Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co jeść w ciąży, by dziecko nie miało alergii? Sprawdziliśmy!

| 22.11.2013, aktualizacja: 25.11.2013 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
dieta w ciąży a alergia
fot. RF
Jeśli w waszej rodzinie ktoś ma alergię, jest większe ryzyko, że twoje dziecko też będzie ją miało. Jaką dietę stosować w ciąży, by zmniejszyć ryzyko alergii u dziecka?
Jeśli masz alergię (albo ma ją tata lub rodzeństwo dziecka, które ma się urodzić), jest większe ryzyko, że twoje dziecko też będzie na coś uczulone. Co jeść w ciąży, by zapobiec alergii u dziecka? 
 

Dieta w ciąży a ryzyko alergii u dziecka

Jeśli masz alergię pokarmową (np. na mleko krowie, ryby, orzechy), nie powinnaś jeść uczulającego pokarmu także wtedy, gdy jesteś w ciąży. Czy jednak warto stosować dietę, jeśli jesteś np. uczulona na pyłki lub roztocza? 
Dieta eliminacja polega na wykluczeniu z diety pokarmów, które najczęściej powodują uczulenie. Są to: mleko i jego przetwory, ryby, jajka, orzechy (zwłaszcza ziemne). Kiedyś taka dieta była polecana w ciąży w celu zmniejszenia ryzyka alergii u dziecka. Obecnie jednak lekarze nie zalecają stosowania diety eliminacyjnej profilaktycznie. 
Wykluczanie profilaktycznie alergizujących pokarmów nie zmniejsza ryzyka pojawienia się alergii u dziecka. Może natomiast spowodować pojawienie się niedoborów niektórych składników odżywczych, co jest niekorzystne dla ciebie i dziecka.
 

Co jeść w ciąży, by zmniejszyć ryzyko alergii u dziecka

Po bo, by zmniejszyć ryzyko alergii u dziecka, twoja dieta powinna być jak najbardziej urozmaicona.
 
Jedz codziennie:
  • produkty zbożowe (do 5 razy dziennie). Najlepsze są: gruboziarniste kasze (np. gryczana, jaglana, jęczmienna),
  • warzywa i owoce (3-4 razy dziennie),
  • produkty mleczne (2-3 razy dziennie). Jedz jogurty i kefiry: zawarte w nich probiotyki – dobre bakterie kwasu mlekowego - mogą zmniejszać ryzyko alergii u dziecka
  • mięso (raz dziennie). Najlepsze jest chude mięso.
 
1-2 razy w tygodniu jedz ryby w ciąży. Zawarte w rybach morskich oraz pstrągu kwasy tłuszczowe omega-3 mają cenne właściwości - m.in. mogą zapobiegać alergii.
 
Zespół naukowców z Uniwersytetu Aberdeen w Wielkiej Brytanii stwierdził, że zmniejszać ryzyko pojawiania się u dziecka alergii może:
  • cynk, obecny w mięsie,
  • prowitamina A (betakaroten), zawarta w warzywach i owocach
  • witamina D, zawarta w rybach
  • witamina E, zawarta w olejach roślinnych, orzechach i nasionach.
 

Czego nie jeść w ciąży, by nie zwiększać ryzyka alergii u dziecka

Nie jedz produktów wysoko przetworzonych, zawierających sztuczne dodatki: barwniki, konserwanty, środki zapachowe, wzmacniacze smaku, jak glutaminian sodu. Chociaż nie ma jednoznacznych badań potwierdzających, że sztuczne dodatki zwiększają ryzyko alergii u dziecka, mogą one sprzyjać alergii i powodować reakcje pseudoalergiczne (powodujące podobne objawy jak alergia).
Nie tylko dobra dieta zmniejsza ryzyko alergii u dziecka. Ważne jest też to, by w ciąży nie palić papierosów: palenie w ciąży zwiększa ryzyko alergii u dziecka. Dym tytoniowy powoduje, że płuca płodu nie mogą prawidłowo się rozwijać.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?