie.

Jeśli teraz nie przytyjesz nadmiernie, nie będziesz musiała walczyć z nadwagą. Dobra dieta w czasie ciąży może cię też uchronić przed koniecznością wydania fortuny na dentystę, bo zęby w ciąży psują się szybciej, gdy nie je się mądrze. Wprawdzie nawet najlepsze menu nie da ci – niestety – gwarancji, że przejdziesz przez ciążę bez rozstępów czy kłopotów ze wzdęciami, ale na pewno znacznie zwiększy szansę, że tak się stanie.

Woda w ciążowej diecie

Picie wody łagodzi ciążowe dolegliwości! Zapobiega zmęczeniu, które często ma związek z odwodnieniem. Woda w diecie ciężarnej pomaga zwalczać dokuczliwe nudności: wystarczy, że będziesz pamiętać, by popijać ją często w ciągu dnia. Zapobiega zaparciom, które dają się we znaki wielu przyszłym mamom. Jest też niezastąpiona podczas wymiotów, biegunki i gorączki – nie dopuszcza do groźnego dla ciebie i maluszka w brzuchu odwodnienia.
UWAGA: jeśli nie widzisz naszej galerii zakupowej, dodaj Babyonline.pl do białej listy w Adblock.   

Potrzebujesz około dwóch litrów płynów dziennie. Najlepiej, gdy część dziennego zapotrzebowania na płyny pokryjesz, pijąc niskozmineralizowaną wodę mineralną albo źródlaną. Oprócz niej pij również mleko (jeśli oczywiście lubisz), soki owocowe i warzywne. Czarną herbatę najlepiej zastąpić ziołowymi lub owocowymi. Z mocnej kawy powinnaś zrezygnować. Większość lekarzy godzi się jednak, by przyszłe mamy (szczególnie te z niskim ciśnieniem) wypiły czasem słabszą kawę z mlekiem.

Zobacz też: Kalkulator kofeiny i teiny na Babyonline.pl

Dieta w ciąży nie może szkodzić

Zatrucie pokarmowe to nic przyjemnego: wymioty, biegunka, kiepskie samopoczucie. W ciąży to dodatkowo duży stres. Co zrobić, by go uniknąć?
  • Jedz tylko to, co jest świeże. Coś takiego jak jedzenie „drugiej świeżości” w ciąży nie istnieje!
  • Nie jedz surowego albo niedogotowanego mięsa. Unikaj tatara, krwistych befsztyków, sushi itd. Możesz się zarazić toksoplazmozą.
  • Nie jedz surowych jajek. Mogą się w nich czaić zarazki salmonelli. W kuchni przyszłej mamy powinno też być jak najmniej (najlepiej, by ich w ogóle nie było) „gotowców”, czyli np. kostek rosołowych, sosów instant, konserw. Konserwanty obecne w tego typu produktach nie powinny szkodzić – dopuszczono je do obrotu, a więc są jadalne. Ich nadmiar może się jednak kumulować, dlatego lepiej unikać wysoko przetworzonej żywności. Najzdrowsze jest jedzenie posiłków przygotowywanych w domu.​
Zobacz też: Czego nie jeść w ciąży – ranking zakazanych produktów

A co z ciążowymi zachciankami?

Jeśli są zdrowe, można im ulegać bez przeszkód. O tych niebezpiecznych (jak np. wymieniany już tatar) musisz zapomnieć. Jeśli zaś budzisz się z myślą, że masz ochotę na pasztet z gęsi, zjedz plasterek lub dwa. Zawsze natomiast trzeba się wystrzegać tego, co w ciąży wywołuje wstręt. Jedzenie ma być przyjemnością!

Chłopiec czy dziewczynka? Czy dieta i ciążowe zachcianki mówią, jaka będzie płeć dziecka?
  • Odżywianie w ciąży - ważny umiar

Zapotrzebowanie na energię nie wzrasta w pierwszym trymestrze, w kolejnych zaś – o 300 kalorii dziennie. Dużo bardziej, bo o 50 do 100 proc., wzrasta zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne i witaminy. Wnioski? Nie należy jeść za dwoje, trzeba jeść mądrze, unikając pustych kalorii. W czasie ciąży powinnaś przybrać na wadze od 11,5 (jeśli wcześniej ważyłaś sporo) do 16 kg (jeżeli byłaś bardzo szczupła).
  • Kwas foliowy w ciąży
Dlaczego taki ważny? Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka – zapobiega powstawaniu wad układu nerwowego. Jego niedobór może też prowadzić do przedwczesnego porodu.
Gdzie go szukać? W zielonych warzywach i w pomarańczach. Zawierają go bób, orzechy, słonecznik, kiełki pszenicy. Nawet najlepsza dieta nie pokryje w pełni zapotrzebowania na ten składnik. Dlatego w pierwszym trymestrze powinnaś łykać tabletki z kwasem foliowym.

Zobacz też: Jadłospis na każdy dzień tygodnia dla kobiety w ciąży - pobierz i wydrukuj
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (39)
avatar

Przerażona
Przerażona | 2017-11-26 11:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Artykuł niestety nierzetelny w kilku miejscach, co podważa jego wiarygodność w całości. Niektóre rady są wręcz szkodliwe, redakcja powinna się zastanowić przed publikacją takich rzeczy, a jeśli się nie ma o czymś zielonego pojęcia to albo nie publikować albo skonsultować że specjalistą.

Odpowiedz

bella
bella | 2017-10-30 15:11 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

mnie nestety mocno zamula od początków ciązy i najmniej mi się chce jeść same zdrowe rzeczy bo tak naprawdę to mnie ciągnie do chipsów :d na szczęscie biorę regularnie od początków ciąży mama dha premium, lekarz mi zalecił, czuję sie po tych witaminach ok i wyniki mam w normie, może z czasem mdłości odpuszczą

Odpowiedz

mamusiakubusia
mamusiakubusia | 2017-10-23 14:31 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

To prawda, że picie wody zmniejsza nudności. Doradziła mi to przyjaciółka i faktycznie działa. Zawsze mam przy sobie butelkę cisowianki, kiedy wychodzę z domu i staram się pić często a po trochu. I imbirze też słyszałam, ale z kolei nie odpowiada mi jego smak.

Odpowiedz

Ekspert
Ekspert | 2017-10-09 21:49 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

co za bzdury ... biszkopty ? ręce opadają

Odpowiedz

Maryla
Maryla | 2017-10-05 15:13 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Przyznam z bolem serca, ze dotychczas mialam dwie lewe rece do gotowania, moj facet lepiej gotuje ode mnie. Teraz mi pomagaja przepisy dla kobiet w ciazy ze strony pregna.com.pl ale nie sadzilam, ze z tak wielu rzeczy musze zrezygowac. No coz, zdrowie dziecka jest najwazniejsze!

Odpowiedz

Wiktorka
Wiktorka | 2017-08-10 11:18 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Picie duzej ilosci wody ma zbawienny wplyw nie tylko dla kobiet w ciazy. Wazne jest by przyswajac jak najwiecej cennych witamin podczas ciazy. U mnie akurat bardzo dobrze spisala sie pregna plus, nie czulam zmeczenia jak przy pierwszej ciazy, a maluszek urodzil sie zdrowy i super sie rozwija :)

Odpowiedz

Plakaciara
Plakaciara | 2017-07-06 11:00 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

teraz już ciężko ufać internetowi. Wszędzie jakieś fakeowe opinie, ciężko już teraz komuś zaufać... ale wracając do tematu. Ja sama miałam mega problem z niedoborami witamin i to było mega niefajne, bo czułam ciągłe zmęczenie, nawet byłam już taka mała szczęśliwa, że jestem w ciąży. dziewczyny nie bójcie się o tym mówić. Ja akurat poszłam do mojego lekarza i powiedziałam mu co i jak. Powiedział, że przede wszystkim potrzebna jest zmiana diety i jakieś suplementy i zalecił popytać w aptekach ;) farmaceutki rzucały mi wieloma preparatami, ale jakaś babeczka za mną powiedziała, że u niej świetnie sprawdził się suplement Pregna Plus to spróbowałam i przyznam, że znacznie mi się polepszyło ;)

Odpowiedz

Mała MI
Mała MI | 2017-05-08 19:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

MASKARA ile spamu... aż po oczach bije :/ -"biorę mama dha"... sam dział sprzedaży przez te pseudo opinie zniechęca do zakupu w/w środka :/

Odpowiedz

Limka
Limka | 2017-04-24 16:01 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Zdrowa dieta składająca się tylko ze świeżych produktów powinna być podstawą w pierwszym trymestrze. Warto też ograniczyć ilość przyjmowanych tabletek i kwas foliowy, dha i magnez brać w jednej np. mama dha premium.

Odpowiedz

paulina
paulina | 2017-04-17 23:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ciekawy tekst nawet bardzo! :) pamietajcie jednak drogie mamy, ze tak naprawde kazda diete w ciazy nalezy konsultowac z dietetykiem, a pozniej lekarzem prowadzacym. Ja popełnilam wlasnie taki blad, ze sama probowalam przejsc na diete, nie myslac o szkodzie dla maluszka. skonczylo sie strasznymi zaparciami, z ktorymi nie dawalam sobie rady. dopiero wtedy zwrocilam sie o pomoc do ginekologa. polecil mi dicopeg 10g i na szczescie podzialalo, tak ze polecam i wam, jesli dokuczaja wam zaparcia, wzdecia...

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?