Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak dotrwać do porodu?

| 30.05.2016, aktualizacja: 02.06.2016 | 0

Do porodu pozostało już naprawdę niewiele czasu, zaledwie kilka tygodni. Ale ty zaczynasz się poważnie obawiać, czy to nie będą najdłuższe tygodnie w twoim życiu…

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Brzuch ciężarnej
fot. Fotolia
Twój brzuch jest tak duży, że aby go okryć, przydałby się namiot. Zamiast nóg masz dwa kloce. Zapomniałaś już, jak to jest, nie być zmęczoną (czy to w ogóle możliwe?). W dodatku tak trudno o przespaną noc… Nic dziwnego – twoje dziecko jest już duże i robi mu się w brzuchu coraz ciaśniej, a macica jest tak wielka, że uciska przeponę i żołądek. W efekcie masz już naprawdę serdecznie dość ciąży i czekasz na poród, jak na zbawienie. Tymczasem sprawdź, co możesz zrobić, by choć trochę zmniejszyć dyskomfort spowodowany ciążowymi dolegliwościami. 
 

Duuuży brzuch

Niezależnie od kształtu jest teraz tak duży, że coraz trudniej ci się poruszać. Nie mówiąc o zawiązaniu sznurowadeł… A już znalezienie wygodnej pozycji do spania graniczy z cudem. Pamiętaj, że kiedy na 2–4 tygodnie przed porodem obniży ci się brzuch, zmieni się twój środek ciężkości i możesz mieć kłopot z utrzymaniem równowagi.

Rada: Na noc podkładaj pod brzuch poduszkę, zwinięty koc lub specjalny kojec. A w ciągu dnia noś wygodne, stabilne obuwie. 
 

Ból kręgosłupa

Lekarze podkreślają, że jest czymś naturalnym w ciąży i wiążą go nie tylko z wagą przyszłej mamy czy jej wiekiem, ale samą ciążą właśnie. Pod wpływem rosnącego brzucha zmienia się bowiem kształt kręgosłupa (większa jest tzw. lordoza, czyli jego wygięcie do przodu w odcinku lędźwiowej), a wyższy poziom relaksyny powoduje rozluźnianie tkanek miękkich i stawów. Bólom sprzyja też retencja, czyli zatrzymywanie płynów.  

Rada: Nie garb się, ale też nie wypychaj do przodu brzucha. Pamiętaj, że dla twojego kręgosłupa gorsze niż chodzenie jest stanie. Dlatego jeśli naprawdę musisz stać, przenoś ciężar ciała z nogi na nogę, oprzyj się plecami np. o ścianę. A może, zamiast stać, możesz pospacerować?

Gdy masz zamiar długo siedzieć, np. przy biurku, podeprzyj dolny odcinek kręgosłupa małą poduszką. Gdy musisz coś podnieść, nie schylaj się, tylko kucaj. A jeśli ból pleców dokucza ci mimo to, wypróbuj masaż i ciepłe okłady. 

Zobacz: Jak zmniejszyć ból kręgosłupa w ciąży?
 

Bóle podbrzusza 

To skurcze Braxtona-Hicksa. Odczuwałaś je już co prawda wcześniej, od 20. tygodnia ciąży, ale teraz pojawiają się częściej, a im bliżej porodu, tym bardziej dają się we znaki. To znak, że po kilkutygodniowej rozgrzewce macica zabrała się do intensywnego treningu. 

Rada: Nieregularne, około półminutowe kłucia są czymś normalnym. Jeżeli jednak pojawiają się regularnie, trwają długo, przypominają ból miesiączkowy, a brzuch podczas nich robi się twardy („stawia się”), koniecznie skontaktuj się z lekarzem prowadzącym twoją ciążę.

Przeczytaj także: Co to za skurcze?
 

Mocno napięta skóra na brzuchu

Możesz mieć wrażenie, że skóra – której jest jakby… za mało – zaraz pęknie w szwach. W dodatku jest bardzo sucha, a niekiedy nawet swędzi. Jeśli świąd nie ogranicza się do brzucha, koniecznie powiadom o tym lekarza.

Rada: Nawilżaj i natłuszczaj skórę brzucha (ale także: bioder, pośladków i piersi) jeszcze intensywniej niż dotychczas. Jeśli skóra na brzuchu swędzi, ulgę przyniosą ci silnie nawilżające kosmetyki i balsamy łagodzące podrażnienia.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?