Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Dieta na każdy trymestr ciąży (+ gotowe jadłospisy)

| 09.08.2013, aktualizacja: 13.04.2015 | 19

Pewnie nie trzeba cię przekonywać, że to, co jesz, ma ogromne znaczenie dla dziecka. Dobrze odżywiając się w ciąży, działasz jednak także na własną korzyść.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(16)
dieta w ciąży, ciąża, brzuch w ciąży, odżywianie w ciąży
fot. Fotolia

Odpowiednia dieta, czyli zdrowa, pozwoli ci przetrwać 9 miesięcy w dobrej formie: bez podkrążonych oczu, bladej cery, męczących zaparć i zgagi. Odrobina wysiłku przy komponowaniu posiłków zaprocentuje także po porodzie.

Jeśli teraz nie przytyjesz nadmiernie, nie będziesz musiała walczyć z nadwagą. Dobra dieta może cię też uchronić przed koniecznością wydania fortuny na dentystę, bo zęby w ciąży psują się szybciej, gdy nie je się mądrze. Wprawdzie nawet najlepsze menu nie da ci – niestety – gwarancji, że przejdziesz przez ciążę bez rozstępów czy kłopotów ze wzdęciami, ale na pewno znacznie zwiększy szansę, że tak się stanie.

Woda w ciążowej diecie

Jest świetna na ciążowe dolegliwości! Zapobiega zmęczeniu, które często ma związek z odwodnieniem. Pomaga zwalczać dokuczliwe nudności: wystarczy, że będziesz pamiętać, by popijać ją często w ciągu dnia. Zapobiega zaparciom, które dają się we znaki wielu przyszłym mamom. Jest też niezastąpiona podczas wymiotów, biegunki i gorączki – nie dopuszcza do groźnego dla ciebie i maluszka w brzuchu odwodnienia. Potrzebujesz około dwóch litrów płynów dziennie. Najlepiej, gdy część dziennego zapotrzebowania na płyny pokryjesz, pijąc niskozmineralizowaną wodę mineralną albo źródlaną. Oprócz niej pij również mleko (jeśli oczywiście lubisz), soki owocowe i warzywne. Czarną herbatę najlepiej zastąpić ziołowymi lub owocowymi. Z mocnej kawy powinnaś zrezygnować. Większość lekarzy godzi się jednak, by przyszłe mamy (szczególnie te z niskim ciśnieniem) wypiły czasem słabszą kawę z mlekiem.

Dieta w ciąży nie może szkodzić

Zatrucie pokarmowe to nic przyjemnego: wymioty, biegunka, kiepskie samopoczucie. W ciąży to dodatkowo duży stres. Co zrobić, by go uniknąć?

Jedz tylko to, co jest świeże. Coś takiego jak jedzenie „drugiej świeżości” w ciąży nie istnieje!

Nie jedz surowego albo niedogotowanego mięsa. Unikaj tatara, krwistych befsztyków, sushi itd. Możesz się zarazić toksoplazmozą.

Nie jedz surowych jajek. Mogą się w nich czaić zarazki salmonelli. W kuchni przyszłej mamy powinno też być jak najmniej (najlepiej, by ich w ogóle nie było) „gotowców”, czyli np. kostek rosołowych, sosów instant, konserw. Konserwanty obecne w tego typu produktach nie powinny szkodzić – dopuszczono je do obrotu, a więc są jadalne. Ich nadmiar może się jednak kumulować, dlatego lepiej unikać wysoko przetworzonej żywności. Najzdrowsze jest jedzenie posiłków przygotowywanych w domu.

A co z ciążowymi zachciankami? Jeśli są zdrowe, można im ulegać bez przeszkód. O tych niebezpiecznych (jak np. wymieniany już tatar) musisz zapomnieć. Jeśli zaś budzisz się z myślą, że masz ochotę na pasztet z gęsi, zjedz plasterek lub dwa. Zawsze natomiast trzeba się wystrzegać tego, co w ciąży wywołuje wstręt. Jedzenie ma być przyjemnością!

Co jeść w ciąży, a czego unikać? Radzi ginekolog:


Odżywianie w ciąży - ważny umiar

Zapotrzebowanie na energię nie wzrasta w pierwszym trymestrze, w kolejnych zaś – o 300 kalorii dziennie. Dużo bardziej, bo o 50 do 100 proc., wzrasta zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne i witaminy. Wnioski? Nie należy jeść za dwoje, trzeba jeść mądrze, unikając pustych kalorii. W czasie ciąży powinnaś przybrać na wadze od 11,5 (jeśli wcześniej ważyłaś sporo) do 16 kg (jeżeli byłaś bardzo szczupła).

Kwas foliowy w ciąży

Dlaczego taki ważny? Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka – zapobiega powstawaniu wad układu nerwowego. Jego niedobór może też prowadzić do przedwczesnego porodu.
Gdzie go szukać? W zielonych warzywach i w pomarańczach. Zawierają go bób, orzechy, słonecznik, kiełki pszenicy. Nawet najlepsza dieta nie pokryje w pełni zapotrzebowania na ten składnik. Dlatego w pierwszym trymestrze powinnaś łykać tabletki z kwasem foliowym.

Jadłospis na każdy dzień tygodnia dla kobiety w ciąży - pobierz i wydrukuj.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (19)
avatar

Aneta
Aneta | 2016-08-04 21:11 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja to jednak będę zachęcała do jedzenia wszystkiego na co ma się ochotę bo w ten sposób nasz i maluszka organizm mówi co potrzebuje do prawidłowego rozwoju. Tak więc artykuł bardzo fajny tylko lepiej jest nie patrzeć na gotowe dania tylko jeść to co nam smakuje. Uważam za niedopuszczalne odchudzanie się dietami w trakcie i na krótko po ciąży bo to zaszkodzi dziecku. Jeżeli chce się jak najszybciej wrócić do formy to można zacząć trenować. Spytałam lekarza kiedy mogę zacząć trenować i jak jak tylko mogłam to zapisałam się na siłownię w Saturn Fitness a tam jeszcze podpytałam trenerki jak ona wróciła do formy po trójce dzieci.

Odpowiedz

Marta
Marta | 2016-07-28 13:51 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Wow - bardzo szczegółowy, pełen pożytecznych informacji tekst. Właściwie jest w nim wszystko, co o diecie powinna wiedzieć przyszła mama. Podobny zamieszczony jest na interaktywna.pl

Odpowiedz

miranda
miranda | 2016-04-07 21:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

odpowiednia dieta w ciazy jest baardzo wazna. Trzeba jej przestrzegać i dostarczac odpowiednią ilość kalorii dziecku. Jesli chodzi o suplementy to poza kwasem foliowym nie używałam nic poza jednorazowym dicopegiem na moje wielkie zaparcia jakich się nabawiłam pod koniec

Odpowiedz

Anna
Anna | 2015-09-29 11:42 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kobieta w ciąży szczególnie musi uważać na to co je,. Najważniejsze aby wiedziała czego unikać i co zaszkodzi maluszkowi. Bardzo dobrze pisała o tym Ewa Ludwiczak na bonavita
bonavita.pl/czego-absolutnie-unikac-w-czasie-ciazy To chyba na początek najważneijsze, by nie zaszkodzić dziecku

Odpowiedz

Deniczka
Deniczka | 2015-09-28 23:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Fajne porady. Ja w czasie ciązy stosowałam się do większosci z nich, a ponadto sorzystałam z diety dla kobiet w ciązy na określone dolegliwości- znalazłam taką na portalu dla cięzarnych bellybestfriend- bardzo mi pomagało :-)

Odpowiedz

Nicola
Nicola | 2015-06-26 10:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

W okresie ciąży nasz organizm wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały, samą dietą trudno mu sprostać. Mój lekarz prowadzący zalecił mi stosowanie preparatu witaminowo - mineralnego, który poprawiłby moje wyniki. Po konsultacji, stwierdziłam, że najlepszy będzie Pharmaton Matruelle, gdyż w jednej kapsułce zawarty jest komplet składników potrzebnych przyszłej mamie.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

mart
mart | Nicola | 2016-06-13 15:33 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jaka propaganda. Jak juz chcecie wciskać suplementy to chociaż piszcie w naturalny sposób.... tak sztuczny wpis ze od razu czuć reklamę

Odpowiedz

Kamila
Kamila | 2015-04-13 22:28 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

oprócz tego warto pomyśleć o tym jak wkurza nas gdy ktoś chce przy nas zapalić ale mimo to chodzimy sobie po mieście wdychając trujące spaliny i wyziewy z kominów. Trzeba temu zaradzić ale to robota dla władz. Maż nie lubi czekać aż lenie z wiejskiej ruszą tyłki więc kupił oczyszczacz powietrza firmy Boneco i zimą w domu mamy świeże powietrze a latem jeździmy do rodziców na wieś.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

:)
:) | Kamila | 2015-04-19 10:34 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Rozumiem, że Ty albo mąż jest przedstawicielem handlowym firmy Boneco :)

Odpowiedz

mart
mart | Kamila | 2016-06-13 15:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kolejna reklama. Oczyszczacz powietrza firmy boneco panaceum na wszystko. Pewnie każda z kobiet które urodziły zdrowe dzieci miała go w domu...

Odpowiedz

anka
anka | 2014-06-28 10:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

kluczowym uzupelnieniem diety jest kwas DHA, mozna go kupic w postaci pregnoferu DHA. Jest dostepny w sklepach oleofarmu i uwazam ze to jeden z lepszych na rynku

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Ciezarowka
Ciezarowka | anka | 2016-02-16 16:02 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Czy Wy na prawdę jesteście tak naiwni? W każdym komentarzu marketing i namawianie kobiet na konkretny produkt... Jeżeli chcecie to robić sukcesywnie to róbcie to z głową.

Odpowiedz

tadla
tadla | 2014-04-12 13:31 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Litości... oczywiście, że NIE TRZEBA brać kwasu foliowego w tabletkach. To jest wyłącznie kwestia tego co zjadamy. Normalnie dostępne warzywa i owoce, jedzone w normalnych ilościach mogą zapewnić 100% zapotrzebowania na kwas foliowy.

Odpowiedz

anialadeevit
anialadeevit | 2013-06-02 15:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Najlepiej jest wybierać naturalne, nieprzetworzone produkty. Dodatkowo witaminy i minerały można dostarczać dzięki suplementom przeznaczonym dla kobiet ciężarnych (ich skład jest tak opracowanym, by były bezpieczne dla matki i dziecka).

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?