Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta na każdy trymestr ciąży (+ gotowe jadłospisy)

| 09.08.2013 | 7

Pewnie nie trzeba cię przekonywać, że to, co jesz, ma ogromne znaczenie dla dziecka. Dobrze odżywiając się w ciąży, działasz jednak także na własną korzyść.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(12)
dieta w ciąży, ciąża, brzuch w ciąży, odżywianie w ciąży
fot. Fotolia
Odpowiednia, czyli zdrowa, dieta pozwoli ci przetrwać 9 miesięcy w dobrej formie: bez podkrążonych oczu, bladej cery, męczących zaparć i zgagi. Odrobina wysiłku przy komponowaniu posiłków zaprocentuje także po porodzie.

Jeśli teraz nie przytyjesz nadmiernie, nie będziesz musiała walczyć z nadwagą. Dobra dieta może cię też uchronić przed koniecznością wydania fortuny na dentystę, bo zęby w ciąży psują się szybciej, gdy nie je się mądrze. Wprawdzie nawet najlepsze menu nie da ci – niestety – gwarancji, że przejdziesz przez ciążę bez rozstępów czy kłopotów ze wzdęciami, ale na pewno znacznie zwiększy szansę, że tak się stanie.

Woda w ciążowej diecie

Jest świetna na ciążowe dolegliwości! Zapobiega zmęczeniu, które często ma związek z odwodnieniem. Pomaga zwalczać dokuczliwe nudności: wystarczy, że będziesz pamiętać, by popijać ją często w ciągu dnia. Zapobiega zaparciom, które dają się we znaki wielu przyszłym mamom. Jest też niezastąpiona podczas wymiotów, biegunki i gorączki – nie dopuszcza do groźnego dla ciebie i maluszka w brzuchu odwodnienia. Potrzebujesz około dwóch litrów płynów dziennie. Najlepiej, gdy część dziennego zapotrzebowania na płyny pokryjesz, pijąc niskozmineralizowaną wodę mineralną albo źródlaną. Oprócz niej pij również mleko (jeśli oczywiście lubisz), soki owocowe i warzywne. Czarną herbatę najlepiej zastąpić ziołowymi lub owocowymi. Z mocnej kawy powinnaś zrezygnować. Większość lekarzy godzi się jednak, by przyszłe mamy (szczególnie te z niskim ciśnieniem) wypiły czasem słabszą kawę z mlekiem.

Dieta w ciąży nie może szkodzić

Zatrucie pokarmowe to nic przyjemnego: wymioty, biegunka, kiepskie samopoczucie. W ciąży to dodatkowo duży stres. Co zrobić, by go uniknąć?

Jedz tylko to, co jest świeże. Coś takiego jak jedzenie „drugiej świeżości” w ciąży nie istnieje!

Nie jedz surowego albo niedogotowanego mięsa. Unikaj tatara, krwistych befsztyków, sushi itd. Możesz się zarazić toksoplazmozą.

Nie jedz surowych jajek. Mogą się w nich czaić zarazki salmonelli. W kuchni przyszłej mamy powinno też być jak najmniej (najlepiej, by ich w ogóle nie było) „gotowców”, czyli np. kostek rosołowych, sosów instant, konserw. Konserwanty obecne w tego typu produktach nie powinny szkodzić – dopuszczono je do obrotu, a więc są jadalne. Ich nadmiar może się jednak kumulować, dlatego lepiej unikać wysoko przetworzonej żywności. Najzdrowsze jest jedzenie posiłków przygotowywanych w domu.

A co z ciążowymi zachciankami? Jeśli są zdrowe, można im ulegać bez przeszkód. O tych niebezpiecznych (jak np. wymieniany już tatar) musisz zapomnieć. Jeśli zaś budzisz się z myślą, że masz ochotę na pasztet z gęsi, zjedz plasterek lub dwa. Zawsze natomiast trzeba się wystrzegać tego, co w ciąży wywołuje wstręt. Jedzenie ma być przyjemnością!

Co jeść w ciąży, a czego unikać? Radzi ginekolog:


Odżywianie w ciąży - ważny umiar

Zapotrzebowanie na energię nie wzrasta w pierwszym trymestrze, w kolejnych zaś – o 300 kalorii dziennie. Dużo bardziej, bo o 50 do 100 proc., wzrasta zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne i witaminy. Wnioski? Nie należy jeść za dwoje, trzeba jeść mądrze, unikając pustych kalorii. W czasie ciąży powinnaś przybrać na wadze od 11,5 (jeśli wcześniej ważyłaś sporo) do 16 kg (jeżeli byłaś bardzo szczupła).

Kwas foliowy w ciąży

Dlaczego taki ważny? Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka – zapobiega powstawaniu wad układu nerwowego. Jego niedobór może też prowadzić do przedwczesnego porodu.
Gdzie go szukać? W zielonych warzywach i w pomarańczach. Zawierają go bób, orzechy, słonecznik, kiełki pszenicy. Nawet najlepsza dieta nie pokryje w pełni zapotrzebowania na ten składnik. Dlatego w pierwszym trymestrze powinnaś łykać tabletki z kwasem foliowym.

Jadłospis na każdy dzień tygodnia dla kobiety w ciąży - pobierz i wydrukuj.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (7)
avatar

anka
anka | 2014-06-28 10:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

kluczowym uzupelnieniem diety jest kwas DHA, mozna go kupic w postaci pregnoferu DHA. Jest dostepny w sklepach oleofarmu i uwazam ze to jeden z lepszych na rynku

Odpowiedz

tadla
tadla | 2014-04-12 13:31 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Litości... oczywiście, że NIE TRZEBA brać kwasu foliowego w tabletkach. To jest wyłącznie kwestia tego co zjadamy. Normalnie dostępne warzywa i owoce, jedzone w normalnych ilościach mogą zapewnić 100% zapotrzebowania na kwas foliowy.

Odpowiedz

anialadeevit
anialadeevit | 2013-06-02 15:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Najlepiej jest wybierać naturalne, nieprzetworzone produkty. Dodatkowo witaminy i minerały można dostarczać dzięki suplementom przeznaczonym dla kobiet ciężarnych (ich skład jest tak opracowanym, by były bezpieczne dla matki i dziecka).

Odpowiedz

anialadeevit
anialadeevit | 2013-06-02 14:44 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Najlepiej jest wybierać naturalne, nieprzetworzone produkty. Dodatkowo witaminy i minerały można dostarczać dzięki suplementom przeznaczonym dla kobiet ciężarnych (ich skład jest tak opracowanym, by były bezpieczne dla matki i dziecka).

Odpowiedz

anialadeevit
anialadeevit | 2013-06-02 14:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Najlepiej jest wybierać naturalne, nieprzetworzone produkty. Dodatkowo witaminy i minerały można dostarczać dzięki suplementom przeznaczonym dla kobiet ciężarnych (ich skład jest tak opracowanym, by były bezpieczne dla matki i dziecka).

Odpowiedz

blanka
blanka | 2011-07-29 01:28 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Zabrakło mi u ostrzeżenia przed dodatkami do żywności. Część tych substancji jest dodawana mimo, że oficjalnie uznano je za rakotwórcze czy w inny sposób niebezpieczne. Powinno się ich unikać szczególnie w czasie ciąży i karmienia.

Odpowiedz

milka
milka | 2011-05-30 20:29 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

ja po ciąży bardzo szybko doszłam do formy sprzed, a może i lepszej nawet nie wiem czy pół roku to trwało. Ogólnie przy małym dziecko jest tyle pracy że właściwie sama z siebie chudłam nawet nie wiem kiedy, koleżanka mi tylko poleciła żeby zapisać się na jakieś masaże do tego to skóra nie straci jędrności przy spadku wagi, i faktycznie tak zrobiłam. Ja chodziłam na watermass w spa cece i myślę że to też mi pomogło.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?