Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta na każdy trymestr ciąży (+ gotowe jadłospisy)

| 09.08.2013, aktualizacja: 06.03.2017 | 32

Na pewno wiesz, że to co jesz w czasie ciąży ma ogromny wpływ na ciebie i dziecko. Dobrze skomponowana dieta w ciąży pomaga w rozwoju dziecka, a także w porodzie i powrocie do sylwetki sprzed ciąży. Sprawdź, co jeść w czasie ciąży.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(25)
dieta w ciąży, ciąża, brzuch w ciąży, odżywianie w ciąży
fot. Fotolia

Odpowiednia, zdrowa dieta w czasie ciąży, pozwoli ci przetrwać 9 miesięcy w dobrej formie: bez podkrążonych oczu, bladej cery, męczących zaparć i zgagi. Odrobina wysiłku przy komponowaniu posiłków zaprocentuje także po porodzie.

Jeśli teraz nie przytyjesz nadmiernie, nie będziesz musiała walczyć z nadwagą. Dobra dieta w czasie ciąży może cię też uchronić przed koniecznością wydania fortuny na dentystę, bo zęby w ciąży psują się szybciej, gdy nie je się mądrze. Wprawdzie nawet najlepsze menu nie da ci – niestety – gwarancji, że przejdziesz przez ciążę bez rozstępów czy kłopotów ze wzdęciami, ale na pewno znacznie zwiększy szansę, że tak się stanie.

Woda w ciążowej diecie

Picie wody łagodzi ciążowe dolegliwości! Zapobiega zmęczeniu, które często ma związek z odwodnieniem. Woda w diecie ciężarnej pomaga zwalczać dokuczliwe nudności: wystarczy, że będziesz pamiętać, by popijać ją często w ciągu dnia. Zapobiega zaparciom, które dają się we znaki wielu przyszłym mamom. Jest też niezastąpiona podczas wymiotów, biegunki i gorączki – nie dopuszcza do groźnego dla ciebie i maluszka w brzuchu odwodnienia. Potrzebujesz około dwóch litrów płynów dziennie. Najlepiej, gdy część dziennego zapotrzebowania na płyny pokryjesz, pijąc niskozmineralizowaną wodę mineralną albo źródlaną. Oprócz niej pij również mleko (jeśli oczywiście lubisz), soki owocowe i warzywne. Czarną herbatę najlepiej zastąpić ziołowymi lub owocowymi. Z mocnej kawy powinnaś zrezygnować. Większość lekarzy godzi się jednak, by przyszłe mamy (szczególnie te z niskim ciśnieniem) wypiły czasem słabszą kawę z mlekiem.

Zobacz też: Kalkulator kofeiny i teiny na Babyonline.pl

Dieta w ciąży nie może szkodzić

Zatrucie pokarmowe to nic przyjemnego: wymioty, biegunka, kiepskie samopoczucie. W ciąży to dodatkowo duży stres. Co zrobić, by go uniknąć?
  • Jedz tylko to, co jest świeże. Coś takiego jak jedzenie „drugiej świeżości” w ciąży nie istnieje!
  • Nie jedz surowego albo niedogotowanego mięsa. Unikaj tatara, krwistych befsztyków, sushi itd. Możesz się zarazić toksoplazmozą.
  • Nie jedz surowych jajek. Mogą się w nich czaić zarazki salmonelli. W kuchni przyszłej mamy powinno też być jak najmniej (najlepiej, by ich w ogóle nie było) „gotowców”, czyli np. kostek rosołowych, sosów instant, konserw. Konserwanty obecne w tego typu produktach nie powinny szkodzić – dopuszczono je do obrotu, a więc są jadalne. Ich nadmiar może się jednak kumulować, dlatego lepiej unikać wysoko przetworzonej żywności. Najzdrowsze jest jedzenie posiłków przygotowywanych w domu.​
Czytaj też: Czego nie jeść w ciąży – ranking zakazanych produktów

A co z ciążowymi zachciankami?

Jeśli są zdrowe, można im ulegać bez przeszkód. O tych niebezpiecznych (jak np. wymieniany już tatar) musisz zapomnieć. Jeśli zaś budzisz się z myślą, że masz ochotę na pasztet z gęsi, zjedz plasterek lub dwa. Zawsze natomiast trzeba się wystrzegać tego, co w ciąży wywołuje wstręt. Jedzenie ma być przyjemnością!

Chłopiec czy dziewczynka? Czy dieta i ciążowe zachcianki mówią jaka będzie płeć dziecka?
  • Odżywianie w ciąży - ważny umiar

Zapotrzebowanie na energię nie wzrasta w pierwszym trymestrze, w kolejnych zaś – o 300 kalorii dziennie. Dużo bardziej, bo o 50 do 100 proc., wzrasta zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne i witaminy. Wnioski? Nie należy jeść za dwoje, trzeba jeść mądrze, unikając pustych kalorii. W czasie ciąży powinnaś przybrać na wadze od 11,5 (jeśli wcześniej ważyłaś sporo) do 16 kg (jeżeli byłaś bardzo szczupła).
  • Kwas foliowy w ciąży
Dlaczego taki ważny? Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka – zapobiega powstawaniu wad układu nerwowego. Jego niedobór może też prowadzić do przedwczesnego porodu.
Gdzie go szukać? W zielonych warzywach i w pomarańczach. Zawierają go bób, orzechy, słonecznik, kiełki pszenicy. Nawet najlepsza dieta nie pokryje w pełni zapotrzebowania na ten składnik. Dlatego w pierwszym trymestrze powinnaś łykać tabletki z kwasem foliowym.

Zobacz też: Jadłospis na każdy dzień tygodnia dla kobiety w ciąży - pobierz i wydrukuj

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (32)
avatar

Mała MI
Mała MI | 2017-05-08 19:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

MASKARA ile spamu... aż po oczach bije :/ -"biorę mama dha"... sam dział sprzedaży przez te pseudo opinie zniechęca do zakupu w/w środka :/

Odpowiedz

Limka
Limka | 2017-04-24 16:01 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Zdrowa dieta składająca się tylko ze świeżych produktów powinna być podstawą w pierwszym trymestrze. Warto też ograniczyć ilość przyjmowanych tabletek i kwas foliowy, dha i magnez brać w jednej np. mama dha premium.

Odpowiedz

paulina
paulina | 2017-04-17 23:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ciekawy tekst nawet bardzo! :) pamietajcie jednak drogie mamy, ze tak naprawde kazda diete w ciazy nalezy konsultowac z dietetykiem, a pozniej lekarzem prowadzacym. Ja popełnilam wlasnie taki blad, ze sama probowalam przejsc na diete, nie myslac o szkodzie dla maluszka. skonczylo sie strasznymi zaparciami, z ktorymi nie dawalam sobie rady. dopiero wtedy zwrocilam sie o pomoc do ginekologa. polecil mi dicopeg 10g i na szczescie podzialalo, tak ze polecam i wam, jesli dokuczaja wam zaparcia, wzdecia...

Odpowiedz

trelka
trelka | 2017-04-14 11:23 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja wychodzę z założenia, że w czasie witamin potrzebna jest zdecydowanie większa uwaga przy doborze odpowiednich witamin, nie każdych potrzebujemy w takiej samej ilości, ważny jest kwas foliowy, jod, kwasy omega, ja te wszystkie składniki mam w preparacie mama dha premium + wiem, że dostarczam odpowiednie witaminy do swojego organizmu i dbam o prawidłowy rozwój swojego maluszka.

Odpowiedz

onska
onska | 2017-04-11 23:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

mi ciężko przez pierwszy trymestr z dietą, bo ciągle mam nudności i ledno coś mogę w siebie wcisnąć, od początku ciąży biorę mama dha bo tam jest wszystko co potrzebne maluszkowi i nie muszę brać kilju różnych rzeczy, zalezało mi na tym żeby był jod bo miałąm kiedyś problemy z tarczycą a wiem ze ciąża takie rzeczy może nasilić

Odpowiedz

Matija
Matija | 2017-04-10 17:28 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Przyjmowanie kwasu foliowego w ciąży jest mega ważne. Ale nie można też o nim zapominać po urodzeniu dziecka. No, ale wracając do ciąży, a bliżej do pierwszego trymestru, to ja oprócz kwasu foliowego brałam dha i garść innych witamin, bo lekarz poradził mi, żebym stosowała to jako uzupełnienie zdrowej diety - miałam ogólnie słabe wyniki krwi. Dlatego przez ciążę i po urodzeniu Jaśka biorę mama dha premium, bo tam w jednej tabletce mam to wszystko.

Odpowiedz

yubi
yubi | 2017-04-10 14:30 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bardzo fajny artykuł, wszystko wypisane właściwie od punktów. Szczególnie, że nie wiedziałam, że wit. C pomaga wchłaniać żelazo i że ważne jest białko zwierzęce (nie jestem wegetarianką, ale też nie zapalczywym mięsożercą ;)) Niestety w mojej pierwszej ciąży organizm bardzo często miał ochotę na bardzo niezdrowe rzeczy - słodycze, chipsy itp ;) ale nie dałam się! Niestety prawie do końca ciąży chodziłam do pracy, więc nie miałam takiego komfortu i zbyt wiele czasu na obczajanie, gdzie są jakie witaminy, po prostu jadłam więcej warzyw, owoców i roślin strączkowych. Kwas foliowy i witaminy szczególnie w 1 trymestrze uzupełniałam zażywając mama dha premium (oczywiście po konsultacji z lekarzem). Pewnie to sprawiło, że moje samopoczucie było OK, bo naprawdę nie każdy ma głowę na AŻ TAKIE pilnowanie diety...

Odpowiedz

Urszula
Urszula | 2017-02-17 08:08 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

witam jestem dietetykiem po WUM. jedna uwaga do artykułu. Woda mineralna nie jest antidotum na puchnięcie w ciąży, a wręcz potrafi je nasilać, ponieważ jest napojem zimnym i wyziębiającym organizm. Bezpieczniejsze są różnorodne bardzo słabe herbatki ziołowe (z 1 saszetki zaparza się 2-3 razy). Do takich herbatek dodajemy minimalne ilości cynamonu lub imbiru lub kozieradki lub korzenia lukrecji. Pić ciepłe lub letnie. Zródłem płynów są też owoce. Rola diety, bardzo ważna, ale nie zwalnia przyszłych mam od spacerów na świezym powietrzu, delikatnych ćwiczeń (na leżąco) wzmacniających kręgosłup, odpowiedniej porcji snu i dobrego humoru. W ciązy nie oglądamy horrorów, jeśli dziecko ma być po urodzeniu spokojne i przesypiać noce, powodzenia

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

julita
julita | Urszula | 2017-04-28 15:32 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

czy mozna pic czystek?

Odpowiedz

eryka
eryka | 2016-09-14 15:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

no cholina ma duży wpływ na rozwój mózgu i pamięci dziecka więc na pewno się ją zaleca od drugiego trymestru

Odpowiedz

klasyka
klasyka | 2016-09-12 12:43 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A cholina jest taka ważna? Nie słyszałam w sumie wcześniej że trzeba sobie czegoś takiego dostarczać w ciąży

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?