Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Z jednego talerza – dieta w ciąży dla matki i dziecka

| 06.04.2011, aktualizacja: 23.12.2013 | 0

Przez dziewięć miesięcy ciąży ty i twoje dziecko jadacie ze wspólnego talerza. Nie kładź na nim byle czego!

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
ciąża, kuchnia, talerz, spaghetti, brzuszek
fot. Panthermedia

Wszystko, co teraz jadasz,  ma ogromne znaczenie. I to dla was obojga! Dla ciebie – bo zdrowe jedzenie pozwoli ci przetrwać ciążę w dobrej kondycji. Nie przybierzesz nadmiernie na wadze, nie posypią ci się zęby, a po porodzie  nie będziesz walczyć z nadwagą i szybciej wrócisz do formy. Dla twojego dziecka – ponieważ duże niedobory niektórych składników mogą źle wpłynąć na rozwój maleństwa, m.in. jego mózgu, a także prowadzić do poważnych komplikacji – od  anemii (powoduje ją niedobór żelaza) po zatrucie ciążowe (zapadają na nie częściej kobiety, które mają niedobory białka). Dlatego:

Najważniejsza zasada diety w ciąży: jedz z sensem, ale nie za dwoje

Zapotrzebowanie na składniki odżywcze (zwłaszcza żelazo, foliany, witaminę B6 i jod) rośnie w ciąży o 50, nawet do 80 proc., tymczasem na kalorie nieznacznie (w pierwszym trymestrze nie wzrasta wcale, w drugim o 360 kcal, w trzecim o 475 kcal). Jeśli chcesz dziecku i sobie zapewnić wszystko, czego potrzebujecie, a nie zamierzasz przytyć zbyt wiele (do porodu powinnaś przybrać na wadze od 11,5 do 16 kg, a nie 20 czy 30!), zrezygnuj z pustych kalorii i jedz to, co naprawdę wartościowe.

Sprawdź: kalkulator wagi w ciąży

Siadaj do stołu o stałych porach

Staraj się jeść 5–6 posiłków w ciągu dnia (trzy duże i dwie przekąski). Twoje dziecko nie może czekać na zastrzyk energii, aż sobie przypomnisz o obiedzie.

Dieta w ciąży powinna być różnorodna

Urozmaicone posiłki to najlepsza gwarancja, że ty i maleństwo dostaniecie wszystko, co wam potrzebne.

... i lekkostrawna

Sos grzybowy czy tłusty kotlet  z żółtym serem może dać ci się mocno we znaki. Jedzenie powinno być wartościowe, tzn. świeże i jak najmniej przetworzone. Nie jedz produktów o małej wartości odżywczej. Np. pasztety z puszki są tłuste i wysokokaloryczne. Parówki i kiepskie wędliny również zawierają dużo tłuszczu i dodatków.

Ulegaj zachciankom, ale… ...nie wszystkim

Masz ochotę na ogórki kiszone, makrelę, kaszkę? Świetnie. Jeśli jednak zachcianki ciążowe dotyczą pizzy czy chałwy, lepiej powiedz sobie „nie”. Jeśli raz czy dwa się zapomnisz, nie rób sobie wyrzutów, jednak staraj się nie przesadzać.

Uważaj na słodycze

Tuczą, tuczą i jeszcze raz tuczą, a co gorsza, często tłuszcz cukierniczy używany przy ich produkcji jest niezdrowy. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, sięgnij po suszone morele, batoniki muesli, sezamki, a od czasu do czasu po domowe ciasto.

Co jeść w ciąży, żeby dziecko było mądre – przeczytaj!

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?