Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta na każdy trymestr ciąży (+ gotowe jadłospisy)

| 09.08.2013, aktualizacja: 06.03.2017 | 24

Na pewno wiesz, że to co jesz w czasie ciąży ma ogromny wpływ na ciebie i dziecko. Dobrze skomponowana dieta w ciąży pomaga w rozwoju dziecka, a także w porodzie i powrocie do sylwetki sprzed ciąży. Sprawdź, co jeść w czasie ciąży.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(23)
dieta w ciąży, ciąża, brzuch w ciąży, odżywianie w ciąży
fot. Fotolia

Odpowiednia, zdrowa dieta w czasie ciąży, pozwoli ci przetrwać 9 miesięcy w dobrej formie: bez podkrążonych oczu, bladej cery, męczących zaparć i zgagi. Odrobina wysiłku przy komponowaniu posiłków zaprocentuje także po porodzie.

Jeśli teraz nie przytyjesz nadmiernie, nie będziesz musiała walczyć z nadwagą. Dobra dieta w czasie ciąży może cię też uchronić przed koniecznością wydania fortuny na dentystę, bo zęby w ciąży psują się szybciej, gdy nie je się mądrze. Wprawdzie nawet najlepsze menu nie da ci – niestety – gwarancji, że przejdziesz przez ciążę bez rozstępów czy kłopotów ze wzdęciami, ale na pewno znacznie zwiększy szansę, że tak się stanie.

Woda w ciążowej diecie

Picie wody łagodzi ciążowe dolegliwości! Zapobiega zmęczeniu, które często ma związek z odwodnieniem. Woda w diecie ciężarnej pomaga zwalczać dokuczliwe nudności: wystarczy, że będziesz pamiętać, by popijać ją często w ciągu dnia. Zapobiega zaparciom, które dają się we znaki wielu przyszłym mamom. Jest też niezastąpiona podczas wymiotów, biegunki i gorączki – nie dopuszcza do groźnego dla ciebie i maluszka w brzuchu odwodnienia. Potrzebujesz około dwóch litrów płynów dziennie. Najlepiej, gdy część dziennego zapotrzebowania na płyny pokryjesz, pijąc niskozmineralizowaną wodę mineralną albo źródlaną. Oprócz niej pij również mleko (jeśli oczywiście lubisz), soki owocowe i warzywne. Czarną herbatę najlepiej zastąpić ziołowymi lub owocowymi. Z mocnej kawy powinnaś zrezygnować. Większość lekarzy godzi się jednak, by przyszłe mamy (szczególnie te z niskim ciśnieniem) wypiły czasem słabszą kawę z mlekiem.

Zobacz też: Kalkulator kofeiny i teiny na Babyonline.pl

Dieta w ciąży nie może szkodzić

Zatrucie pokarmowe to nic przyjemnego: wymioty, biegunka, kiepskie samopoczucie. W ciąży to dodatkowo duży stres. Co zrobić, by go uniknąć?
  • Jedz tylko to, co jest świeże. Coś takiego jak jedzenie „drugiej świeżości” w ciąży nie istnieje!
  • Nie jedz surowego albo niedogotowanego mięsa. Unikaj tatara, krwistych befsztyków, sushi itd. Możesz się zarazić toksoplazmozą.
  • Nie jedz surowych jajek. Mogą się w nich czaić zarazki salmonelli. W kuchni przyszłej mamy powinno też być jak najmniej (najlepiej, by ich w ogóle nie było) „gotowców”, czyli np. kostek rosołowych, sosów instant, konserw. Konserwanty obecne w tego typu produktach nie powinny szkodzić – dopuszczono je do obrotu, a więc są jadalne. Ich nadmiar może się jednak kumulować, dlatego lepiej unikać wysoko przetworzonej żywności. Najzdrowsze jest jedzenie posiłków przygotowywanych w domu.​
Czytaj też: Czego nie jeść w ciąży – ranking zakazanych produktów

A co z ciążowymi zachciankami?

Jeśli są zdrowe, można im ulegać bez przeszkód. O tych niebezpiecznych (jak np. wymieniany już tatar) musisz zapomnieć. Jeśli zaś budzisz się z myślą, że masz ochotę na pasztet z gęsi, zjedz plasterek lub dwa. Zawsze natomiast trzeba się wystrzegać tego, co w ciąży wywołuje wstręt. Jedzenie ma być przyjemnością!

Chłopiec czy dziewczynka? Czy dieta i ciążowe zachcianki mówią jaka będzie płeć dziecka?
  • Odżywianie w ciąży - ważny umiar

Zapotrzebowanie na energię nie wzrasta w pierwszym trymestrze, w kolejnych zaś – o 300 kalorii dziennie. Dużo bardziej, bo o 50 do 100 proc., wzrasta zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne i witaminy. Wnioski? Nie należy jeść za dwoje, trzeba jeść mądrze, unikając pustych kalorii. W czasie ciąży powinnaś przybrać na wadze od 11,5 (jeśli wcześniej ważyłaś sporo) do 16 kg (jeżeli byłaś bardzo szczupła).
  • Kwas foliowy w ciąży
Dlaczego taki ważny? Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka – zapobiega powstawaniu wad układu nerwowego. Jego niedobór może też prowadzić do przedwczesnego porodu.
Gdzie go szukać? W zielonych warzywach i w pomarańczach. Zawierają go bób, orzechy, słonecznik, kiełki pszenicy. Nawet najlepsza dieta nie pokryje w pełni zapotrzebowania na ten składnik. Dlatego w pierwszym trymestrze powinnaś łykać tabletki z kwasem foliowym.

Zobacz też: Jadłospis na każdy dzień tygodnia dla kobiety w ciąży - pobierz i wydrukuj

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (24)
avatar

Urszula
Urszula | 2017-02-17 08:08 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

witam jestem dietetykiem po WUM. jedna uwaga do artykułu. Woda mineralna nie jest antidotum na puchnięcie w ciąży, a wręcz potrafi je nasilać, ponieważ jest napojem zimnym i wyziębiającym organizm. Bezpieczniejsze są różnorodne bardzo słabe herbatki ziołowe (z 1 saszetki zaparza się 2-3 razy). Do takich herbatek dodajemy minimalne ilości cynamonu lub imbiru lub kozieradki lub korzenia lukrecji. Pić ciepłe lub letnie. Zródłem płynów są też owoce. Rola diety, bardzo ważna, ale nie zwalnia przyszłych mam od spacerów na świezym powietrzu, delikatnych ćwiczeń (na leżąco) wzmacniających kręgosłup, odpowiedniej porcji snu i dobrego humoru. W ciązy nie oglądamy horrorów, jeśli dziecko ma być po urodzeniu spokojne i przesypiać noce, powodzenia

Odpowiedz

eryka
eryka | 2016-09-14 15:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

no cholina ma duży wpływ na rozwój mózgu i pamięci dziecka więc na pewno się ją zaleca od drugiego trymestru

Odpowiedz

klasyka
klasyka | 2016-09-12 12:43 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A cholina jest taka ważna? Nie słyszałam w sumie wcześniej że trzeba sobie czegoś takiego dostarczać w ciąży

Odpowiedz

eryka
eryka | 2016-09-08 15:12 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

no niby tak ale raczej nie dostarczysz sobie wszystkiego tylko przez dietę, bo tych witamin potrzebujesz sporo. Mi lekarz zwracał uwagę na suplementację. na początku przede wszystkim kwas foliowy, ale też witamina d i jod. Potem już brałam taki bardziej złożony suplement w którym było wszystko. Nazywało się to prenatal duo i była tam nawet cholina, a nie umiałam jej znaleźć nigdze indziej

Odpowiedz

klasyka
klasyka | 2016-09-01 16:29 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Na pewno warto jeść zdrowo i różnorodnie. Sporo warzyw, trochę owoców, jakieś pełnoziarniste makarony, pieczywo, ryże, kasze. Wybór jest spory. Podobno lepiej unikać ryb bo zawierają jakieś metale ciężkie które mogą szkodzić dziecku

Odpowiedz

Aneta
Aneta | 2016-08-04 21:11 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja to jednak będę zachęcała do jedzenia wszystkiego na co ma się ochotę bo w ten sposób nasz i maluszka organizm mówi co potrzebuje do prawidłowego rozwoju. Tak więc artykuł bardzo fajny tylko lepiej jest nie patrzeć na gotowe dania tylko jeść to co nam smakuje. Uważam za niedopuszczalne odchudzanie się dietami w trakcie i na krótko po ciąży bo to zaszkodzi dziecku. Jeżeli chce się jak najszybciej wrócić do formy to można zacząć trenować. Spytałam lekarza kiedy mogę zacząć trenować i jak jak tylko mogłam to zapisałam się na siłownię w Saturn Fitness a tam jeszcze podpytałam trenerki jak ona wróciła do formy po trójce dzieci.

Odpowiedz

Marta
Marta | 2016-07-28 13:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Wow - bardzo szczegółowy, pełen pożytecznych informacji tekst. Właściwie jest w nim wszystko, co o diecie powinna wiedzieć przyszła mama. Podobny zamieszczony jest na interaktywna.pl

Odpowiedz

miranda
miranda | 2016-04-07 21:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

odpowiednia dieta w ciazy jest baardzo wazna. Trzeba jej przestrzegać i dostarczac odpowiednią ilość kalorii dziecku. Jesli chodzi o suplementy to poza kwasem foliowym nie używałam nic poza jednorazowym dicopegiem na moje wielkie zaparcia jakich się nabawiłam pod koniec

Odpowiedz

Anna
Anna | 2015-09-29 11:42 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kobieta w ciąży szczególnie musi uważać na to co je,. Najważniejsze aby wiedziała czego unikać i co zaszkodzi maluszkowi. Bardzo dobrze pisała o tym Ewa Ludwiczak na bonavita
bonavita.pl/czego-absolutnie-unikac-w-czasie-ciazy To chyba na początek najważneijsze, by nie zaszkodzić dziecku

Odpowiedz

Deniczka
Deniczka | 2015-09-28 23:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Fajne porady. Ja w czasie ciązy stosowałam się do większosci z nich, a ponadto sorzystałam z diety dla kobiet w ciązy na określone dolegliwości- znalazłam taką na portalu dla cięzarnych bellybestfriend- bardzo mi pomagało :-)

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?